Ga naar inhoud


HD repareren met een Linux tool?


Con

Aanbevolen berichten

Zoals ik in een ander topic heb aangegeven moest ik noodgedwongen Kubuntu installeren.

 

Wat ging eraan vooraf.

 

Windows XP startte niet meer op, eerst nog de nodige BSOD's en na deinstallatie van AVG

en installatie van Avast was het afgelopen en uit.

 

Het betreft een SSD van 80 GB er was nog ruim 40 GB over, daarop dan ook Kubuntu erop gezet.

 

u kan ik dat stukje NTFS niet meer benaderen en krijg de foutmelding met KDE partitiebeheer;

Controleer en repareer partitie ‘/dev/sda1’ (38,61 GiB, ntfs)

Taak: Controleer bestandssysteem op partitie ‘/dev/sda1’

Commando: ntfsresize -P -i -f -v /dev/sda1

ntfsresize v2013.1.13AR.1 (libntfs-3g) Failed to load runlist for $MFT/$DATA. highest_vcn = 0x6a,

last_vcn - 1 = 0x98eb Failed to load $MFT: Input/output error ERROR(5): Opening '/dev/sda1' as

NTFS failed: Input/output error NTFS is inconsistent. Run chkdsk /f on Windows then reboot it TWICE!

he usage of the /f parameter is very IMPORTANT! No modification was and will be made to NTFS by this software until it gets repaired.
Controleer bestandssysteem op partitie ‘/dev/sda1’: Fout
Controleer en repareer partitie ‘/dev/sda1’ (38,61 GiB, ntfs): Fout

 

Nu mijn vraag, kan ik hier wellicht nog wat mee en zoja met welk programma onder Linux.

Kubuntu werkt op het andere deel als een speer us ik denk dat de chrash 100% te wijten was

aan Windows (dus softwarematig) en dat de SSD in principe nog prima is.

 

Er staan echter nog wel enkele dingen op de C-schijf die prettig zijn om te hebben, geen

hals zaken uiteraard. En dan later, als ik alle gegevens heb ga ik de rest voegen bij Kubuntu.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het beste lijkt mij is om altijd op te starten vanaf een CD. Dan is in ieder geval je gehele systeem vrij.

 

Je kunt dan denken aan de Gparted partitie software CD, die heeft ook de mogelijkheid file systemen te herstellen.

 

Er is ook nog een Linux versie genaamd System Resque. Die Live CD bevat allerlei hulpmiddel bevat om systemen te repareren.

 

Groet,

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook opstarten met livecd en dan de complete disc alle files op een externe usb disc kopieren.

Wat ik ervan begrijp is je disc niet stuk maar je os is in de soep gelopen. Je data die in files staat is dus nog intakt.

Kun je wel repair dingetjes overheen laten gaan maar dat brengt je niets.

En dan is het zaak om te zien of je de data files weer kun gebruiken in nieuwe omgeving.

Je zou de outlook express files kunnen inlezen met office outlook en dan de .pst proberen in te lezen met mailpakket naar keuze onder je nieuwe linux omgeving. Werkt misschien wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...