Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Momenteel ontvangst OTR (OPT)    38E    3743 H 2904   3/4  QPSK ,  maar  is zoals u vermeld niet te vinden  (op de satlijsten van Flysat en Lyngsat nagezien )

Maar dezelfde zender komt ook wel binnen  op de 40E Express AM7 en die is wel te vinden  in de lijsten    Er is nog werk met mijn  C band opstelling  😉

aangepast door Rudi °°
correctie

Ustym 4K Pro / TM-5402 HD M3 CI / Openbox S3 CI II / DVBSky S950 PCI /DVB Dream / EBSpro / Cahors SMC100 & Kathrein KEA 1000/G  / / Inverto Pro Single 40mm PLL LNB  + Opticum 4K lnb. .

Link naar reactie
Delen op andere sites


28 minuten geleden, Rudi °° zei:

OTR (OPT)    38E    3743 H 2904   3/4  QPSK

Net gecheckt op Flysat & Lyngsat & kingofsat

40°E 3743 R DVB-S/MPEG-2 2905 3/4 ORT (Orenburgskoe Regionalnoe Televidenie)

https://www.lyngsat.com/tvchannels/ru/ORT-Planeta.html

https://www.flysat.com/tv-ru.php

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, trust zei:

 

 

Hier een filmpje hoe in een Triax TDS 64  hetrichtpunt van de Ku lnb valt .

Zal in verhouding met jouw grote Triax wel ongeveer hetzelfde moeten zijn .

 

 

In het filmpje van Trust is dus goed te zien dat de lnb te hoog op de schotel gericht is.
Omdat de f/D-verhouding een vast gegeven is (dus de afstand van de voorzijde van de lnb tot aan de schotel waar hartlijn van de lnb naar kijkt), zal de lnb dus iets achteruit moeten staan als je de lnb lager op de schotel richt zodat de lichtvlek wel overal juist binnen de schotelrand valt. Dat bij een Triax 64 de lnb te hoog op de schotel gericht is, is veelvuldig gebleken. Vandaar dat voor een goede werking van de duo-lnb, deze ook altijd zo ver mogelijk naar voren gesteld moet worden.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Rudi °° zei:

dacht dat dit  "de"  standaardpositie was maar denk nu ook dat de lnb meer in het midden moet gericht zijn

 

Als je wilt, kun je me de breedte, hoogte en heel precieze diepte in het midden doorgeven van de TD110 (het effectieve parabolische gedeelte, dus niet de rand); die heeft een vlakke voorkant neem ik aan?

Ik heb zelf een TD115, dus die maten zijn net iets anders denk ik.

 

Dan laat ik mijn calculator de positie van het brandpunt, en het richtpunt voor de LNB voor je uitrekenen.

(Het richtpunt zit altijd onder het midden, zelfs onder het diepste punt van de schotel.)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze foto kun je zien hoe ver de C trechter voor de originele Ku lnb houder hoort te staan . (ongeveer)

Probleem bij de Triax zal zijn dat de trechter de lnb arm raakt .

Een Ka lnb komt juist verder vanaf de schotel te staan .

IMG_2576.JPG

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-4-2020 om 11:07, Alex1970 zei:

 

Wat de reden ook is, ik denk niet dat je Paksat kan ontvangen, noem anders eens welke zenders je daarvan kan ontvangen?


https://www.paksat.com.pk/img/sections/about/img1full.jpg

30 dBW dus.

 

Daarvoor is die Triax te klein , met de 1.8 ChannelMaster krijg ik momenteel met 5.0 dB  Kohenoor_news , PTV Nationaal  maar net binnen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mannen , denk dat mijn  Triaxschotel gewoon te klein is en er te veel obstakels zijn om meerdere sats voor C band feeds goed te kunnen ontvangen .

Hoe ik mijn schotel ook draaide of keerde en vele pogingen heb gedaan met 2 verschillende lnbf's  alsook de trechterpositie veel veranderd heb blijft het resultaat  miniem .

Kreeg o.a. gevonden zender steeds van 40E ook op 38E ,  lnb positie meer naar onderkant gepositioneerd enz..

De enkele satellieten die ik kon ontvangen gaven wel meer signaalsterkte met  " zelfgemaakt flesje" dus , dat was wel een boeiende ervaring 😉

Ga er nu terug een Ku lnb opzetten , misschien later een Ka band lnb om te experimenteren ... als ze terug in productie komen (?)

Op korte tijd heb ik wel veel bijgeleerd van jullie informatie waarvoor dank  !

Rudi

Ustym 4K Pro / TM-5402 HD M3 CI / Openbox S3 CI II / DVBSky S950 PCI /DVB Dream / EBSpro / Cahors SMC100 & Kathrein KEA 1000/G  / / Inverto Pro Single 40mm PLL LNB  + Opticum 4K lnb. .

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Rudi °° zei:

Kreeg o.a. gevonden zender steeds van 40E ook op 38E ,  lnb positie meer naar onderkant gepositioneerd enz..

Tenminste als het klopt: Hoe groter de schotel , des te kleiner de openingshoek !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, trust zei:

 

Daarvoor is die Triax te klein , met de 1.8 ChannelMaster krijg ik momenteel met 5.0 dB  Kohenoor_news , PTV Nationaal  maar net binnen .


Dat vind al knap, als je nagaat dat Satbeams zegt dat 350cm nodig is.
Maar je zou meer signalen moeten kunnen ontvangen denk ik.

