Ga naar inhoud


probleem met transponder 12722 op astra1


Jean-Claude

Aanbevolen berichten

E85 schotel,ik heb zeer zelden uitval door regen of wat dan ook als het om Tvv gaat,met onweer kan het wel eens voorkomen en dat allemaal met een alps lnb,met een inverto zou het signaal dus nog beter worden hij staat wel in het brandpunt van mijn E85

Het had me ook verbaasd als je "Triax 88" had gezegd, maar je geeft me het antwoord dat ik ook verwachtte. Dank!

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op mijn triax 88 ontvang ik 7.0 oost en 0.8 west Eduard07 een beetje voor de hobby erbij

post-54808-0-87002400-1383156034_thumb.jpg

aangepast door stevie-v
  • Like 1

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om beiden: 1dB zwakker signaal en 1,5 dB meer nodig maakt een verschil van 2,5 dB.

Bij mij zit er precies 1 db verschil tussen die zenders

12515 heeft 1db minder signaal dan 12722,dus de 12722 geeft hier meer signaal dan de 12515 en als ik jou goed begrijp zie jij dat precies andersom ?

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Inderdaad, op mijn installatie geeft de 12722 momenteel 65% en de 12515 zit op 68%.

bij mij is het juist andersom, transponder 12721 is het hier en niet 12722 dat geeft hij tenminste aan aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb identiek dezelfde setup als in de beginpost met identiek hetzelfde probleem: blokjes en haperingen op bepaalde zenders.  (Acht, 2BE, Jim, Discovery HD, etc)

De 60cm schotel staat zo goed uitgericht als maar kan.

Bij normaal weer 12dB, bij slechter weer duikt het signaal onder de 12dB en beginnen de problemen.

 

Het rare is nog altijd dat de problemen zich enkel voordoen als de VU+ Duo een opname moet maken, dus als beide tuners actief zijn en twee aparte signalen gedecodeerd moeten worden door de softcam.

De softcam lijkt minder problemen te hebben bij het decoderen van één signaal bij slecht weer, al komen blokjes soms ook voor.

 

Wanneer ik mijn TV Vlaanderen kaart in de CI-Module stop doet het probleem zich nooit voor, het signaal mag nog zo slecht worden (bv. 8dB).  Maar met de CI-Module kun je ook niet twee transponders tegelijkertijd decoderen.

 

 

Het analyseren van wanneer de problemen zich voordoen, doe ik nu al maanden.

Tot nu toe weet ik nog altijd niet wat er precies fout loopt.

Het feit is wel dat de problemen begonnen zijn toen TV Vlaanderen een aantal zenders van transponder had gewisseld (8PSK).

 

Ik krijg de indruk dat het een combinatie van problemen is: de VU+ Duo krijgt problemen bij het meervoudig decoderen van zwakke 8PSK transponders. (VU+ Duo geheugenprobleem/tekort bij decoderen zwakke signalen? Tunerprobleem?)  Dan komen namelijk de haperingen.

Helaas heb ik geen andere twin-tuner.  Hiermee zou ik kunnen kijken of andere merken er ook zo gevoelig voor zijn...

 

Maar het is best interessant dat gelijke setups dezelfde problemen vertonen!

Hopelijk kan iemand het probleem ooit 'nailen' en kunnen we actie ondernemen.

Want het is uitermate frustrerend...

aangepast door illusion1234

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die CI+ module steek je in je tv als ik het goed begrijp en het komt enkel voor als je een opname maakt,welke satellieten ontvang je,komt het voor als je bijvoorbeeld een opname maakt op de 23.5 terwijl je naar de 19.2 kijkt of komt het ook voor als je een opname maakt op de 19.2 en naar een anders zender op de 19.2 kijkt,je maakt ook gebruik van een losse switch ?

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de CI-Module zit niet in m'n tv maar in de VU+ Duo.  Ik was namelijk verplicht die aan te schaffen samen met de smartcard.

Opnames op vrije zenders zijn totaal geen probleem, bij de duitse zenders kan ik tot 4 opnames starten zonder ook maar enig probleem te ondervinden.

 

De problemen hebben enkel betrekking op het gecodeerde pakket van TV Vlaanderen.

En dit wanneer de 2 tuners in gebruik zijn: opnemen + opnemen of kijken + opnemen.

De probleem-kanalen beperken zich tot bepaalde transponders, zie vorige post.

Sinds de installatie, nu een jaar geleden, heb ik +- de eerste 6 maanden probleemloos gekeken.

De problemen begonnen bij de transponders met nieuwe modulatie.

 

Voor één of andere reden kan de VU+ Duo niet tegelijk twee zwakkere transponders decoderen via een softcam.

De blokjes doen zich soms ook voor bij het gebruik van één tuner (bv. bij gewoon tv-kijken) bij zware regenval.

 

Zoals eerder gezegd, als de smartcard in de CI-Module steekt, nooit geen problemen bij het kijken.

Het signaal is bij zware regenval al tot 8dB gegaan, de ontvanger blijft het signaal perfect decoderen, zelfs bij de zwakkere transponders.

Maar dan kun je dus niet opnemen en kijken tegelijk, toch niet op twee verschillende transponders.  De CI-Module kan maar één transponder tegelijk decoderen.

Opnemen en kijken binnen één transponder gaat dan wel weer, maar hoeveel keer valt dat voor...

 

De ideale oplossing zou zijn als de CI-Module meerdere transponders tegelijk kon decoderen.

