Ga naar inhoud


bedrading van het stuur op me harley ombouwen, maar hoe?


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik wil op me harley de bedrading naar het stuur veranderen.

 

Nu heb ik de bedrading in het stuur gelegd maar dit zijn ongeveer 8 dikke draden wat met de tijd problemen gaat geven.

Ook heeft het knipperlicht vanaf het begin een nogal vervelende bediening. Hij knippert wel maar ik moet de knop inhouden anders stopt hij met knipperen.

Daardoor gebruik ik die krengen meestal niet. Want koppeling inhouden en de knop inhouden is op zijn minst onhandig.

 

Nu heb ik een idee om de boel wat beter te maken.

 

Ik wil een atmel processor met arduino software gebruiken om zo dunnere draden te kunnen gebruiken en de knipperlichten gebruikersvriendelijker te maken.

 

Om dat te realiseren heb ik enkele idee-en.

1 ervan is om een of andere protocol te gebruiken om de knoppen te bedienen. Bijv I2C of CAN bus.

Dan heb ik maar 3 of 4 draden in het stuur lopen die ook nog eens veel dunner kunnen zijn.

Maar welk protocol is goed en betrouwbaar?

Ik wil de knipperlichten (die aan het stuur zitten) , de knoppen van de knipperlichten, de claxon , het groot/dimlicht en de startknop via de atmel bedienen.

De kill-switch lijkt me niet verstandig via de proc te besturen uit veiligheids overweging dus die draden blijven dik.

En hoe kan ik de proc laten weten dat ik weer uit de bocht ben? Het liefst zonder een extra schakelaartje op het stuur.

 

Een ander punt is de vraag wat ik beter kan gebruiken om de startmotor, claxon en groot/dimlicht te schakelen. FET of gewoon relais?

De knipperlichten zijn nu nog gewone gloeilampjes maar die ga ik vervangen door powerleds dus dat is geen issue..

 

Wie heeft een idee/ opmerking of verbetering ? zou dit betrouwbaar te maken zijn?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


I2C of Inter-IC bus (Philips) was bedoeld als busverbinding tussen verschillende IC's zoals bv in een TV. CAN kwam later en was ontwikkeld door Bosch als busverbinding voor de automobiel (zelfs landbouwvoertuigen) dus voor extreme omgevings-applicaties en is hierbij dus aanbevolen.

Het toeval wil dat in mijn Amerikaans elektronika tijdschrift "Nuts and Volts" er een CAN print beschreven wordt met de Microchip MCP2515 weliswaar gekoppeld met een propeller MCP2515 (weinig bekend, een lang verhaal) eveneens van Microchip en maakt hierbij gebruik van de standaard SPI bus. Dus als je SPI hebt bij je Atmel AVR dan is deze ook bruikbaar. Atmel heeft eigenlijk ook microprocessoren met CAN bus mogelijkheden (google even op Atmel + CAN).

Wat betreft FET of relais is een FET duidelijk beter geschikt voor buitenomstandigheden en bovendien slijt hij niet zoals de contacten van een relais,

geeft geen vonken (interferentie) en verbruikt geen spoelvermogeen en is eveneens compacter om in te bouwen en is eenvoudig aan te sturen (een vermogenrelais op 12 Volt moet men schakelen met heel wat spoelstroom). Dus allemaal voordelen met een FET. Misschien toch een nadeel dat de FET meer zal dissiperen dan een contact maar de dag van vandaag hebben de vermogenfet's een heel lage interne weerstand in het millohm gebied

Eventueel te monteren op een klein koelblikje wat gemeenschappelijk kan zijn voor meerdere Fet's (elastomeer of geisoleerde Fet's)

Mvg, Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

CAN is overigens wel iets wat BMW ook op de motoeren gebruikt dacht ik.

 

geeft voor de motor knutselraar zonder professionele apperatuur nog wel eens problemen.

 

Maar ja alles beter dan elke keer een hand uitsteken bij 120 of in de drukke steden ( ik hou mijn stuur liever vast)

Groet,

 

John

 

52,44 Noord 6,53 Oost

Emmen

Drenthe

Nederland

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@matchless;

Mijn adviezen:

- I2C is een betrouwbaar protocol. Echter niet aan te raden voor langere verbindingen in een "noisy" omgeving. Het is nogal gevoelig voor maximale bus capaciteit etc. Ik zou zelf gaan voor een "good old" serial verbinding. Kan gewoon TTL level RS232 wezen of SPI met een stukje intelligentie aan de ontvang zijde.

