Ga naar inhoud


Soms, heel soms zit het even tegen


Mimisiku

Aanbevolen berichten

Ter leering ende vermaack....

 

In 2013 schotelinstallatie vernieuwd. T90 met 4 quad LNB's voor Astra 1,2,3 en Hotbird. Dientengevolge ook 4 x 4.1 Switches. 2 x coax naar de woonkamer, 1 x coax naar slaapkamer en 1 x spare (voor testdoeleinden). Toen nog een DM8000 met SSCT. Altijd naar behoren gewerkt.

Deze zomer de DM8000 vervangen door de VU+Ultimo4K met 18 tuners. Testschotel T64 bijgeplaatst voor 9°E. Natuurlijk te weinig switchruimte dus vorige week 2 x EMP-Centauri 8.1 aangeschaft. Beide aangesloten, maar tuner J vertikte het.. Even aangesloten op de VU+Zero4K op de slaapkamer. Ook daar geen beeld... Hmmmmm DOA'tje dacht ik en dus gereclameerd. Keurig een nieuwe opgestuurd gekregen.. Wéér geen beeld!! Het zal toch niet?!?

VU+Zero4K weer aan de bestaande 4.1 swich.. Astra 1 een paar zenders, Astra 3 dood.. Wat nóu weer? Satmeter erop 11739V Q100,S00.. Naar de switch uitgang. Meter erop, keurig signaal.. Shit!!! Grondkabel defect!!! Aaarrrrghh. Tuin open gegraven en de kabel gevolgd... WTF!!! De kabel naar boven (switch 3) zat op switch 2!!! Al die jaren gewoon verwisseld geweest!! Vanwege de 4 x gelijke switches uiteraard noout gemerkt.. Alles werkte immers perfect.. Goed.. Kabels gelabeled en uiteraard nieuwe grondkabel vanaf switch 3 (nu wel) naar de slaapkamer... Alles werkt weer... 5 uur klussen in de tuin...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Buren hadden verleden week geen ontvangst meer, ze hadden al een nieuwe switch besteld, maar daarmee nog steeds geen beeld.

In het donker was er niets te zien, maar omdat het maanden droog geweest was en bij de eerste buien de uitval ontstaan was, het vermoeden dat het kapje van de LNB kapot was.

Volgende dag het dak op, en inderdaad, het kapje was totaal uit elkaar gevallen.

2 nieuwe LNB's gehaald, ik heb er altijd graag een op voorraad liggen.

Weer het dak op, lnb vervangen, en er was weer beeld.

De zelfgebakken appeltaart smaakte prima, dat is mijn tarief voor burendiensten.

 

Na een paar dagen viel het de buurman op dat er toch nog zenders ontbraken.

Weer het dak op, nu met sat meter, om toch maar even te meten of de schotel ook verdraaid was,

Die stond nog als een rots, en was nog steeds maximaal uitgericht, maar naar nu bleek presteerde de LNB matig in het hoge, horizontale band gedeelte.

De reserve lnb gemonteerd, en jawel, s/n ging weer naar gewenste waarden.

 

Beneden aangekomen nog steeds geen beeld in het hoge horizontale gedeelte.

Even de switch verwijderd en een van de 4 lnb kabels rechtstreeks met de receiver verbonden, en jawel alle zenders deden het weer.

 

Conclusie, een van de ingangen van de nieuwe switch weigerde dienst.

 

Omdat alle kinderen al het huis uit zijn, volstonden nu 4 aansluitingen, dus 4 koppelstukjes vervingen de switch.

 

Inderdaad, soms zit het even tegen.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed gereedschap is het half werk. Ook met het diagnosticeren van een klacht is het belangrijk om redelijk systematisch na te denken. Gelukkig bezit ik goede meet en test apparatuur om dit tot een goed eind te komen. Met logisch nadenken met beperkte middelen komt men ook een heel eind. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Sprietje zei:

Ja, je zult maar net even geen reserve switch hebben en dan toch willen weten of de diseqc-switch kapot is. Dat doe je zo:

 

Diseqc-switch testen.pdf 81.59 kB · 46 downloads

 

Met welke switch (merk / type ) heb je deze methode getest ?

Als er n.l. geen diseqc commando aanwezig is , is er alleen verbinding naar poort 1 ( A ) en daar meet je ongeveer die batterijspanning.

Ik neem tenminste aan dat je de min-pen van de meter op de behuizing van de switch houd en de plus-pen in de centeraansluiting , iets waar je niet duidelijk over bent .

Voor een techneut vanzelfsprekend maar voor een leek niet .

 

Ik heb het zojuist met een Venton D1WO-418E en een Maximum 4/1High ISO geprobeerd en bij beide alleen spanning op poort 1.

Als alle poorten tegelijk spanning zouden krijgen vergt dat wel veel van de voeding van de ontvanger en kunnen de signalen van meerdere satellieten tegelijk binnenkomen .

 

Mijn methode waarmee je  ook werkelijk het schakelen kan controleren vind je hier . 

 

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd meerdere LNB's en switchen in voorraad op de 3 plekken waar ik satelliet ontvang.

Bij klachten, welke gelukkig weinig voorkomen kan ik altijd het 1 en ander verwisselen. 

Op 2 van de 3 plekken heb ik ook de beschikking over een reserve ontvanger waardoor het nog gemakkelijker en uitgebreider kan.

Mijn Xsarius meter neem ik altijd mee naar waar ik langere tijd verblijf, dat is thuis, op de camping of naar Spanje.

