Ga naar inhoud


Wie weet wat over de RFID chip voor huisdieren?


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Omdat ik een kattenluik aan het bouwen ben heb ik het idee om deze te laten werken op de RFID chip die in een huisdier ge-implanteerd is.

 

Onze kat heeft deze chip nog niet maar de volgende kat krijgt die wel en daarom wil ik nu alvast proberen om dat deel werkend te krijgen.

 

Maar ik weet niets over de technische kant van dezechip en op internet is daar ook weinig over te vinden.

 

De eerste vraag is de frequentie van deze chip. Is deze 125khz of werkt hij op een andere frequentie?

Wat is de maximale afstand voor het uitlezen? Kan ik deze afstand vergroten door een grotere antenne op de reader te bouwen?

De antenne van de reader die ik heb is slechts 3x4 cm ,dat is ws te klein? Hoe moet die grotere antenne gebouwd worden?

 

Hoe groot is de code in die chip?

 

Wie heeft toevallig zo'n chip liggen of kan er aan komen (evt via PM ivm commercie).

Omdat hij voor de test is hoeft hij niet steriel te zijn.

Of is er iemand die zijn huisdier uit kan lezen?

 

Hij moet uiteraard wel schoon zijn en het liefst zonder huisdier er omheen :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als er een dierenarts vlak bij jou in de buurt woont denk ik dat die je bijna alle informatie kan geven en die zal ook wel een chip over hebben voor het doel dat jij wilt maken.

(komen er ook geen andere beesten binnen en ik denk dat er heel veel mensen zijn die jou "uitvinding" ook wel een goed idee zullen vinden evenzo een dierenarts)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n kattenluik is al vanaf 90 euries te koop.

 

Maar als je wil knutselen is het boek RFID Toys van Amal Graafstra wel iets voor je. Hoofdstuk 7 gaat over toegang voor huisdieren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die Duitse electronica groothandel kan je leuke experimenteer setjes kopen zoals een RFID Toegangscontrole module van 40 euries.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben idd bij de dierenarts geweest en heb daar een chip kunnen scoren.

 

Maar ik heb met de 125khz reader geen data kunnen uitlezen. Dat kan aan de reader liggen of de software van de arduino.

Of de rfid heeft een andere frequentie. De dokter kon daar niks over zeggen want hij was niet zo technisch.

Hij vond het iig een heel goed idee :)

 

Dus ik moet de frequentie uitzoeken en kijken of ik de reader kan ombouwen. Dat is een rdm 630 module.

 

Natuurlijk kan je zo een kattenluik zo kopen maar deze wordt iets speciaals.

En het uitzoeken is weer een uitdaging op zich.

 

Edit:

 

de frequentie gevonden :)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_11784_%26_11785

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De reader die ik heb werkt niet op deze chips .

 

De rfid die op 125khz werken gebruiken het EM4100 protocol en de rfid voor dieren werkt op 134,2 khz met iso11785.

Ik heb een RDM630 reader en ik moet een RDM660 hebben maar die kan ik nergens uit halen :(

 

1 adres gevonden op het net maar die was uitverkocht.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe glazen RFID tags voor dieren. In steriele verpakking.Spuit Specificatie: *..

  • Spuit Lengte 150mm
  • Glas Transponder Maat 2.12mm x 12mm
  • Verpakking Maat 75mm x 230mm
  • Materiaal verpakking Medisch-grade sterilisatie Kraftpapier
  • Informatie over verpakking Sterilisatie datum, houdbaarheidsdatum, UID nummer met barcode

Embedded RFID-Transponder-specificatie:

  • ..
  • Frequentie 134,2 ± 2 KHz
  • Standaard en protocol ISO 11784 / 11785
  • Principe Full Duplex (FDX- B)
  • Type Microchip EM4305 / 4205, Hitag-S256
  • Data Memory 512bits / 256bits
  • Dimensie 2,12 x 12mm
  • Leesbereik 10cm max (Reader afhankelijk)
  • Bedrijfstemperatuur C -25 ° tot 70 ° C
  • Temperatuur v oor opslag -40 ° C tot 100 ° C
  • Casusmat eriaa l Cili ndrische Bio-glas
  • Gewicht 8,0 ± 0,5 g

kost €2,95

 

 

mvgr

 

glassrfid-injectie2_1.jpg

glassrfid-injectie5.jpg

aangepast door Extreme001
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@extreme001..

 

De tag zelf heb ik al. Alleen de lezer moet ik nog uitvogelen.

 

Ik ga eens meten op de rdm630 en kijken waar ik het signaal kan aftappen.Mischien kan ik met de arduino dan het signaal bewerken om zo de juiste data te krijgen.

 

Dan kan ik (hopelijk) alles in 1 processor krijgen. Spaart weer een hoop onderdelen en ruimte.

 

@eddy VL..

 

Ik zal eens kijken wat ik daar mee kan..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de site van een bekende chip maker is veel te vinden over RFID moet je maar zoeken rfid chip.

Er is ook een module FDX-B/HDX RFID Reader Writer waar een rs232 poort op zit.

De pet poort die gewoon te koop is maakt gebruik van wat opamps en andre losse componenten en een PIC16F88.

Een van de lastige dingen is een goede antenne maken voor 135Khz die en goed signaal oplevert voor de ontvanger.

Zonder grote phase verschuivingen en staande golven waardoor het signaal vervormd.

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die had ik al gevonden maar het is of uitverkocht of je moet via een creditcard naar australie betalen.

Of het is een apparaat van meer dan 100 euro wat niet echt interessant is.

 

Maar ik heb een diy rfid cloner gevonden (geen mifare, dus legaal) en mischien kan ik de firmware van de PIC omzetten naar een atmel.

http://cq.cx/verichip.pl

 

Zou dit schema goed genoeg zijn? behalve de antenne want die moet een stuk beter.

Ik heb van de rdm630 het printje onderzocht en het analoge gedeelte werkt iig bijna hetzelfde. Ik weet waar het 125khz oscillator zit en die gaat idd naar de drive torren.

 

Alleen zit ipv die andere analoge onderdelen een LM358 op dat printje. Maar ook die diodes als beveiliging. Ik ga proberen om het signaal van de opamp af te halen en een 134,2khz signaal op de drive torren te zetten.

Eerst een 125khz tag halen om zeker te zijn hoe het signaal uit ziet voordat ik de proc van dat printje af haal.

Ik wil dat printje als proef gebruiken omdat daar al een antenne op zit en ik me daar over nu nog geen zorgen hoef te maken.

En een rdm630 is makkelijk te krijgen en is ook nog eens goedkoop.

 

Je leert zo wel een heleboel over de materie. En dat voor een kattenluik :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De RMD630 genreerd een signaal van 125Khz om de RFID van energie te voor zien.

Daarna moet de RFIDchip antwoord geven (kan je met een scoop zien doormiddel van een derde antenne) als dit antwoord niet

door de RMD630 kan worden gedecodeerd zal er niks uit komen (verkeerde ISO protocol zoals extreme01 al aangaf}

Ik weet niet of de software in de RMD is aan te passen.

Je zou wat samples kunnen opvragen bij RFIDTAG manufactors.

Kijk hier maar eens op blz 294 http://www.malaleche.cl/inicio/download/libros/Practical-Arduino.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...