Ga naar inhoud


Warning Maximal mount count reached, run e2fsck


Rivellino

Aanbevolen berichten

Op mijn VU+ Solo2 (met VTI 6.0.5) krijg ik de volgende warning in het logbestand Messages:

- EXT3-fs (sda1): warning: maximal mount count reached, running e2fsck is recommended.

 

Als ik e2fsck uitgevoerd heb, ben ik van deze waarschuwing verlost. Maar na ongeveer een maand verschijnt hij weer.

Is dit normaal?

Kan ik dit voorkomen?

Wat is het risico als ik e2fsck niet uitvoer.

 

 

Groeten,

Rivellino

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites


Simpel! Het aantal (auto)Mounts verminderen. De e2fsck is de Linux variant van ChkDsk. Hij controleert of er geen verloren clusters of overlappende sectoren zijn. Op zijn tijd e2fsck draaien om de bestanden te controleren is altijd een goede zaak (alhoewel Linux veel minder kritisch is dan Windows)..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het uitvoeren van e2fsck in deze situatie symptoombestrijding want het probleem wordt daarmee niet opgelost.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe bij de SOLO2 de maximale Mount teller kan worden overschreden.

Als je dat weet is de oplossing waarschijnlijk ook geen punt meer.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer zelf geen mount-opdrachten uit. Wel zet ik ´s avonds mijn Solo2 in deep standby. De volgende morgen start ik hem weer op met de powerbutton aan de voorkant. De tuimelschakelaar aan de achterkant van de box gebruik ik zelden.

Als ik het me goed herinner heb ik ergens gezien dan de maximale mountteller op 35 staat. Dat komt dan aardig overeen met één dagelijkse mount, om na 1 maand weer over deze grens te gaan.

 

Hoe kan ik het aantal (auto)Mounts verminderen.

Mijn Hard disk is een ATA(WL640GLSA854G) van 640GB, waarvan 590GB leeg.

 

Suggesties?

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite doe ik hetzelfde, laat in de avond gaat de SOLO2 naar de 'diepe slaap' en in de morgen zet ik de SOLO2 weer aan, alleen doe ik dit via de AB en niet via de Power knop maar dat zou volgens mij niets mogen uitmaken.

 

Ik heb die melding nog nooit eerder gehad.

 

Misschien een gekke vraag, is jouw HDD wel gemount als jij de SOLO2 aanzet?

Dit kun je controleren via Menu - VTI - Device Manager, daar zie je de HDD en als je dan op OK klikt zie je of die wel gemount is.

Je kunt ook via de blaue toets de Mounts bekijken.

Het lijkt nu erop dat de HDD elke dag opnieuw automatisch wordt gemount waardoor de teller oploopt maar zou het wel vreemd vinden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit kun je controleren via Menu - VTI - Device Manager, daar zie je de HDD en als je dan op OK klikt zie je of die wel gemount is.

Je kunt ook via de blaue toets de Mounts bekijken.

zonder een telnet bevel >mount<

zonder een telnet bevel >dmesg<

kan men er niet veel over vertellen

 

eerst nadere info geven a.u.b.

 

cheers

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de Menu - VTI - Device Manage zie ik de harde schijf staan.

 

De output van het telnetcommand Mount is:

root@vusolo2:~# mount

rootfs on / type rootfs (rw)

ubi0:rootfs on / type ubifs (rw,sync,relatime)

devtmpfs on /dev type devtmpfs (rw,relatime,size=285968k,nr_inodes=71492,mode=755)

proc on /proc type proc (rw,relatime)

tmpfs on /var/volatile type tmpfs (rw,relatime,mode=755)

sysfs on /sys type sysfs (rw,relatime)

udev on /dev type tmpfs (rw,relatime,size=2048k,mode=755)

devpts on /dev/pts type devpts (rw,relatime,gid=5,mode=620)

usbdevfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw,relatime)

tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw,relatime,mode=777)

/dev/sda1 on /media/hdd type ext3 (rw,relatime,errors=continue,barrier=1,data=ordered)

automount(pid812) on /autofs type autofs (rw,relatime,fd=4,pgrp=812,timeout=5,minproto=2,maxproto=4,indirect)

 

De output van het DMESG command is erg groot. Hoe kan ik deze output in een bestandje opslaan? Is er een onderdeel van deze output waar ik op moet letten i.v.m. het mounten van de harddisk?

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja

academisch

kopieer je het in een editor (txt)  

en zipt het eventueel als bestand bijlage in de extended editor van het forum

 

maar ik zie al, het past qua aankoppeling zoals het zou moeten >mount<

 

enkel als je een device op de box hebt vrijgegeven is die automount pid812 misschien de dubbele die het probleem oplevert

 

wat op de VU+ en andere enigma2 receivers wordt gekenmerkt als automount kan enkel externe devices betreffen

interne devices zoals je ingebouwde hdd worden liefst niet via de automount gedeeld.

 

ciao ciao

 

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het bestand messages uit de directory /var/volatile/log als bijlage opgenomen.

Een aanvullende opmerking: ik heb mijn CanalDigitaal kaart verwijderd, want deze is door CD geblokkeerd. Ik heb gebruik gemaakt van een kaartwissel voor deze seca2-kaart. Mijn nieuwe kaart ligt in Nederland, die ga ik eind van de week ophalen.

 

Zien jullie verder iets vreemds in deze messages?

messages.txt

aangepast door Rivellino

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een korte toevoeging: Ik herinner me dat er na ontvangst van  de Solo2 en het inbouwen van de HDD een probleem was met het herkennen van de HDD. Ik heb toen de HDD toegevoegd aan FSTAB, door tijdelijk het # weg te halen uit de regel van sda. In FSTAB staat:

 

### Please use DeviceManager for mounting filesystems
### if you use fstab be sure that you do not mount
### a filesystem two times (fstab and DeviceManager)

 

Daarna heb ik het # weer teruggezet. Sinds die tijd heb ik al diverse keren een nieuw image geflased..

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

na een flash met nieuw image is een verandering in de fstab weg

moet je ook helemaal niet aan beginnen als je image de HDD automatisch herkent en mount

kan nog geen reden vinden waarom die deze melding geeft:

- EXT3-fs (sda1): warning: maximal mount count reached, running e2fsck is recommended.

was je disc ooit in een PC ingebouwd?

ciao ciao

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de Devicemanager in de VTI feed heb ik de HDD gecontroleerd. (Blauwe knop) De filesystem check finished successfully.

De warning ´maximal mount count reached´ is nu ook weer verdwenen.

Via de feed is dit veel gemakkelijker (voor mij althans) dan het uitvoeren van e2fsck. Voert de VTI-feed zelf de e2fsck uit?.

Ik ben nog steeds benieuwd of ik over een maand weer deze melding krijg.

 

Ik ga morgen voor een aantal weken naar Nederland, dus ik ben even afwezig op het forum.

KPN Box 12 glasvezel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

zoals destijds al gevraagd,

rijst het vermoeden dat : die hdd in een ander apparaat heeft gezeten en daar stond een verborgen of misschien zelfs crypted partitie op (recovery partitie bijvoorbeeld van laptop)

dat gaat niet goed met fstab mounts

 

misschien wil je dat niet horen, maar ik zou alle filmbestanden backuppen en de schijf vervangen door een nieuwe ( of die hdd via de PC eens inspecteren mbt... partitionering)

ciao

Quadrophenia

The Who

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...