Bijvoorbeeld
3760 H, DVB-S, 1003, 1/2
3761 V, DVB-S2, 2900, 5/6
3770 V, DVB-S2, 7700, 1/2
En wellicht meer signalen met FEC 3/4 of 3/5, maar vermoedelijk alleen met de DVB-S signalen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Met blindscan vind de CT 5000 op 4055 V 5184 die PTV en op 4025 V 5700  92 News (dvb s2)

Ik heb er een hele ris DVB S handmatig ingevoerd , maar geen signaal !

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even 38 oost gescand en 21 zenders gevonden met Channel Master 180 cm

screenshot_20200419212751.jpg

  • Like 1

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-4-2020 om 19:48, Rudi °° zei:

Hoi mannen , denk dat mijn  Triaxschotel gewoon te klein is en er te veel obstakels zijn om meerdere sats voor C band feeds goed te kunnen ontvangen .

Hoe ik mijn schotel ook draaide of keerde en vele pogingen heb gedaan met 2 verschillende lnbf's  alsook de trechterpositie veel veranderd heb blijft het resultaat  miniem .

Kreeg o.a. gevonden zender steeds van 40E ook op 38E ,  lnb positie meer naar onderkant gepositioneerd enz..

De enkele satellieten die ik kon ontvangen gaven wel meer signaalsterkte met  " zelfgemaakt flesje" dus , dat was wel een boeiende ervaring 😉

Ga er nu terug een Ku lnb opzetten , misschien later een Ka band lnb om te experimenteren ... als ze terug in productie komen (?)

Op korte tijd heb ik wel veel bijgeleerd van jullie informatie waarvoor dank  !

Rudi

 

Ik weet wat je bedoelt, ik heb ook een Triax 110cm staan waarmee ik van 78,5 oost tot 67 west kan draaien.

Heb al veel geëxperimenteerd met veel verschillende opstellingen en lnb,s. (Trust kan dit beamen)

De schotel is gewoon net te klein. Ik heb een KU/KA band lnb van Inverto, waarvan het verlies op KU band gewoon te groot is als ik deze lnb gebruik in plaats van mijn BU.

Ook heb ik veel opstellingen gebouwd met C/KU band combi's,  waarbij de KU band lnb achterop de C band lnb zit, als naast de C band lnb gemonteerd, het resultaat is best leuk maar de uiteindelijke conclusie is altijd dat de schotel gewoon te weinig rendement heeft. Helaas is er voor mij geen optie om een nog grotere schotel te plaatsen.

 

Mocht je de optie hebben voor groter dan 110, dan zeg ik doen.

 

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 110 is niet groot genoeg. Maar wel een mooie tijd mee gehad. Toch wel een aantal leuke satellieten mee ontvangen. Daarna een gibertini 150 geplaats dat was wel een verbetering. Nu een channel master 180cm dat is nog beter. C band ontvangst geef mee meer voldoening dan ku band. Ik heb het idee dat je voor C band meer moet doen voor een goede ontvangst . Het is elke keer weer anders hoe de lnb moet staan. Als je denk nu staat alles goed is het een paar weken later toch weer anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut. zeker met mijn Homemade Combifeed zijn erg leuke resultaten gehaald met de 110.

Ik benijd je, lijkt mij geweldig om met een 1.80 mtr te kunnen werken.

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Op 24-1-2013 om 19:26, trust zei:

nog meer leesvoer !

Zoals bekend , zorgt het dieletrium plaatje (DE) voor verlies op H en V C-band transponders en ook bij die C/Ku combi's op KU band .

De AV-comm polariser is moeilijk te verkrijgen en duur , daarom zelf maar aan de slag gegaan na het doorspitten van allerlei meestal buitenlandse fora .

Geinspireerd door de afbeelding in #31 heb ik het onderste gedeelte van een vruchtensap flesje genomen welke net in de Panorama lnb paste .

Met de punt van de soldeerbout aan elke zijde 4 gaatjes gemaakt voor de "buisjes" . Dit zijn 4x16 mm alu popnagels waar ik de trekpinnen heb uit gehaald .

De middelste buisjes zijn dus 16 mm lang de andere heb ik ingekort tot 12 mm .

Nadat de buisjes van buiten naar binnen in de fles zijn gestoken heb ik er breed Tesa band van een dozensluiter om gedaan , hierdoor blijven ze mooi recht naar binnen staan .

Bovenstaande maten zijn geen uitkomst van een berekening of zo , maar puur op wat ik aan afbeeldingen tegen kwam en de beschikbare ruimte op het gedeelte van de fles .

Het is het eerste probeersel , ik ga zeker andere maten en met meer buisjes proberen .

In eerste instantie heb ik de bolle bodem aan de fles laten zitten omdat deze dan makkelijk te verdraaien is in de lnb teneinde maximum resultaat te krijgen .

Meteen getest op 5 West met als gevolg stijging van 83/72 naar 88% signaal bij 79% kwaliteit op 4.137L SLBC TV. Door deze signaal winst kwam nu ook RTG1 Gabon binnen .

Dit geeft hoop voor het gebruik van de BSC 621 C/Ku combi omdat deze nu goedkoop zonder de DE plaat kan werken .

post-30993-0-35746500-1359051918_thumb.jpg

post-30993-0-74984500-1359051928_thumb.jpg

post-30993-0-39622700-1359051953_thumb.jpg

post-30993-0-34381900-1359051963_thumb.jpg

hallo beste schotelaar ik wil even op deze post reageren.ik heb geprobeerd om jouw poloriser na te bouwen  en zal even twee fotos toevoegen het is een eerste probeersel en moet toegeven dat hij er niet zo flitsend uit ziet als die van jou😆.maakt het eigenlijk nog uit hoe hij erin (lnb)geschoven wordt?.

IMG-20200902-WA0006.jpeg

IMG-20200902-WA0005.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...