Ga naar inhoud


Schotel instellen met duo lnb


dejutter

Aanbevolen berichten

Ik wil een schotel met duo lnb plaatsen op de camping in Heerde (Gelderland, Veluwe) zodat er Astra 1 en 3 kan worden ontvangen. Weet iemand de juiste schotel instelling en hoe de lnb moet staan?

Volgens de lnb beschrijving moet de linker lnb (gezien vanaf achterkant schotel) in de arm en afgesteld worden op Astra 1, is dat correct?

De duo lnb is van Maximum.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De elevatie van de schotel moet op 28 graden staan om de Astra 23,5 te vinden.
De skew van de duo-lnb moet op 11 graden staan, zie bijlage.
En ja, de kop van de Astra 23,5 moet in de klem staan, de Astra 19,2 rechts omlaag er naast als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
 

post-60869-0-75709400-1433593659.png

post-60869-0-73676700-1433593781.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat iedereen hier de A1 in de klem heeft zitten dan.

De schotel moet dus eerst op Astra 3 worden uitgericht en beeld geven op de nederlandse zenders en daarna de lnb verdraaien tot 11 graden om Asrta 1 te ontvangen?

Ik heb een waterpas App die per 0,1 graad weergeeft, die maar gebruiken om de 11 graden in te stellen, dan zit ik al heel aardig in de juiste richting/hoek.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dejutter

Bij een parabolische schotel, worden de signalen gebundeld juist voor de lnb-klem. Daar heb je het meeste signaal. Ga je er naast zitten, dan wordt het iets minder. Dus dat is de eerste reden om het zwakste signaal, de Astra 23,5 in de klem te zetten.
Een tweede belangrijke reden is dat bij duo-lnb's de afstand tussen de twee koppen altijd maar een compromis is die afhankelijk is van de grootte van de schotel, de f/D-verhouding van de schotel en de plaats op aarde waar de schotel staat.
Om niet van die variabelen afhankelijk te zijn is het verstandig, de kop van de zwakste satelliet, de Astra 23,5 in de klem te zetten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje dejutter is het met je beredenering eens hoor....

Heb ik ook wel eens een beetje leesblindheid op het vroege uur.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Zo, eindelijk heb ik de nieuwe mast in de grond kunnen plaatsen en heb nu de s3 kop van de duo lnb in de arm gezet, schotel op 28 graden, de s1 kop 11 graden lager gezet. Wat ik ook probeer, Astra 1 ontvang ik perfect maar geen Astra 3. Als ik de s1 kop afdek dan valt BVN weg, neem aan dat ik dan juist op Astra 1 zit.

Ik ga er dan vanuit dat ik dan ook meteen goed op Astra 3 ben uitgericht. Daarvoor had ik dus de s1 kop in de arm en de s3 kop los en had ik ontvangst op beide, alleen het signaal van Astra 3 was niet optimaal. Vraag mij af af het schakelen van kop s1 naar s3 en vv door het wisselen van arm kop nog goed gaat? Moet ik een nieuwe fastscan uitvoeren?

Ik heb een Amiko Alien 2+'ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, eindelijk heb ik de nieuwe mast in de grond kunnen plaatsen en heb nu de a3 kop van de duo lnb in de arm gezet, schotel op 28 graden, de a1 kop 11 graden lager gezet. Wat ik ook probeer, Astra 1 ontvang ik perfect maar geen Astra 3. Als ik de a1 kop afdek dan valt BVN weg, neem aan dat ik dan juist op Astra 1 zit.

Ik ga er dan vanuit dat ik dan ook meteen goed op Astra 3 ben uitgericht. Daarvoor had ik dus de a1 kop in de arm en de a3 kop los en had ik ontvangst op beide, alleen het signaal van Astra 3 was niet optimaal. Vraag mij af af het schakelen van kop a1 naar a3 en vv door het wisselen van arm kop nog goed gaat? Moet ik een nieuwe fastscan uitvoeren?

Ik heb een Amiko Alien 2+'ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dejutter

Je hebt een Triax 64 schotel. Deze is 60cm breed en 65cm hoog. De Triax is te herkennen aan de schaalverdeling die je moet verschuiven om de elevatie in te stellen, zie bijlage.
Verder heb je een Maximum duo-lnb, zie bijlage.
Klopt dat allemaal?

Je hebt de kop van de Astra 23,5 in de klem zitten en de vrijhangende kop staat 11 graden schuin omlaag.
Je ontvangt op de vrijhangede kop de zender BVN en als je je hand voor die vrijhangende kop houdt, dan valt die zender weg.
Dan moet je ook signaal van de Astra 23,5 binnen krijgen.

De fastscanlijst wordt ingeladen via de Astra 19,2. Die zet ook de zenders in de lijst van de Astra 23,5.
 

post-60869-0-30090800-1437991762.jpg

post-60869-0-98817900-1437991796_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...