Ga naar inhoud


RNW stopt met Nederlandstalige uitzendingen


mereltje

Aanbevolen berichten

Ik heb met de Wereldomroep altijd een soort haat-liefde relatie gehad. Toen ik in de 70'er jaren in Los Angeles ging wonen viel me als voormalig VPRO-lid meteen op dat rechts voorrang had: AVRO en TROS leden werden uitstekend bediend en natuurlijk ook de kerken maar dat was het zo'n beetje. Ik had 1000x liever gehad dat ze gewoon het programma van wat toen nog Hilversum I of II heette door adden gegeven zodat iedereen aan zijn trekken zou komen.

 

Wat me steedfs meer ergerde is hun hoge van de toren blazen over hoe belangrijk ze wel zijn op het gebied van ontwikkelings samenwerking. Er worden kapitalen ingepompt want wij zouden zo belangrijk zijn op dat gebied. Wel, ga maar eens rondvragen in de landen die ze als doelgroep zien, je zult er vrijwel niemand tegenkomen die ooit van de Nederlandse Wereldomroep of RNW heeft gehoord.

 

En dan de bediening van eigen mensen: de zaterdag in 2004 dat koningin Juliana overleed als voorbeeld: ik heb de hele dag geprobeerd om naar de Wereldomroep te luisteren, een schotel of internet had ik niet. En wat kreeg je te horen? De hele godsganselijke dag een soort vantevoren gemaakt ingeblikt verhaaltje van een dik kwartier of zo, eindeloos herhaald, nooit aangepast, de hele dag door. Ik vond het meer dan schandalig dat ze er werkelijk verder niets aan deden. Zo werd "de band met Nederland" dus onderhouden. Gewoon Radio 1 doorgeven was zoveel nuttiger en daarbij ook nog zoveel goedkoper geweest!

 

En nu hebben ze zichzelf gedegradeerd tot het dure propagandamachinetje dat zonodig onze versie van hoe media eruit zouden moeten zien aan landen die ons niet bevallen blijft uitzenden. Eigenlijk een herhaling van wat we ook op ander gebied al zagen. Radio 1 is in onze streek dramatisch slecht op FM te ontvangen, we liggen op het kruispunt van 4 zenders maar eigenlijk buiten elk's bereik. Radio 1 was alleen prima op de middengolf.

 

Maar, zo zei destijds meneer Plassterk, die middengolfzender kostte 1 miljoen per jaar dus die moest eruit. Verkwanseld aan de religieuzen, net als de voormalige Radio 3 middengolf zender. En wat deed hij vervolgens? Hij gaf diezelfde 1 miljoen euro per jaar aan een stelletje Iraanse studenten in Amsterdam om een anti-Iraanse-regerings internetzender te beginnen. Kennelijk was hij er niet van op de hoogte dat Iran zowel via satelliet als via internet met letterlijk honderden anti-regerings radio en tv zenders wordt bestookt. Ik vond het jammer maar begrijpelijk om in tijden van bezuinigingen daar mijn Radio 1 voor te moeten inleveren maar werd des duivels toen ik hoorde waar dat geld toen heen ging!

 

We leven in een verenigd Europa, het wordt ons door veel politici haast beschuldigend voorgelegd. We zouden onvoldoende interesse hebben. Er is een vrijheid van wonen en werken en we worden aangemoedigd daar gebruik van te maken. Maar de honderdduizenden Nederlanders die dagelijks door Europa reizen in auto's, vrachtwagens, op vrachtvaarders of andere wijze kunnen nu ineens niets meer uit eigen land vernemen. Geen krachtige mddengolfzenders die een flink stuk Europa instralen, geen kortegolfzenders die de hele EU zouden kunnen bestrijken, helemaal niets. Burger, je zoekt het maar uit, we gebruiken onze capaciteiten en geld liever om propaganda in het Swahili uit te zenden. Zolang er geen Afrika-sat achtige radio satelliet die met een gewone auto antenne te ontvangen is ter beschikking staat hoort zeker een land als Nederland dat zoveel in de internationale transport sector wil betekenen er toch minstens voor te zorgen dat je de Radio 1 nieuwszender overal binnen de EU op je autoradio met kortegolf moet kunnen horen. Vroeger werden er zelfs zendschepen naar onze vissersvloot gestuurd om daar radiodiensten in het Nederlands te verzorgen. De onverschilligheid van onze tijd is schrijnend.

 

En dan maar verbaasd zijn dat het vertrouwen in de politiek tot het nulpunt is gedaald.

aangepast door paulvr
  • Like 1

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...