Dan zijn mijn problemen over!

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je probleem klinkt strijdig met de logica: De softcam komt pas in actie ver nadat het signaal gedemoduleerd is. Het is niet logisch dat de signaalsterkte invloed heeft op processen die plaatsvinden na de demodulatie.

 

Ik denk daarom dat het nuttig is naar andere oorzaken te zoeken, bijvoorbeeld het geheugengebruik van het apparaat eens in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het raar klinkt.  Daarom denk ik ook dat het om een samenloop van verschillende zaken gaat.

 

Hoe verklaar je anders dat de problemen zich enkel voordoen bij bepaalde transponders?

Misschien heeft de box/softcam wel een probleem met het decoderen van welbepaalde manieren van uitzenden? (bepaalde frequenties?)

 

Twee feiten die samen het probleem reproduceerbaar maken:

- bepaalde 'nieuwe' transponders (Acht, 2BE, Vijf, etc.)

- decoderen van meerdere transponders tegelijkertijd (dus tijdens opname)

 

Ik kan er trouwens nog bij vermelden dat de blokvorming erger is op bepaalde zenders dan bij andere.

Tijdens een opname kan 2BE echt serieus last hebben van blokvorming terwijl op VTM HD af en toe een hapering is.

 

En de eerste 6 maanden na de installatie was er geen vuiltje aan de lucht.

Tot ze plots zenders begonnen te verschuiven, toen zijn de problemen begonnen.

 

Ik verwacht niet ooit een oplossing voor de probleem te vinden....

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk eens met een wat uitgebreider meetapparaat, bijvoorbeeld een Satlook digital NIT o.i.d. naar de uitrichting van je schotel en in het bijzonder naar de stand van je lnb in het brandpunt en de skew.

Dan eens kijken of de ber rond de 10-5 ligt.

Daarna eens aan het einde van de antenne kabel kijken wat er nog over is.

De TVV transponder is een van de hoogste frequenties die gebruikt wordt, waardoor onvolkomenheden in je antenne installatie aan het licht komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het raar klinkt.  Daarom denk ik ook dat het om een samenloop van verschillende zaken gaat.

 

Hoe verklaar je anders dat de problemen zich enkel voordoen bij bepaalde transponders?

Tijdens een opname kan 2BE echt serieus last hebben van blokvorming terwijl op VTM HD af en toe een hapering is.

 

En de eerste 6 maanden na de installatie was er geen vuiltje aan de lucht.

Tot ze plots zenders begonnen te verschuiven, toen zijn de problemen begonnen.

 

Ik verwacht niet ooit een oplossing voor de probleem te vinden....

2BE zit op astra1 op de fameuze 12722, de HD zenders zitten op astra3. 2 verschillende satellieten dus. Momenteel komen de astra3 transponders bij mij sterker binnen dan de 12722 transponder op astra1. Het is dus normaal dat de HD kanalen maar af en toe haperen terwijl de SD versies er serieus last van hebben.

en de problemen zijn inderdaad 6 maand geleden begonnen toen TVV de 12722 transponder is beginnen gebruiken. Tot nu toe hebben we altijd vrij goed weer gehad, maar sinds 2 maand zijn er meer regendagen en merken we dat die 12722 zéér regengevoelig is.

de oplossing is simpel : grotere schotels, betere LNB's, beter africhten, kwaliteitscoax gebruiken. Kortom : zorgen dat je meer decibels ontvangst hebt. Vanaf 8 dB wordt de ontvangst van de 12722 kritiek, ik ontvang momenteel 12dB bij mooi weer en 10 dB als het bewolkt is. Dat is dus maar 2 dB regenreserve, en dat is niet genoeg. Ik heb gevoeliger LNB's besteld, en een in-line versterker, ik hoop dat ik hiermee mijn ontvangst op een aanvaarbaarder niveau kan brengen (ik hoop 15dB dus 3 dB erbij).

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enerzijds moet ik zeggen, ik kan m'n apparatuur niet aanpassen.

Ik ben verplicht de 60cm wok te gebruiken in combinatie met een dubbele kop.

Dit omwille van de woonomstandigheden.

 

Anderzijds moet ik zeggen dat mijn signaal zelden tot op 8dB komt.  Bij zware bewolking en regen komt het signaal onder de 12dB tot zo'n 11dB, maar gewoonlijk niet lager.

Heel zelden komt het signaal lager te liggen.  Bij een echte wolkbreuk of zware sneeuwval is dit weleens het geval.

Maar de problemen beginnen dus echt als je ook maar even onder die 12dB duikt.  Bij goed weer kom ik aan zo'n 12.3dB.

 

Maar hoe verklaar je dan dat ik geen problemen heb om de zwakkere signalen te decoderen via een CI-Module?

Echt, daar kun je gerust nog kijken bij zware regen of sneeuw, dus tot zo'n 8dB geen probleem!

 

Het zijn dus de softcams die problemen krijgen met die hoge frequentie transponders. (en vooral bij tegelijkertijd decoderen van meerdere transponders)

 

Daarnet heb ik een app geïnstalleerd om eens te kijken hoeveel vrije werkgeheugen de box nog heeft tijdens opnames.

Daar ligt het probleem niet, het beschikbare vrije werkgeheugen ging minimaal naar beneden bij het starten van een opname.

Dreambox 7000S - VU+ Duo - Triax 64cm - Inverto Duo Quad LNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...