Ga naar inhoud


dab(+) ontvangst verbeteren, de beste oplossing.


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

binnenkort ga ik mij wagen aan het dab(+) avontuur.

Maar ik vroeg me af, als het signaal te zwak is, hoe ik best de ontvangst kan verbeteren.

Ik heb bij iemand geweest die specifieke dab antenne's had voor buiten, maar is dat absoluut nodig, of bestaan er andere goede manieren om de ontvangst te verbeteren binnenhuis?

Welke coax moet er tussen de antenne? er zijn er van 50 Ohm en van 75 Ohm.

Misschien zien die vraagjes nogal dom, maar dab(+) is nieuw voor me, en vroeg me af, met wat je een dab signaal kan vergelijken, of als dit geheel niet te vergelijken valt met iets.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste,

 

Als ik jou was zou ik de radio van keuze uitsluitend kopen met een zichttermijn zodat teruggave in geval van slechte resultaten tenminste gewaarborgd is.

De ontvangststerkte (ik spreek over NL) kan per locatie wisselen.

Hierbij een link hoe de ontvangst met simpele middelen (aanzienlijk) te verbeteren:   http://www.***geen-reclame***/2012/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan

 

Overigens heb ik, voor wat dit waard is, enige ervaring met DAB+-ontvangst in de provincie Antwerpen: puik, beter dan bij ons zou ik haast zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt inderdaad helemaal af van waar je zit, maar is makkelijk te verbeteren met een wat betere antenne en deze zo hoog mogelijk te plaatsen, bijv. op zolder.

Kijk ook eens op fmscan.org en de coaxkabel is 75 Ohm.

DAB(+) zendt uit in de VHF-III band, deze was vroeger in gebruik voor TV, o.a. VRT1 en RTBF1 op Waver, Nederland 1 op Roermond en ik dacht ook Smilde. In sommige landen wordt er ook voor DVB-T nog gebruik gemaakt van deze band.

Dus oude VHF-III TV-antennes zijn ook voor DAB prima te gebruiken.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens volgend kaartje, zou ik in vogelvlucht +/- 6 Km wonen van de dab/dvb-t zendmast.

zie:post-40019-0-57799300-1420402136.jpg

Mogelijke reclame weggewist

bron: norkring.be

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben benieuwd naar je (toekomstige) ervaringen!

Welke radio heb je eigenlijk op het oog?

 

Een afrader is de Sonoro die ik afgelopen zomer voor maar liefst € 299,-- aanschafte.

Met de bijgeleverde antennekabel kon geen enkele DAB+-zender binnengehaald. worden....

Bij nader inzien bleek dat een firmware-update de ontvangsteigenschappen zou verbeteren.

 

Die heb ik niet afgewacht; een dergelijke radio (en zeker bij die prijsstelling) dient out-of-the-box te functioneren.

Hij ging retour afzender dus.

 

Pure is een prima merk maar de ontvangstkwaliteit verschilt per radiotype helaas.

Sangean is een merk dat je in je overwegingen mee dient te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet geen probleem zijn.

Let wel, alleen negen zenders van de VRT kan je van Oostvleteren in DAB ontvangen.

 

Ander verhaal wordt het als je meer dan dat wilt ontvangen:

De RTBF/BRF zendt uit vanuit Comines (24 km van Oostvleteren, 0,2 kW) of vanuit Tournai/Froidmont (56 km / 1,3 kW).

Nederland is zelfs 78 km van Oostvleteren (momenteel alleen nog het commerciële DAB+pakket vanuit Biervliet), NPO zelfs 103 km (Goes).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De beste resultaten in je auto haal je met een buitenantenne. Ik heb m'n originele actieve FM buitenantenne vervangen door een combi actieve FM / DAB antenne. Daar zijn 2 coax kabels geleverd. Eentje voor FM en eentje voor DAB. Vermijd kleefantennes want dit is rommel, heb ik ervaren. Er is geen verschil te zien tussen m'n vorige en huidige combi antenne. Ze zien er op de auto hetzelfde uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dab+ ontvanger is binnengekomen, moet nog zien waar dit te vinden, en dan eens benieuwd wat ik kan ontvangen op dab(+) op + waarschijnlijk niks 0,00. want België leeft hier op dit gebied een paar eeuwen achter.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Heb na wat afwezig geweest, bij mijn tijdelijk onderkomen, nu hier te zijn, de dab+ ezcap stick geprobeerd.

Na wat pogingen, ontvang ik de vlaamse dvb-t zenders, de vlaamse dab radio zenders, en fm zenders. dit met een klein antennetje die erbij zat, tegen het venster.

Ik zal nog verder testen.

Ik weet het niet, of het ligt aan de beperkingen van de software presto pvr 5.0 of om rechten gaat, maar opnemen, bij dab is niet mogelijk. dvb-t en analoge fm, geen probleem.

Maar misschien bestaat er mooie alternatieve software voor de ontvangst van dab(+).

Jammer dat in Vlaanderen de aantal dab zenders zo magertjes is  :( .

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...