Ga naar inhoud


Faxen via VoIP, t.38 codecs nodig?


Aanbevolen berichten

Hi,

Ondanks dat faxen oud gediend is, willen wij en mijn broer faxen.

Dit via een VoIP lijn. Hij Scarlet en ik 3starsnet.

Dit wil maar niet lukken, en dus maar tante Google erbij gehaald.

Daar vonden we terug, dat om te faxen het codecs t.38 nodig is.

Omdat de fritzbox 7360 een fax server aan boord heeft, vermoed ik wel, dat die dit protocol ondersteund.

Bij mijn broer staat een bbox3 maar daar vindt ik niet veel over.

Toen Scarlet een sagem modem gebruikte kon je faxen.

Helaas vallen ze bij Scarlet compleet uit de lucht bij de vraag of ze het codecs t.38 ondersteunen. Van mijn provider weet ik het ook niet.

Het enige, dat ik weet, dat we een foutmelding kregen die meld over teveel ruis op de lijn.

Iemand met een andere type vaste lijn kon blijkbaar wel naar mij faxen. Via sky hi dan weer niet ( komt toe op dezelfde fritzbox).

Waar zoeken we de fout?

Ondersteund de bbox3 Scarlet of beide geen t.38 codecs?

Bied mijn VoIP provider die niet? Of gaat er iets mis met het internet?

Ik gebruik een modem only van de kabelprovider waar het wan ip naar de fritzbox gaat.

Ik hoop geen problemen te hebben met de mods door het noemen van telecom operators, want het zou misschien moeilijk zijn, om nuttig te reageren er zonder.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


VOIP en een analoge faxmachine gaat niet lekker werken, de audio compressie is te heftig voor het fax signaal. Alleen als jij in je Fritzbox de mogelijkheid hebt om de  compressie  aan te passen zou het kunnen, een analoge fax voelt zich prettig op een analoge lijn, alle andere mogelijkheden wordt het zeuren en moeten beide kanten in orde zijn.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

gecompliceerd maken is een kunst

 

op elke frtizbox kun je een tweede fon-aansluiting aantreffen en daar gaat je faxapparaat aan

je moet natuurlijk wel een tweede telefoon lijn ervoor hebben

 

en dan werkt dat prachtig, als een zonnetje

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-7-2018 om 17:30 zei Tonskidutch:

gecompliceerd maken is een kunst

 

op elke frtizbox kun je een tweede fon-aansluiting aantreffen en daar gaat je faxapparaat aan

je moet natuurlijk wel een tweede telefoon lijn ervoor hebben

 

en dan werkt dat prachtig, als een zonnetje

Ik heb maar een fon op mijn fritzbox 7360.

misschien loopt er iets mis tussen de modem only en de fritzbox?

die heeft wel een fax server als je er een usb stick inplaatst.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Modem only heeft er niets mee vandoen, daar is het al voip, gaat om de analoge aansluiting van je Fritz, die moet op T38 staan, is puur een audio  dingetje, zonder T38 verstaan de faxen elkaar gewoon niet en komt er geen verbinding tot stand,  en gooit de ontvangende fax de hoorn op de haak, onder het moto die kan ik niet verstaan.

 

T38 codec zorgt ervoor dat het audio spectrum geschikt is voor fax, zonder t38 codec mogelijkheid is het audio signaal in breedte zo geknepen dat de faxen elkaar niet verstaan

 

beide  fax toestellen moeten of op een telefoon analoge lijn zijn aangesloten of beide  via een VOIP met T38 of 1 analoge lijn en de ander via T38

 

Een  analoge aansluiting op een modem is zonder t38codec nog geen fax aansluiting.

 

 

 

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft natuurlijk de vraag waarom iemand nog zou willen faxen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zakelijk internationaal betalingsverkeer gaat nog voor bevestiging via de fax.

Daarom hebben we op de zaak nog verschillende voip naar analoog kastjes hangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Effe goed gelezen, met volgende conclusie:

Mijn fritzbox ondersteund t.38.

Mijn provider moet dit ook ondersteunen om te kunnen faxen.

Bij mijn broer, is dit een raadsel qua hardware.

Wie kent meer over de bbox3 die Proximus en Scarlet gebruikt?

Alvast bedankt voor de nuttige tips.

Helaas is de technische dienst qua kennis bij Scarlet een nul.

Hopen dat iemand iets meer weet van die bbox3.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik vind het al vreemd dat je met de Sagem nog kon faxen via Scarlet.

Met de BBbox 3 gaat het zowiezo niet lukken.

 

Je kan eens proberen om de fax rechtstreeks op de telefoon lijn aan te sluiten.

Dus zonder modem.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je er al verder mee gekomen ?

 

Op 5-7-2018 om 09:44 zei jeevanhoof:

Je kan eens proberen om de fax rechtstreeks op de telefoon lijn aan te sluiten.

Dus zonder modem. 

Dat zal bij een dsl lijn niet werken 😆

 

Maar, idd een test doen om te zien of deze faxen onder ideale omstandigheden met elkaar kunnen communiceren.

BV met een huiscentrale ( dan heb je die niet voor niets bewaard ).

Dat kan ook met een fritzbox trouwens, mits een type met voldoende aansluitingen.

 

Ik heb tijden, maar nu al weer jaren gelden, succesvol gefaxt via voip, maar in de tijd van de "gewone" telefoonlijnen vaak problemen gehad met faxen die elkaar niet konden verstaan.

Kortom, testen en uitsluiten.

aangepast door kees321
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...