- Gebruik logic-FET's voor de aansturing van de claxon etc. Gebruik echter nog steeds een relais voor de startmotor! Dus CPU -> FET -> Relais -> startmotor

- Gebruik een acceleratie IC met een hoek meter IC om te detecteren wanneer je uit de bocht bent. Zoek maar eens op 5 DOF of 7 DOF of zelfs 9 DOF voor mooie ontwerpen met de sensoren die je nodig hebt. Ik kan je per PM wel een link sturen naar deze sensor bordjes, met schema's etc.

- Last but not least; Gebruik Wiring in plaats van Arduino ;)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
- I2C is een betrouwbaar protocol. Echter niet aan te raden voor langere verbindingen in een "noisy" omgeving. Het is nogal gevoelig voor maximale bus capaciteit etc. Ik zou zelf gaan voor een "good old" serial verbinding. Kan gewoon TTL level RS232 wezen of SPI met een stukje intelligentie aan de ontvang zijde.

 

Ik heb wat verder gebrainstormed en ws een oplossing gevonden.

Ik kan de atmel en de drivers voor de powerleds in de stuurstang kwijt als ik SMD onderdelen gebruik. Alleen het power gedeelte gaat dan onder het zadel. Dan zou ik een verbinding kunnen maken met 2x max232 chips. De schakelaars op het stuur kunnen direct op de atmel aangesloten worden op de I/O poorten v.d chip. Scheelt weer een berg onderdelen wat je bij SPI wel weer hebt.

Alleen de voeding en de rs232 verbinding gaan dan naar het stuur.

Ik kan dan ook een gevarenlicht modus kunnen maken. Hou ik beide knipperlicht schakelaars enkele seconden tegelijk in dan kan ik hem zo maken dat beide knipperlichten tegelijk aangaan.

Zo iets heb je bijna nooit nodig maar als het zonder extra onderdelen te proggen is waarom niet doen? Je weet maar nooit of het van pas komt.

 

 

- Gebruik logic-FET's voor de aansturing van de claxon etc. Gebruik echter nog steeds een relais voor de startmotor! Dus CPU -> FET -> Relais -> startmotor

Anders dan een auto startmotor heeft de harley al een losse start relais dus die kan direct via een fet gestuurd worden.

 

 

- Gebruik een acceleratie IC met een hoek meter IC om te detecteren wanneer je uit de bocht bent. Zoek maar eens op 5 DOF of 7 DOF of zelfs 9 DOF voor mooie ontwerpen met de sensoren die je nodig hebt. Ik kan je per PM wel een link sturen naar deze sensor bordjes, met schema's etc.

 

Laat ik nou toevallig een jeenode plug in de kast liggen waar een BMA020 chip op zit. Dat is een 3 axis acceleration chip.

En dan zie ik nog een leuke extraatje als ik die chip zou gebruiken nl een alarm systeempje.

 

Ik zou de atmel dan zo kunnen proggen dat er een alarm afgaat als de stand v.d motorfiets verandert of verplaatst wordt. Nice :)

 

 

- Last but not least; Gebruik Wiring in plaats van Arduino

 

Ik heb een breakout bordje met een atmega128 al eens geprobeerd te proggen met een wiring bootloader maar dit is me nog steeds niet gelukt :(

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan die atmega128 wel voor je proggen... Geen probleem... Moet je alleen even wachten totdat ik weer thuis ben.. (Stuur maar een PM)

 

Over de seriele verbinding... Waarom ga je naar RS232 niveaus toe met converters? Als je twee AVR's aan elkaar gaat knopen kan je het net zo goed op TTL niveau doen... Misschien alleen een opto coupler met een schmitt trigger output ertussen (aan de ontvangende kant dus) om de stoor signalen wat te onderdrukken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog even over nagedacht.. Je moet ervoor zorgen dat je een "error" indicatie hebt in het systeem, in geval dat het systeem niet (goed) werkt. Dus bouw iets in wat een heartbeat doet o.i.d.... (Of een ping-pong systeem tussen de controllers) Want het zou erg "lullig" zijn als je claxon/knipperlichten etc het niet doen zonder dat je het doorhebt...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb er nog even over nagedacht.. Je moet ervoor zorgen dat je een "error" indicatie hebt in het systeem, in geval dat het systeem niet (goed) werkt. Dus bouw iets in wat een heartbeat doet o.i.d.... (Of een ping-pong systeem tussen de controllers) Want het zou erg "lullig" zijn als je claxon/knipperlichten etc het niet doen zonder dat je het doorhebt...

