Ga naar inhoud


Advies over coaxkabel in de grond


Dabanli

Aanbevolen berichten

Beste Forummers,

 

Ik zie door de bomen het bos even niet meer.... help.

 

Ik ben op zoek naar advies over een goede coaxkabel (voor satelliet) die ik in de grond kan wegwerken.

 

Wat ik wil doen:

1 schotel in de tuin

2 grijze PVC (electra)pijp in de grond voor de te overbruggen afstand van +/- 35m

3 geschikte Coaxkabel van schotel, via tuin en kruipruimte naar huis.

3 in de electrakast gebruikmaken van een koppelfilter waarmee ik satelliet- en televisiesignaal kan combineren

4 in de woonkamer gebruik maken van speciale wandcontactdoos voor doorgifte satelliet, radio en TV

 

Ik ben nu op zoek naar advies, en eigenlijk ook de goude tip, welke kabel nu goed is.

 

Je hebt bijvoorbeeld de Belden H125 en Koka 799 voor buiten met zwarte mantel. Ook kom ik andere kabels tegen, zoals Aircom, Aircell, CELF en EcoFlex.

 

Aangezien ik de kabel in een grijze PVC buis wil zetten, wat is dan goed (genoeg)? Nu weet ik dat goed genoeg een ruim begrip is, maar laten we daar de thread niet over laten gaan.

 

Overigens heb ik thuis ook nog de witte Koka 799 liggen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uit ervaring: Die Koka 799 in pvc buis (zelfs met flexibele op rol) in de grond >> geen probleem. Wel diep genoeg ivm. eventuele spade-steek etc. Mag ook witte uitvoering zijn daar UV/Zon-licht niet aanwezig is. Die zwarte is UV-bestendig (beweert men toch).

Ik zou zeggen > Doen !

 

Grt, Marc.

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt bijvoorbeeld de Belden H125 en Koka 799 voor buiten met zwarte mantel. Ook kom ik andere kabels tegen, zoals Aircom, Aircell, CELF en EcoFlex.
De eerste 2 zijn 75 ohm coax kabels, de rest zijn 50 ohm coax kabels... Voor satelliet gebruik heb je 75 ohm kabel nodig.

Voor de rest maakt het weinig uit, zolang je er maar voor zorgt dat er geen water bij de kabel kan komen in de buis...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik altijd tyleen buis van 16mm buitenwerks. Die is behoorlijk sterk en daar gan je niet makkelijk met een schep doorheen. Zoek maar eens op Google:

Tyleen buis 16mm rol van 50 meter.

Dan ben je voor 25 euro klaar en is alles aan één stuk. Dan heb je geen kans dat er water in komt. Eerst een touwtje erin en daarmee de coaxkabel erdoor trekken. Hoe krijg je dat touwtje er in. Neem een 10mm muurplug met kraag. Maak er een touwtje aan vast van voldoende lengte. Zet de stofzuiger aan de andere zijde op de tyleenbuis en zuig het vliegertouwtje door de leiding, zie de afbeeldingen.

Daar waar aan weerzijde de buis boven de grond komt, zet je een stukje flexibele ¾ elektriciteitsbuis in een bocht van 180 graden er overheen zodat er geen water in de tyleenbuis kan lopen.

post-60869-0-56225600-1344506180_thumb.jpg

post-60869-0-42648200-1344506204_thumb.jpg

post-60869-0-76664100-1344506222_thumb.jpg

post-60869-0-31192500-1344506239_thumb.jpg

post-60869-0-17915300-1344506252_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een touwtje erin en daarmee de coaxkabel erdoor trekken. Hoe krijg je dat touwtje er in. Neem een 10mm muurplug met kraag. Maak er een touwtje aan vast van voldoende lengte. Zet de stofzuiger aan de andere zijde op de tyleenbuis en zuig het vliegertouwtje door de leiding, zie de afbeeldingen.

 

Dat noem ik nu eens een gouden tip. Ga ik zeker (proberen) te onthouden.

Vu+Ultimo met 2Tb HDD , VU+Duo met 2Tb HDD , TM 5400 CI+usb Super
Triax 88 met multibracket en 4 quad lnb's (13 oost, 19,2 oost, 23,5 oost, 28,2/28,5 oost)
Wavefrontier 90

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Spanje worden alle bomen en planten met deze tyleenslang bevloeid. Via een automatisch watersysteem krijgen ze om de zoveel tijd water. Daarvoor bestaat een speciaal soort handboortje dat ongeveer werkt al een appelboor maar dan met een gaatje van 2,5mm. In dat gemaakte gaatje steek je een doseernippel precies bij de stam van een boom of plant.

Ik heb zelf honderden meters van dit soort bevloeïngssysteem in Spanje liggen maar gebruik deze tyleenslang ook om de coaxkabels in te leggen vanaf de schotel op de mast tot over het gat in de muur van het huis. Vooral als coaxkabels op of dicht bij de grond liggen, kunnen ze het doelwit zijn voor knagende ratten, zie bijlage.

In Spanje betaal je 28 euro voor 100 meter 16mm-tyleenslang.

post-60869-0-85177600-1344550627_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dikkere maat buis leggen is nooit verkeert.

Kost niet veel extra en je kunt er altijd kabels of zo bij leggen.

Indien de afstand buiten lang is grondkabel coax 6 leggen (Gen bamboe )

Indien de coax kabel vrij kort is coax 9 leggen ( 7 mm met een oranje of blauwe streep)

Deze grondkabel gaat wel 50 jaar me en kan tegen vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...