Ga naar inhoud


Nieuw !!! Triple LNB(64 cm)


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

Ondertussen hangt de 78 schotel en heb geprobeerd de lnb uit te richten. Hij staat nu op onderstaande waardes:

 

Astra 19,2   SNR 84   AGC 72

Astra 23,5   SNR 85   AGC 77

Astra 28      SNR 82   AGC 72

 

Deze waarden zijn gemeten met Dreambox E2 satfinder.  De triple transponder is gekoppeld aan een Gigablue HD 800 UE met een kabellengte van 15 meter.

Ik kan de SNR waarden afzonderlijk tot 94 krijgen maar dat gaat dan altijd ten koste van één of twee van de andere Astra's.

Het beeld is prima. Tot nu toe zonder storingen, ook niet bij flinke buien.

Heeft het gebruik van een versterker nog nut gezien de lengte van de kabel?

De SNR-waarden worden in de software uitgedrukt in DB. Bij andere posts zie ik altijd waarden rond de 14 DB.  Wordt daar iets anders gemeten omdat bij mijn schaalverdeling de waarden rond de 83 liggen?

 

Groet,

 

Jos

aangepast door Tapaz
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nou, ik vind de SNR waardes niet slecht. Wat in ieder geval belangrijk is, is dat het geheel mooi evenwichtig is afgesteld. Wat bedoel ik hiermee:
De Astra 23,5 heeft het beste signaal wat je ook nodig hebt en de Astra 19,2 en 28,2 zijn ongeveer gelijk.
Aan de draairichting van de schotel zou ik niets meer doen.
Zoals je ook ziet in de tekening van bericht 195 liggen de signaalconcertraties niet precies op één lijn. De Astra 23,5 ligt iets lager.
Mogelijk dat de elevatie-instelling nog enige verbetering kan brengen.
Ik neem aan dat de skew-instelling ook optimaal staat. In Tilburg moet die 12,4 graden schuin staan.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje

 

Ik heb geprobeerd de schotel nog beter te positioneren. Dit lukte vrij aardig, maar telkens als ik de vleugelmoeren aandraaide was de instelling weer anders.

Ik heb vervolgens de vier gaten in de schotel benut.  Door gebruik te maken van vier spanwartels kan ik de schotel exact afstellen. Tevens is het nu redelijk stormbestendig.  Zie fotoos.

 

Waarden zijn nu:

19,2  snr 88

23,5  snr 92

28,0  snr 88

 

schortelafstemming 2

 

schotel afstemming 1

 
Groet,
 
Jos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zie je wel dat er een stuk meer uit te halen is. Een flinke verbetering.
Ik vind zelf dat een schotel pas goed is afgesteld als je bij het flink vast aandraaien van alle bouden en moeren je maximaal 1% minder signaalkwaliteit hebt als dat je tijdens het instellen hebt kunnen bereiken. Vaak betekend het dat je al begint de bouten of moeren té los te zetten. Ook moeten de mastklemmen altijd kruislings aangedraaid worden, zie bijlage.
Zeker voor een doehetzelver. Neem de tijd. Het hoeft niet in 5 minuten klaar.
Ik heb zelf altijd pas een tevreden gevoel als ik voor mezelf weet dat er echt het maximale uit is gehaald, al kost dat drie kwartier.

Een spankabel naar de mastklem is geen probleem maar spankabels naar de schotel is griezelig. Je kunt de schotel zo vervormen.
 

post-60869-0-10325700-1402158666.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje

 

Wat dat vervormen betreft ben ik het met je eens.  Daarom heb ik na het afstellen en het goed vastdraaien van alle moeren de spanners weer losser gedraaid, zodat er geen spanning meer op staat.

Het is meer een hulpmiddel dan een permanente bevestiging. Alles bij elkaar een investering geweest van € 11,15. Waarschijnlijk ook nooit meer nodig nu, maar je moet wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Onlangs na een 1 jaar mijn 64 met triple eens opnieuw afgesteld:

 

Astra 19,2   SNR 84   AGC  89  DB 13.4

Astra 23,5   SNR 83   AGC  82 DB 13.3

Astra 28      SNR 92   AGC  89 DB  14.9

 

En dan even vergelijken met mijn Triax 78 met triple

 

Astra 19,2   SNR 99   AGC 79  DB 15

Astra 23,5   SNR 93   AGC 79  DB 14.3

Astra 28      SNR 96   AGC 84  DB  14.6

 

Met dezelfde zenders vergeleken

 

Servus HD

Nat Geo Wild

Channel 4 HD

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een duidelijk beter signaal met de Triax 78 dan met de Triax 64 waar de triple-lnb eigenlijk voor gemaakt is maar dat was al langer bewezen dat dat zo was.
Ook jij hebt mooie evenwichtige waardes op beide schotels dus die heb je geweldig afgesteld. Een compliment.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een duidelijk beter signaal met de Triax 78 dan met de Triax 64 waar de triple-lnb eigenlijk voor gemaakt is maar dat was al langer bewezen dat dat zo was.

Ook jij hebt mooie evenwichtige waardes op beide schotels dus die heb je geweldig afgesteld. Een compliment.

 

Thanks, voor het compliment, je doet me bijna blozen.

De Triax 78 is zeer weersbestendig gebleken, ontvangst was bij zeer zware regenbuien aan het zakken maar het beeld bleef goed, de 64 liet het dan al afweten met veel blokvorming om vervolgens er een tijdje de brui aan te geven.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat kleine fysieke aanpassingen zou Inverto de triple dus nog geschikter kunnen maken voor de Triax78 dan hij nu al is.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik wordt er een beetje knettergek van. 

Afgelopen vrijdag ben ik verhuisd en schotel natuurlijk meegenomen.

 

Deze aan een muurbeugel vast gemaakt en als eerste 23.5 opgezocht, Dat ging vrij snel goed.

Maar om de andere twee sat's te vinden dat gaat dus voor geen meter.

 

Ik heb de LNB in de juiste hoek gezet via de CD mal. Schotel staat op in de juiste hoek.

Maar als nog is het me niet gelukt.

 

Woensdag ben ik de hele avond bezig geweest, toen kregen we het opeens wel voor elkaar om alle drie te vinden, alleen viel 28 de hele tijd weg.

Omdat we eerst de schotel aan een statief hadden vastgemaakt, dacht ik dat dit het probleem was.

 

Daarom gister alsnog de muurbeugel gebruikt (is een tijdelijk huurhuis, dus wilde eerst niet boren).

Maar alsnog krijg ik het niet voor elkaar.

 

Vraag me af of er iemand in de buurt van IJmuiden me zou kunnen helpen?  Want wil erg graag digitene wat ik nu gebruik heel snel er uit hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...