 

Op zich niet nodig denk ik want ik heb alleen knipperlichten op het stuur dus als die het niet doen zie ik dat meteen. Ook de claxon merk je wel als die het niet doet.

 

Wbt de rs232 level convertor.

Die wilde ik gebruiken om zo ruis of stoorsignalen te onderdrukken. rs232 werkt immers met +/- 12 volt .

 

Maar wat jammer is dat ik dan wel 2 processors moet gebruiken en dat alleen maar om de Fet's te sturen (die zitten dan onder het zadel).

 

I2C was handiger geweest omdat ik dan een enkele pcf8574 kon gebruiken om de fet's /relais aan te sturen. Maar dit is door jullie afgeraden omdat dit te storings gevoelig is.

Zou ik met weinig extra onderdelen die i2c bus kunnen veranderen om toch een betere signaal overdracht te krijgen?

 

Of zijn er ook CAN bus onderdelen te krijgen zoals de pfc8574?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eventjes gegoogled en inderdaad er is niet direct een interface IC te vinden van CAN naar digitale I/O. Er bestaan wel printen of modules en omzetting gebeurt steeds via een microcontroller. Ook van SPI (via bv een tweede MCP2515) naar digitale I/O is er niks eenvoudigs te vinden. Heb dan wat verder gezocht naar I2C en blijkbaar bestaat er een eenvoudig buffer-IC de 82B96 van oa Philips wel via 2 getwiste paren (SDA en SCL) ipv 1 voor CAN en ziet er niet direct differentieel uit (meer storinggevoelig).

Overdracht kan ook via 2*2 optokoppelaars om de Arduino optisch te scheiden. Misschien een idee ?

Mvg, Dany

P82B96_datasheet.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 82B96 chip moet wel aan beide kanten van de bus worden gebruikt! Niet vergeten... Want de bus eigenschappen worden verandert door de chip. (Ik gebruik dit IC voor een project met "lange" I2C bus verbindingen)

Ik zou zelf wegblijven bij I2C. Dan is SPI met een simpel schuifregister aan de "FET kant" misschien nog wel het gemakkelijkste. Doe dat op een lage snelheid, en filter (LPF) het signaal aan de FET kant. Dan zou het wel goed moeten gaan. Stoor signalen zijn over het algemeen pieken met hoge frequenties erin. Als je nu op 25Hz (oid) de data verstuurd, en je een "scherp" LPF zet op 100Hz, dan ben je al veel kwijt. Dan nog een simpele schmitt trigger gate aan de ontvangende kant en je hebt een schoon signaal...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hmm..

 

makkelijk wordt het dus niet :(

 

Zouden de stoorpulsen zo'n grote invloed hebben ? want het gaat alleen maar om de knipperlichten/dimlicht en claxon. Dus geen kritische functies.

 

Het grootlicht kan ik niet op het stuur uitzetten dus dat is al 1 probleem minder.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een manier om achter te komen....

Uitproberen! :)

Maak iets simpels op gaatjes bord, en probeer het uit. Zet je AVR op met interne klok, dan heb je geen last van mogelijke problemen met een kristal etc...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm..

 

makkelijk wordt het dus niet :(

 

Zouden de stoorpulsen zo'n grote invloed hebben ? want het gaat alleen maar om de knipperlichten/dimlicht en claxon. Dus geen kritische functies.

 

Het grootlicht kan ik niet op het stuur uitzetten dus dat is al 1 probleem minder.

 

komen de draden IN het stuur? een metalen stuur kun je aarden waardoor het zich in principe als een kooi van Faraday zal gedragen.

 

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

 

-George Bernard Shaw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...