Ga naar inhoud


VOIP werkt niet meer na overgang andere Internetprovider


kwetal

Aanbevolen berichten

Ik had in NL een Fritzbox 5530 op glasvezel met VOIP van een goedkope prepaid provider. Na verhuizing heb ik in Italië de 5530 via LAN1 verbonden met een 4G LTE router met antenne buiten. De VOIP met NL nummer bleef gewoon werken. Daar waren wij blij mee, niet eens zo zeer vanwege de kosten, omdat de Fritzfon's lekker liggen in hand en aan oor maar vooral omdat het 4G signaal binnen de muren zo zwak is dat er eigenlijk geen fatsoenlijk gesprek mee te voeren is.

 

We zitten inmiddels in onze definitieve woning en hier is het 4G signaal zo zwak dat we voor een andere internet aanbieder gekozen hebben. Via een radioantenne hebben we nu een perfecte 100/10. Alles werkt als een trein behalve de telefoongesprekken. Ik lees "bemiddelingsfout" in het schermpje van de Fritzfon of een Italiaanse stem komt me melden dat de verbinding niet tot stand kon komen. Nu heb ik me wat proberen in te lezen en het schijnt er mee te maken te hebben dat ik nu internet verbinding heb via het NAT protocol.

 

Vraag: Is dit probleem in principe oplosbaar met aangepaste instellingen in de Fritzbox?

 

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het kan zijn dat je achter een dubbel nat zit.

Je internet aansluiting heeft dan een wan ip nummer voor het providernet en bij verkeer op het www krijg je een 2e wan nummer.

 

Dat beperkt je mogelijkheden voor een verbinding van buiten het net naar je locatie.

een oplossing kan een statisch wan ip nummer zijn via een servicedienst.

 

Een andere mogelijkheid is dat je het fritzmodem in bridge mode schakelt en de ip adressen door de providerbox laat uitdelen.

Misschien werkt dat wel, maar ik geef het een kleine kans.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat die radio antenne zoals je het omschrijft ook routing doet. Kun je nakijken door bv een laptop aan te sluiten op de netwerk kabel.

Als je een private range ip adres krijgt doet die ook aan natting.

Dan moet die in bridge gezet worden.

Maar de verzendende wlan kant, de tower waar je met die "radio antenne" op aanhaakt, kan ook al natting doen en niet anders dan private range ip adressen uitdelen aan de vele "radio antennes" die er op aanhaken.

Het valt en staat met hoe professioneel een en ander opgezet is.

Als je lokale "radio antenne" aan de wireless kant een public ip adres krijgt geef ik je nog een kans en anders is het game over voor je voip setup.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, kwetal zei:

Ik lees "bemiddelingsfout" in het schermpje van de Fritzfon of een Italiaanse stem komt me melden dat de verbinding niet tot stand kon komen.

 

Wat ik raar vind dat je een italiaanse stem krijgt bij een NL voip provider.   Is er dan niet iets anders gaande?    Ik weet de instellingen niet natuurlijk maar ik meen dat voip gewoon kan werken ongeacht of je achter NAT zit.  Volgens mij heb je een continue verbinding met de server en krijgt je voip toestel/modem een seintje als er een gesprek binnen komt. 

 

Anders zou het VOIP protocol wel heel amateuristisch in elkaar steken.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dank voor de bijdragen. Dit stemt in eerste instantie niet hoopvol. Ik zal morgen eens wat experimenteren.

 

Ik kan wel even een screenshotje maken van de subscriber module. Daar staat echt heel veel info op.  Ik weet alleen niet of het verstandig is IP adressen en/of andere gegevens openbaar te delen. De network modus staat op NAT. Andere keuzes zijn "bridge" of " router". Volgens de aanbieder krijg ik een dynamisch IP adres. Vast kan wel maar dat betekent een fors hogere maandelijkse bijdrage.

 

@Codx Sorry, die Italiaanse stem krijg ik indien ik met mijn (NL nummer) mobiel probeer mijn VOIP nummer te bereiken.

cambium01.jpg

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, Codx zei:

Anders zou het VOIP protocol wel heel amateuristisch in elkaar steken.

Helaas is dit het geval.

Overschakelen op ipv6 zou alle issues oplossen.

