Ga naar inhoud


uitbellen fritzbox 7270 > voipbuster stopt


wyl

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik gebruik al jaren de telefooncombinatie: uitbellen met voipbuster via mijn fritzbox 7270 en telefoontje ontvangen via budgetphone. Dit werkte altijd prima.

Totdat ik twee weken geleden niet meer kon uitbellen met voipbuster. Ik hoorde de telefoon niet meer overgaan (de korte zoemtonen die aangeven dat de telefoon aan de ontvangende kant overgaat). Maar ik hoorde een kort drietonig bliepje en dat was dat. In het "system" van de fritzbox zie ik bij "telephony" de foutmelding 503 in het log met de betekenis: "This is an event message form the telephone area. The message listed here is transmitted by the internet telephony provider. Please contact your provider".

Ik heb intensief kontakt gezocht met de helpdesk van voipbuster. Slechts keer gaven zij aan dat hun stunserver wat problemen gaf. Ze raadden me aan via poort 6000 te proberen ipv. 5060. Maar in de fritzbox heb ik geen keuze, ik kan de poort helemaal niet veranderen. Op verder aandringen van mijn kant bleef het stil. Uiteindelijk stuurden zij mij het standaard antwoord: "de instellingen zijn te vinden op onze website". Zeer frustrerend.

Het vreemde was, dat de verbinding een enkele keer wel en werkte, zij het dan maar voor 5 of 6 minuten, daarna weer niks.

Ik heb zelf een paar dingen geprobeerd:

1) alle voorloop nullen ed. in de fritzbox weghalen;
2) fritzbox resetten naar fabrieksinstelling en de provider opnieuw handmatig invoeren (dus niet via een backup bestand van de fritz). Het heeft toen voor een uurtje gewerkt, daarna ging het weer mis. Nu kan ik helemaal niet meer uitbellen met voipbuster.

Uitbellen via de computer op de voipbuster website werkt goed. Ik word eerst gebeld op mijn huistelefoon (door de fritzbox neem ik aan), na opnemen gaat de telefoon gewoon over en belt  naar mijn mobiel zoals het hoort. Ook daar zit de fritzbox tussen.

Uitbellen met budgetphone werkt ook goed.

Ik word een beetje heen en weer geslingerd tussen de gedachte dat het probleem aan mijn fritzbox ligt en de gedachte aan een fout bij mijn voipbuster provider.
Ik vind het vreemd dat ik een enkele keer wel heb kunnen bellen via voipbuster, zij het dan kort. Als de fritzbox de boosdoener zou zijn, dan vertoont hij dus wisselend gedrag, wat ik zeer merkwaardig vind.
Feit is dat ik geen uitbelverbinding kan maken met mijn fritzbox, iets dat altijd goed heeft gewerkt en plotseling is gestopt, zonder dat ik ook maar iets aan de fritzbox heb veranderd.

Verder zijn me een paar dingen opgevallen, die waarschijnlijk niet met dit probleem te maken hebben, maar wie weet zit dit ongeluk dus misschien toch in een klein hoekje:

2) Als ik het voipbuster account verwijderde en weer opnieuw invoerde via de wizard krijg ik altijd direct na de laatste stap de boodschap dat er geen verbinding gemaakt kon worden en zie ik een rode voortgangsindicatie. Ik klik 'm dan weg en zie dat er toch een groene led brandt voor het telefoonnummer in de fritzbox.
als ik hetzelfde doe met budgetphone (dus nieuw aanmaken via de wizard), dan verloopt alles normaal: dus een blauwe voortgansindicatie die na een tijdje meldt dat er verbinding is. En uitbellen verloopt goed.

3) Als beide accounts actief zijn (voipbuster en budgetphone - groene led) en ik wil uitbellen met budgetphone, krijg ik dezelfe fout (bliepje), verwijder ik voipbuster, dan functioneert budgetphone gewoon en kan ik normaal uitbellen. Aan de instellingen van budgetphone heb ik tussentijds niets veranderd.

4) als ik een van beide accounts inactiveer (vinkje uitzetten bij telephone number) en ik wil het account nadien weer activeren, dan blijft het ledje (bolletje voor het nummeraccount) grijs, eindeloos lang. Klik ik dan nog een keer op bewerken en direct weer op OK zonder iets gewijzigd te hebben, dan is het ledje groen (?).

Heeft iemand dit ook (gehad) of weet iemand wat ik hier nog kan doen?

Ontzettend bedankt voor je reactie.

 

Wyl.

Belangrijke gegevens:
Fritzbox 7270 firmware: 74.05.53;
De fritzbox staat achter een Davolink (DV2020) van tele2, de modemfunctie is dus uitgeschakeld.

Gebeld worden via budgetphone werkt goed
Uitbellen via budgetphone (als test) werkt ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt 1 mogelijke oorzaak niet genoemd: De Davolink-modem/router, waarop je niet veel in kunt stellen, maar wel door Tele2 bijgewerkt kan worden.

 

Mijn ervaring met zulke problemen is dat ik dan van alles aan instellingen en opstellingen ga veranderen en meer fouten en ongerijmdheden bega dan iets nuttigs doe. :(

Als Voipbuster zegt dat er problemen zijn met de stun-server, dan duidt dat niet op je probleem, want je gebruikt die stun-server niet.

