Ga naar inhoud


videoconversie en aspect ratio


boudeman

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk maak ik een denkfout, maar ik begrijp iets niet.

Ik heb een video opname waarin boven en onder een zwarte balk zichtbaar is.

De oorspronkelijke opname heeft frame width en frame height 1280 x 720.

Middels een converteerprogramma wil ik de zwarte balken weghalen door het beeld op te blazen in verticale richting. Ik converteer naar frame width en frame height 1280 x 500. Media info leert dat conversie gelukt is. Ik denk daarbij dat ik dus de aspect ratio van het beeld veranderd heb. Niettemin levert het geconverteerde beeld geen enkele verandering op. Geen wijziging van de aspect ratio en de zwarte balken blijven even zichtbaar. Waar zit de denkfout?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je uitgaat van een tv is 1280 * 720 = 16/9 dus gewoon breedbeeld. Je hoort dus geen zwarte balken te krijgen of je moet op een "oude" 4/3 tv kijken of misschien een 16:10 monitor (1920*1200) hebben

 

Als je om wat voor reden toch in de hoogte iets wil doen moet je er links en rechts een stukje af halen, anders krijg je lange gezichten.  (bij tv weergave noemen ze dat vaak pan and scan, anderen noemen het smartzoom....)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na enig experimenteren ben ik er toch wel uit.

Allereerst: het betrof een opname van de satellietrecorder, waarbij het uitgezonden materiaal al zwarte balken had. Freemake videoconverter heeft de mogelijkheid zwarte balken te verwijderen. Echter, het blijkt nu dat deze optie niet werkt bij omzetting van een TS file. Dus mijn procedure is nu: TS omzetten naar MPEG, en vervolgens MPEG omzetten naar MPEG waarbij in de tweede stap de zwarte balken inderdaad verdwijnen.

En nu de verandering van frame height en width. Inderdaad, omzetting van 1280 x 720 naar 1280 x 500 levert een beeld met kleinere hoogte op (ReneBee: je hebt gelijk). Wat je ziet, is echter afhankelijk van de settings van je mediaplayer (MPC-HC). Als die ingesteld staat op "stretch to window" corrigeert de mediaplayer en zie je geen verandering in het beeld.

De combinatie van deze twee zaken bracht mij in verwarring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Blijft er na al die conversies nog beeld over om naar te kijken?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral freemake, maakt er soms iets ongenietbaar van.

Misschien kan TS. het eens proberen met videoredeo. 7 dagen als proef te testen, vooraleer aan te kopen.

Of handbrake.

Maar ik vraag me af, als je zo'n conversie's toepast, het nog te bekijken is. Uitgerokken gezichten of net mensen die er dubbel zo dik uitzien  :cry: .

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral freemake, maakt er soms iets ongenietbaar van.

Misschien kan TS. het eens proberen met videoredeo. 7 dagen als proef te testen, vooraleer aan te kopen.

Of handbrake.

Maar ik vraag me af, als je zo'n conversie's toepast, het nog te bekijken is. Uitgerokken gezichten of net mensen die er dubbel zo dik uitzien  :cry: .

 

Bij conversie van TS naar MPEG ben ik tevreden over de kwaliteit, die Freemake biedt. Ik zie geen verschil bij HD opnamen. De dubbele conversie om zwarte balken te verwijderen komt zelden voor. TV zenders zorgen bijna altijd voor een beeldvullend resultaat. Als er dan eens een keer balken zichtbaar zijn in een uitzending, betreft het eigenlijk altijd oude opnamen, die sowieso al een mindere kwaliteit hebben. Dubbele conversie valt dan zeker niet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...