In Spanje 1x meegemaakt dat de 4 in 1 switch stuk was en ingang 1 het niet meer deed, dat was de reden het 1 en ander in voorraad te nemen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

De beschrijving heb ik van een heel groot Spaanstalig forum in Zuid-Amerika.
Ik heb het vertaald en samen met de tekening in een document geplaatst.
Welke diseqc-switch zij gebruikt hebben weet ik niet maar in de tekening staat een Spaun afgebeeld. Mogelijk is het dus een Spaun die er voor gebruikt is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat hetzelfde verhaal als het jouwe met een andere switch in het plaatje:

http://antenistas.blogspot.com/2012/01/como-comprobar-un-diseqc.html

 

Hier weer met een andere switch, zo te zien:

https://ftapinamar.blogspot.com/2011/07/testeando-un-switch.html

 

Bronvermelding blijft op het internet helaas een ondergeschoven kindje.... 😞

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, onderstaand de tekst naast het oorspronkelijke bericht.

ZEER BELANGRIJK BERICHT !!!

De informatie in dit blog is gratis, maar als u van plan bent het te kopiëren om het op andere internetsites te plaatsen, vergeet dan niet de bron te vermelden waar u het hebt verkregen, of de auteur ervan. Het is een geweldige manier om het werk van anderen te waarderen die de FTA vooruit helpen. FTApinamar

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Beste trust

 

De beschrijving heb ik van een heel groot Spaanstalig forum in Zuid-Amerika.
Ik heb het vertaald en samen met de tekening in een document geplaatst.
Welke diseqc-switch zij gebruikt hebben weet ik niet maar in de tekening staat een Spaun afgebeeld. Mogelijk is het dus een Spaun die er voor gebruikt is.

 

 

Merkwaardig om dit te eigen als "Sprietje" terwijl het van iemand anders is.  

 

1 uur geleden, a33 zei:

Hier staat hetzelfde verhaal als het jouwe met een andere switch in het plaatje:

http://antenistas.blogspot.com/2012/01/como-comprobar-un-diseqc.html

 

Hier weer met een andere switch, zo te zien:

https://ftapinamar.blogspot.com/2011/07/testeando-un-switch.html

 

Bronvermelding blijft op het internet helaas een ondergeschoven kindje.... 😞

 

Groet,

A33

 

1 uur terug, ceesv zei:

Tja, onderstaand de tekst naast het oorspronkelijke bericht.

ZEER BELANGRIJK BERICHT !!!

De informatie in dit blog is gratis, maar als u van plan bent het te kopiëren om het op andere internetsites te plaatsen, vergeet dan niet de bron te vermelden waar u het hebt verkregen, of de auteur ervan. Het is een geweldige manier om het werk van anderen te waarderen die de FTA vooruit helpen. FTApinamar

 

Ik vermeld altijd de bron waar ik de informatie vandaan heb (al vaker verteld op het forum). Ipv iemands anders zijn werk "stelen" en daar mee eventueel "credits" verdienen. Om dan erg interessant te gaan doen op het forum. 

  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de site niet gekopieerd is, blijkt wel uit het feit dat de afbeeldingen niet overeen komen. Bovendien wordt de ene site gesponsord door 3 satellietshops die met alle gegevens vermeld staan en de andere link die door @a33 wordt genoemd eigendom is van een satellietshop die met naam en adres vernoemd staat. Beide linken van de sites mogen dus helemaal niet gemaakt of vernoemd worden op dit forum volgens de huisregels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 uren geleden, Ventura zei:

vergeet dan niet de bron te vermelden waar u het hebt verkregen, of de auteur ervan.

Als auteur stond er toch echt bij de geposte PDF  "Sprietje".

 

Daarom nog maar eens onze huisregels genoemd, het plaatsen van bescherm content kan een hoop problemen opleveren voor de poster, en zelfs een kostbare aangelegenheid worden.

 

1. Auteursrechten

Nieuwe berichten en de reacties daarop worden gemaakt voor en door forumgebruikers van Sat4all.com. Sat4all.com kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige inbreukmakende, onjuiste of onvolledige informatie, software of overige materialen die middels pagina's van anderen gevonden wordt.

Wij dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor de inhoud, juistheid, volledigheid of nauwkeurigheid van de geplaatste berichten. Ieder lid van sat4all.com is verantwoordelijk voor de inhoud van zijn eigen berichten. Na 30 minuten kun je die zelf niet meer wijzigen. Wél kun je - indien noodzakelijk - een verzoek indienen tot wijzigen/aanpassen van je berichten via ons contactformulier.

Je mag geen door auteurs-, portret- of andere rechten beschermde teksten, afbeeldingen, software of andere media plaatsen, tenzij jezelf de eigenaar bent van het respectievelijke recht van de betreffende tekst, afbeeldingen, of software, óf over expliciete schriftelijke toestemming van de auteur/eigenaar beschikt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Sprietje zei:

Beste trust

 

De beschrijving heb ik van een heel groot Spaanstalig forum in Zuid-Amerika.
Ik heb het vertaald en samen met de tekening in een document geplaatst.
Welke diseqc-switch zij gebruikt hebben weet ik niet maar in de tekening staat een Spaun afgebeeld. Mogelijk is het dus een Spaun die er voor gebruikt is.

 

Om met Maxima te spreken : wel een beetje dom , om een pdf te maken van een howto van iemand anders zonder te checken of het wel werkt .

Fake news zou Trump zeggen 

  • Like 1
  • Haha 2

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...