 

Met FBEditor (zoek met Google) kun je de sip poort van 5060 naar 6000 veranderen en ook een stun server opgeven in de Fritzbox, maar ik zou eerst nog eens met een andere Voip leverancier proberen. Neem bijvoorbeeld Freecall, registratie is gratis je kunt dan al zonder tegoed bellen van je freecall account z.m. op fon2 naar je voipbuster account op fon1 om te testen. Van Voipbuster naar Freecall en omgekeerd bel je gratis zonder tegoed.

 

Freecall is weliswaar ook een Betamax clone en weinig verschillend, maar je weet nooit of die het probleem omzeild. Misschien weten anderen nog een andere provider die (gratis) gebruikt kan worden.

 

Zelf gebruik ik een Fritzbox 7360 in plaats van het Tele2 modem. Om de inloggegevens te vinden die in de Fritzbox bij account information opgegeven moeten worden, heb je een Davolink DV2020 nodig en een ftp programmaatje. En wat behendigheid met de computer, maar de eisen zijn niet heel hoog. Dan kun je modemfuntie van de Fritzbox gebruiken.

 

PS Er is in de Fritzbox een instelling om port forwardings open te houden. Ik dacht dat het in line settings van internet numbers staat. Die optie is alleen beschikbaar als de Fritz achter een router/modem zit en moet ingeschakeld zijn. (Te zien in expert mode)

aangepast door abmg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik val gelijk maar met de deur in huis: Alles werkt weer normaal.

 

Zoals ik al schreef heb ik meerdere keren het hele riedeltje van resetten, opnieuw invoeren van voipbuster, verwijderen van voipbuster, terugzetten van backup bestand, vinkjes weghalen bij de prefixen .... etc. etc. eindeloos uitgeprobeerd de afgelopen twee weken. En alles zonder resultaat (althans een kortstondig resultaat).

Toen ik gisteravond opnieuw een poging deed, verwijderde ik de prefixen bij de telnummers: <00><0><netnummer/plaatsnummer>, nadat ik mijn backupbestand heb teruggezet in de fritzbox. Ik heb dit een aantal keren eerder gedaan, omdat ik las dat de prefixen wel vaker last veroorzaakten. Dit had voorheen als resultaat dat ik 1x kon uitbellen, waarna de hele zaak weer tot stilstant kwam.

Maar nu, met stijgende verbazing zag ik dat ik gewoon kon uitbellen, niet 1x, maar vaker, de hele avond...... het bleef "gewoon" werken (???!!!!).

Ik heb tot laat in de nacht vele malen mijzelf gebeld (naar mijn mobiel) om te testen, want ik kon dit niet geloven, maar het bleef gewoon werken. Ook de volgende dag (vandaag) werkt alles normaal.

Dit is gewoon te gek voor woorden en het geeft aan de oorzaak bij voipbuster gezocht moet worden, want anders kan ik bovenstaand niet verklaren: ik heb nu exact hetzelfde gedaan (backup terugzetten, vinkjes weghalen) als ik daarvoor vele malen heb gedaan. De helpdesk heeft zich er met een -jantje van leiden- van afgemaakt onder het motto: wat wij niet toegeven bestaat ook niet. Ik ben ook verschrikkelijk kwaad op de helpdesk van voipbuster vanwege hun abominabele hulp.

De vraag naar de oorzaak is dus vervallen.

Blijft voor mij nog over om iedereen te bedanken die meegedacht heeft.

Na twee weken rommelen en twijfelen werkt alles weer zoals het moet. Ik ga mijn beltegoed opbellen bij voipbuster en op zoek naar een andere. De suggestie van abmg van freecall ga ik zeker proberen. Ontzettend bedankt.

Wyl

 

PS: Nog een enkel vraagje aan abmg:

kun je iets meer uitleggen over het gebruik van de fritzbox (in mijn geval de 7270) als modem ipv het aftandse tele2 modem. Ik zou die er graag tussenuit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer werkt! Het kan frustrerend zijn te bedenken dat als je niets gedaan had, het mogelijk nu ook werkte :angry:

 

Verder geen dank.

Behalve Freecall, vind ik easyvoip een aanrader voor bellen naar mobiele nummers; in de dialing rules in te stellen voor nummers beginnend met 06.

Als je met deze nummers onderling gratis wil bellen, bel je naar user@sip.freecall.com, bijvoorbeeld. In de Fritzbox zet je dit in het telefoonboek en belt met de telefoon met het quick-dial number, iets als **712

 

Hier: http://tele2.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=919 vind je alle aanwijzingen die je nodig hebt om de Davolink door een ander modem te vervangen. De stap die begint met: "Stop nu de DSL kabel weer terug in de router", vraagt wat behendigheid, maar is goed uitvoerbaar. Ik neem aan dat je de internationale versie Fritzbox 7270 hebt? Internet is gelijk of sneller met de Fritzbox. Als je telefoon of tv van Tele2 afneemt, wordt het wel lastig.

 

Ik kan het niet beter uitleggen dan in het stappenplan waar de link naar verwijst, maar als je nog iets wilt weten, hoor ik het!

 

Overigens kun je van voipbuster, freecall etc. niet veel ondersteuning verwachten. Daar staat tegenover dat het niet veel kost en toch eigenlijk altijd wel werkt. Behalve in jouw geval dus een poosje.

Op internet vind ik geen andere meldingen van de storing*), wat toch vreemd is...

 

PS *)Behalve nu dus van Sjaak(k)!!! Mooi die uitwisseling!

Freecall werkte in deze periode wel gewoon, maar ik heb geen invulveld voor een stun server; is ook niet nodig als Fritz niet achter een modem/router zit.

aangepast door abmg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...