Ga naar inhoud


Uitrichten multi LNB's - problemen 23.5


JTMP1972

Aanbevolen berichten

Goeienavond,

 

misschien is het volgende probleem volledig logisch voor velen van jullie, maar ik ben wat verward.

 

Ik heb een 100cm schotel opgehangen met een rails erop voor 4 LNB's. Idee is om de LNB's te richten op Hotbird 13, Astra 19.2, Astra 23.5 en Astra 28.2. Ik heb de schotel gericht met de 19.2 LNB en ontvang daarop zonder problemen NPO1, 2, 3, SBS6, RTL, enz.

 

De 23.5 LNB staat zodanig dat ik signaal heb op de transponder 11836H (ik ontvang bijvoorbeeld TA3, een uiterst interessante Slovaakse zender :-) Spelend met de LNB positie en de schotel elevatie heb ik die transponder op 87% gekregen. Lijkt me niet slecht.

Echter, op de transponder van NPO1HD (12187H) ontvang ik helemaal niets. En bijvoorbeeld ook op de transponder van TV Oost (11914H) ontvang ik niets.

 

Is het mogelijk dat op dezelfde satelliet de ene transponder boven de 85% geeft, terwijl de andere helemaal niets geeft? Wat doe ik fout? Kunnen jullie me op weg helpen met het richten?

 

Ik heb dus een 100cm schotel, vier duo-LNB's met switch. Ik kijk normaal met een Humax TiVuSat recorder, maar gebruik voor het richten mijn Clarke-Tech HD 5000-C omdat ik die menus wat beter beheers. Ik woon tussen Bologna en Venetie.

 

Bij voorbaat veel dank,

 

JMTP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Welkom JTMP1972

 

Weet je zeker dat je juiste lnb gebruikt voor de ontvangst van de 23.5

post-40340-0-53231800-1425248930.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de vlotte reacties.

 

Even als commentaar op de reacties:

  • Ik weet niet welke schotel ik heb. Lijkt me merkloos?
  • Ik weet zeker dat ik de juiste LNB gebruik (derde op de miniatuur), doordat ik dat zie als ik ze afdek met mijn hand.
  • Het feit dat ik TA3 ontvang, geeft aan dat ik 23.5°E-11836H goed ontvang. Volgens KingofSat is TA3 alleen op deze transponder, of op de Thor 6 (0.8°W) te zien. En zo ver staat ie nou ook weer niet verkeerd :-)
  • Mijn rail staat niet scheef. Ik realiseer me dat dat nodig is om alle vier de LNB's uiteindelijk goed te krijgen. Maar als ik 23.5°E-11836H op 87% heb, betekent dat toch dat ik de Astra 23.5 er goed voor heb staan? (en dat ik dan problemen krijg met Hotbird13° en Astra28.2°, zie ik dan later wel even..)

Mijn vragen zijn eigenlijk:

  • Zijn de NPO-HD transponders op 23.5° veel moeilijker te pakken dan anderen (zoals 23.5°E-11836H) ?
  • Een 100cm schotel zou in Noord Italie toch meer dan voldoende moeten zijn voor de Astra3B ?
  • Wat zijn de beste transponders op 13.0, 19.2, 23.5 en 28.2 om de LNB's te richten?

Bedankt voor jullie hulp!

 

Groet, JTMP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij even twee fototjes van mijn schotel met de 4 lnb's.

 

Ik realiseer me dat ik, om goede ontvangst te hebben op alle vier de lnb's, de rails (of de gehele schotel) wat scheef zal moeten hangen. Ik focus nu even op de 23.5° Astra ontvangst: ik heb dus hele goede ontvangst op een transponder, terwijl degene die me interesseren (NPO1HD- en NPO2HD-transponders niet zichtbaar zijn..)

 

Mijn vragen zijn eigenlijk:

  • Zijn de NPO-HD transponders op 23.5° veel moeilijker te pakken dan anderen (zoals 23.5°E-11836H) ?
  • Een 100cm schotel zou in Noord Italie toch meer dan voldoende moeten zijn voor de Astra3B ?
  • Wat zijn de beste transponders op 13.0, 19.2, 23.5 en 28.2 om de LNB's te richten?

 

Bij voorbaat veel dank voor opmerkingen en suggesties!

 

JMTPpost-76888-0-83160200-1425809430.jpgpost-76888-0-89172700-1425809435.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, je hebt dus de Gibertini OP100X schotel.
Ja, de Rail moet ongeveer 7 graden schuin staan en zo te zien klopt dat best aardig. De skew van de Astra 23,5lnb moet 4 graden rechtsom gedraaid zijn zoals je er nu tegenaan kijkt. Ook dat lijkt je aardig in orde.

Transponder 11836H is inderdaad makkelijker te ontvangen want dat is een DVB-S transponder maar als die goed doorkomt, moet je de transponders van Ned.1 en 3 HD op 12.187MHz en Ned.2 HD op11.739MHz toch ook kunnen ontvangen. De transponders van de NPO-zenders zijn DVB-S2, 8PSK, SR27.500, fec 2/3.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb's moeten daar als volgt worden afgesteld:
afstand tussen Hotbid 13 en Astra 19,2 is 105mm
afstand tussen Astra 19,2 en Astra 23,5 is 71mm
afstand tussen Astra 23,5 en Astra 28,2 is 75,5mm
d.w.z. aan de voorzijde gemeten van kuiltje tot kuiltje op de kap.

De rail moet 6,8 graden schuin staan, d.w.z de kop van de Astra 28,2 moet 30mm hoger staan dan de kop van de Hotbird.

De schotel fijntunen op de Astra 23,5.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank Sprietje, voor je suggesties en berekeningen.

 

Heb je de hellingshoek van de rails berekend voor mijn huidige locatie (Ferrara, tussen Bologna en Venetie), of maakt dat weinig verschil?

 

En op deze locatie zou ik met een 100cm-schotel alle genoemde transponders toch redelijk probleemloos moeten kunnen pakken?

 

Bedankt,

 

JMTP

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Goeiemorgen,

 

ik kom nog weer even terug op dit discussie-lijntje. Heb inmiddels afstelling van mn schotel verbeterd, en transponder-scans op 23.5 van de NPO-HD transponders produceert een lijst met de gezochte kanalen. Helemaal goed. Nu is het probleem dat mijn Nederlandse HD kanalen wel geluid geven, maar een zwart beeld laten zien. Ook Fox en Discovery bijvoorbeeld, hebben dit probleem.

 

Nu heb ik wat gegoogled, en begrijp ik dat dit wellicht ligt aan een oude CAM-module, die de moderne DVB-S2 8PSK encryptie niet goed uitvoert. Ik heb een Aston cam, waarop staat dat ie DVB/MPEG2 services decrypt. Voor de volledigheid voeg ik fotootje toe van de voorkant en achterkant van mijn cam.

 

Kunnen jullie mij zeggen of deze cam inderdaad ongeschikt is voor het kijken naar de Nederlandse HD kanalen op de 23.5 ?

 

Bij voorbaat dank!

 

JTMP

post-76888-0-25783000-1430813473_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste JTMP1972

Fijn dat je de afstelling van je schotel hebt kunnen verbeteren.
Tja, en op de CI-module staat duidelijk DVB / MPEG2 terwijl HD-ontvangst voor de Nederlandse zenders DVB-S2 / MPEG4 is.
Met de nieuwe witte CI-module van CanalDigitaal zal het wel lukken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er hier ook nog zo een liggen en die werkt inderdaad niet met HD.

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...