Ga naar inhoud


Toekomst radio, miljoenen in DAB-radio voor niets?


Aanbevolen berichten

Via fb, kwam ik op volgend artikel:

Het medium radio staat aan de vooravond van grote veranderingen. Dit jaar stoppen de AM-zenders van de NPO met uitzenden en Noorwegen stopt binnen twee jaar zelfs met FM-radio. Tegelijkertijd wordt er veel geïnvesteerd in digitale DAB+ radio, dat het gat in de ether moet gaan opvullen.

Het volledig artikel+ video kan je bekijken op:

http://cultuur.eenvandaag.nl/tv-items/60373/toekomst_radio_miljoenen_in_dab_radio_voor_niets_

 

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


In Zweden is de overgang naar digitalradio via DAB gestopt...  Het was gisteren in het journaal, en vandaag lees ik er veel over in diverse kranten...

 

http://www.svd.se/regeringen-stoppar-overgangen-till-dab-radio

 

http://www.dn.se/bostad/regeringen-stoppar-overgangen-till-dab-radio/

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoofdpunt is de onzekerheid over 'hoe' de overgang precies zal gaan met gevolgen voor berichtgeving bij calamiteiten.

Ook dat er 10 miljoen radio apparaten plots onbruikbaar worden en op de schroothoop moeten. 

In Zweden hoort radio bij het dagelijkse leven. Misschien meer dan in andere landen. Radio hoort bij de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van nieuwsgaring

 

De vorige regering had voorzien dat de overgang 2022-2024 rond zou moeten zijn en de analoge zenders uit de lucht konden. Dit heeft men terug gedraaid. Ze hebben de techniek niet afgeschreven, want een task force gaat de overgang volgen zoals die in Noorwegen volbracht gaat worden in 2017.

 

De voordelen van digitalradio zijn dat er meer radiozenders aangeboden kunnen worden dan nu via de FM band het geval is

 

Een van de belangrijke nadelen is de vraag hoe een overgang de landsverdediging zal beinvloeden en de hulp in geval van calamiteiten. De mogelijkheid om de bevolking te waarschuwen komt in het gedrang omdat ze niet de hele bevolking meer bereiken en dus duurder en moeilijker realiseerbaar worden.

 

De dekkingsgraad is een probleem, want zelfs in de meest optimistische scenarios is het niet zeker dat het hele land dekking zal kunnen hebben met deze techniek. denk aan het fjällgebied, de scherenkusten etc

 

De zendergroepen moeten het volledig eens zijn met elkaar om een overgang te kunnen realisreren. De "MTG groep" en "SBS Discovery Radio groep" hebben andere plannen/inzichten wat betreft de overgangsregelingen. Daarnaast is dan nog Sveriges Radio, de niet commerciele public Service. Om verder te gaan moeten de commerciele acteurs het eens zijn, wat nu niet het geval is.

 

Een belangrijke basis voor een succesvolle overgang naar digitalradio is een breed draagvlak vanuit de bevolking. Is er geen vraag vanuit de bevolking kan het hele plan mislukken, en volgens opiniepeilingen is die vraag er niet.

 

Bron: "Debatt Digitalradion" uit SvD

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De logica zou inderdaad zijn dat er meer radio kanalen bijkomen.

Dat gaat nooit gebeuren, dat merkt men al de vergunningen die per opbod worden geveild.

De uitgegeven kavels / frequenties zijn zeer beperkt en de prijzen krankzinnig hoog, minstens de helft van de reclame inkomsten zal daarin opbranden.

Op het einde van de rit, binnen een 7 tal jaar, zullen er zelfs minder radio stations zijn dan nu.

Gegarandeerd allemaal in handen van een of  twee media Groepen, overal dezelfde pulp en reclame.

Plaats voor lokale of regionale radio of een radio voor een niche groep zal zo goed als onbestaande zijn, want die kunnen het zich niet veroorloven.

Dat vind ik persoonlijk geen vooruitgang, dat is terug naar af.

Ik heb niks tegen DAB radio maar wel tegen de manier waarop het hier gestuurd wordt

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier heb je diverse stations, die zich richten tot de muziek van de jaren 80.(voor de goedkoop?).

Meer radio stations met nog meer muziek van de jaren 80, zit ik niet op te wachten, ondanks ik deze muziek bijna dagelijks beluister en soms bekijk.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...