 

Hier een (zoveelste) website die een keur aan voip issues aankaart:

 

NAT: The Cause Of The 2nd Most Frequent VoIP Problem - How To Understand And Detect It (teraquant.com)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, ceesv zei:

Een andere mogelijkheid is dat je het fritzmodem in bridge mode schakelt en de ip adressen door de providerbox laat uitdelen.

Misschien werkt dat wel, maar ik geef het een kleine kans.

Hierin ligt een deel van de oplossing. Nadat ik de Fritzbox als cliënt had ingesteld kan ik weer naar buiten bellen. Vlot en zonder storingen. Omgekeerd is er nog wel problematiek in die zin dat de verbinding ergens vastloopt. Probeer ik met mijn Fritzfon mijn eigen nummer te bellen dan komt er op een gegeven moment "kortstondige fout" in het schermpje te staan. Probeer ik met mijn mobiel te bellen dan meldt uiteindelijk een Italiaanse stem namens Vodafone dat het gekozen nummer momenteel niet bereikbaar is. Ik zal nog even verder zoeken.

 

Overigens biedt mijn Italiaanse provider ook VOIP aan. Dus technisch moet het wel mogelijk zijn. Alleen zijn de kosten dan veel hoger.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Fijn, dat een deel van het probleem is opgelost.

 

Van buiten naar binnen bellen zal lastiger worden, omdat je provider ongetwijfeld een dubbel nat gebruikt.

Een statisch wan ip adres zou je probleem oplossen, of ipv 6 adressen gebruiken indien je provider dat ondersteunt en je modem ervoor geschikt is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Big fellow Geen idee. Ik weet ook maar weinig af van VPN. Indien er sprake is van actieve tegenwerking van mijn ISP inzake VOIP verkeer dat wordt geleverd door derden, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Maar nogmaals, voor mij is het een klepel en de klok verhaal.

 

OT: Ik zie dat je in de VS woont/werkt. Dat is het enige land waarbij ik, bij wijze van uitzondering, enige VPN-achtige verbindingen mee opzet middels Epic Privacy Browser.

1. Een aantal overheid instellingen hebben kennelijk geen zin in Europees gezeur. (Brussel) Aanvragen op basis van een Europese locatie worden geweigerd. Uit belangstelling vraag ik nog wel eens publieke documenten op omtrent geologie.

2. Bij leveringen door internetwinkels in de VS wordt zonder blikken of blozen BTW toegevoegd. (onder dreigementen van Europese sancties) Mijn probleem daarbij is dat de leveranciers over het algemeen nooit gebruik maken van BTW teruggave over de inkoop. Hetgeen resulteert in een veel te hoge opslag. Dit is voor mij meer een principiële kwestie.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zou graag niet zo moeilijk doen. Teams ken ik niet maar voor die andere twee platforms zit ik toch aan het gebruik van een smartphone vast. Ik heb het wel eens geprobeerd maar onverdeeld comfortabel kan ik niet noemen. De gesprekken zijn lang niet altijd vloeiend. In het bijzonder bij een contact uit een een ander buitenland.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Advies is om niet in de stress te schieten... Het is erg vervelend indien zaken niet werken, maar ik heb nog niet echt veel Voip problemen gezien die niet op te lossen zijn, maar daarvoor is mogelijk wel wat extra kennis nodig. Probeer eens om je voip nummer te installeren op een mobiel met data .. Mogelijk werkt dat (tijdelijk) wel ...

 

Succes ermee!

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2023 om 17:53, MySat zei:

Advies is om niet in de stress te schieten...

 

Dank je. Die fase heb ik zo langzamerhand wel afgeleerd :) In het verleden zat het wel in me pas rust te krijgen indien het probleem was doorgrond/opgelost. De begintijd van ISDN was ook zo'n drama. Tot diep in de nacht aan het werk ermee en dan nog nauwelijks een oog dicht doen. En dan begon de normale werkdag. Ach ja, als je jong bent kan je veel hebben.

 

Ik kan naar buiten bellen met een comfortabele Fritzfon vanuit het hele huis zonder naar buiten te hoeven voor een goede 4G ontvangst. Mensen die ons willen bereiken voor een langere gespreksduur kunnen even een Whatsapp doen zodat we terug bellen. Ik kan natuurlijk ook via whatsapp bellen. Of FB messenger. Maar dan zit je weer aan die "lompe" smartphone vast.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...