Ga naar inhoud


Ontvangst sterkte Astra 3


Dreeke

Aanbevolen berichten

In een testopstelling heb ik een merkloze schotel met maten 72cm breed en 82cm lang uitgericht op de Astra 3. Bij NPO1 HD haal ik bijna 13 dB. Dit is gemeten met een Enigma II ontvanger (Gigablue X3 met OpenATV). Is deze waarde "normaal" of kan ik er meer uit halen?

23oostwaarde.jpeg

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites


heb je al eens de lnb wat naar rechts gedraaid de skew 

plaats andere eens een afbeelding van je schotel opstelling

Ned1 hd.jpg

Ned1 hd..jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

- zijn de maten die je opgeeft van de schotel inclusief de rand of op de spiegel gemeten?
- Om welke lnb gaat het?
- heb je de skew van de lnb optimaal afgesteld?
- het je ook geprobeerd of je beter signaal krijgt als je de lnb verder naar voren of naar achteren stelt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiermee heb ik vanmiddag gemeten. Maten zijn op de schotel gemeten. Skew leek vanmiddag niet veel uit te maken, maar het begon te regenen. Ik was gewoon benieuwd wat gemiddeld gehaald wordt in Nederland voor o.a. de NPO zenders bij Canaldigitaal. Vrijdagmiddag ga ik de "oude" big bisatschotel weer inrichten, nadat ik afgelopen woensdag LNB's en schotel heb schoongemaakt. Ik heb daar wat over geschreven op m'n blog met wat foto's.

screenshot.230.jpg

screenshot.231.jpg

screenshot.232.jpg

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou het zo maar laten met deze schotel 

je hebt beeld en dat is het voornaamste 

lnb naar links draaien +-6°

 

Schotel-installatiegegevens

Hoogte  28.2 °
Azimut (waar)  157.6 °
Azimut (magn.)  156,3 °
LNB Scheefheid [?]:  -6.0 ° 
Draai tegen de klok in achter de schaal
aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lnb is de MTI AP82-XT2


Ik schreef in dit antwoord: https://www.sat4all.com/forums/topic/364788-juiste-lnbs-voor-cahors-bisat-g2-met-g3b-houder/  aan miramira al, dat MTI een uitstekende lnb fabrikant is.


Dat wordt ook hier https://www.sat4all.com/forums/topic/171598-test-van-mti-ap82-xt2n-twin-lnb/ nog eens bevestigd in 2005 in Sat4all.

 

De hals van deze lnb is erg kort en daarom heb je bijna geen mogelijkheid om de lnb dichter of verder van de schotel af te zetten. Daar kun je dus weinig winst mee halen.

Zoals Smetje al aan gaf, moet de skew in Veenendaal op -6° staan, d.w.z. dat de lnb 6° met de wijzers van de klok meegedraaid moeten zijn als je er achter tegenaan kijkt. zie bijlage.

Verder zou ik er niet veel meer aan doen, je hebt immers een goede ontvangst. Vervang wel de 4 roestige bouten van de schotel, dat gaat allemaal roeststrepen op de schotel geven en leg tegels op de tegelvoet.
Vergeet ook niet het regenkapje van de lnb omlaag te trekken.

 

hoek van 6 graden.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Dreeke:

... of kan ik er meer uit halen?

 

En je kunt natuurlijk nog checken of de LNBf precies in het brandpunt van de schotel staat, door de schotelmaten door een parabool-calculator te halen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...