Ga naar inhoud


hebben de uitvinders durven denken dat de gsm zo'n vaart ging lopen?


Aanbevolen berichten

hi,

de gsm bestaat nu toch al enkele jaren,is dit niet bijna of al 20 jaar?

voordien bestond er een analoog systeem in belgie de 017 lijnen.toen waren het maar met mondjesmaat van mensen die ik kende die dit gebruikte,nml onze veearts en een commercant.

ik heb me laten wijsmaken dat toen een mobilofoon van de 2de generatie algauw 2500€ koste.

toen de gsm uitkwam,koste mijn eerste toestel 700€ en kon je enkel bellen,van berichtjes was zo goed of geen sprake,maar dan kwam dit enkel naar hetzelfde netwerk.

ik heb me laten vertellen,dat berichtjes oorspronkelijk eigenlijk op de markt was gekomen,om bazen die hun vertegenwoordigers een melding wilden doorgeven.nu zijn die berichtjes voor alles en nog wat gebruikt.

vroeger had een enkeling een mobilofoon van de 2de genearatie,en nu heeft zelfs een kind van 12 jaar één op zak.

mijn vraag is eigenlijk,hebben de uitvinders van de gsm's ooit durven denken,dat hun uitvinding zo'n populariteit ging hebben?natuurlijk zijn simpele gsm nu al voor 25€ te vinden,waar vroeger voor een mob2 algauw 2500€ koste en dan nog van die oudere type's,die je kon afluisteren.

wie weet meer,ik ben er benieuwd naar.

komt er ooit een 4de generatie?

misschien leuk,om foto's te posten van degene die nog een 2de mob toestel heeft.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


NMT (Nordiskt mobiltelefonisystem) werd geintroduceerd in 1981 (kan ook iets eerder geweest zijn) als gemeenschappelijke standaard in de scandinavische landen.  NMT450 werd afgeschakeld (In Zweden) op 31.12.2007  Nog niet zo heel erg lang geleden dus...

Het bereik van een NMT teölefoon was stukken 'beter' als wat we nu kennen... dat komt uiteraard deels door de golflengte die gebruikt werd, maar ook door het zendvermogen wat een mobieltje had, max 15 Watt. je had per mast een bereik van 100 tot 130 km... wat erg handig was in het dunbevolkte zweden.

In 1986 kwam NMT900... de analoge voorloper van onze huidige digitale mobieltjes. Op die manier kwamen er veel kanalen bij, wat nodig was om het drukke telefoonverkeer toe te laten. De telefoons werden toen ook kleiner en vooral lichter (geen 4 kg meer, maar ca 500 gram).

Wat wel was, was dat je bij slechte ontvangst gewoon ruis en gekraak op de lijn had, maar je kon je gesprek wel voeren... nu gaat het goed, of helemaal niet.

 

leuk... nostalgie...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3g is al een opvolger van gsm (ander protocol en betere codering)

4g wordt ook weer een andere protocol.

 

tot dat alle gsm's ook 3g aankan zal het oude gsm protocol uitgeschakeld worden en

over gegaan worden naar 3g.

 

wanneer weet ik niet moet dan wereldwijd (afrika verre oosten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...