Ga naar inhoud


Hoeveel DAB+ zenders in Noord Nederland te ontvangen met binnenhuisantenne?


joop001

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ja, zelfs de eenvoudigste buitenantenne, 1/4 golf rondstraler zal veel uitmaken.

Op 225 MHz is de afscherming van gebouwen significant.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Ceesv,

 

Mag ik dan concluderen dat de genoemde zelfbouw antenne met 30cm kern, 22 cm mantel en 2 spoelen een 1/5 lengte van de golf heeft? 

 

Als ik dan bijv naar 37,5cm kern, 27,5cm (2/3*kern + 10%) mantel en 2 spoelen zou gaan een nog beter resultaat verwacht zou kunnen worden? Of redeneer ik nu te simpel? In verlengde hiervan de vraag wat is de functie vd mantel in deze? 

 

Is er ergens een site oid met meer uitleg over dit onderwerp?

 

Alvast bedankt voor de antwoorden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ben nog even aan  het experimenteren geweest met buiten opstelling.

 

Merkte dat de locatie vd zelfbouw antenne redelijk precies kwam. Dit dan met name voor de 8 Duitse zenders (10a 209.936 MHz). Want hoewel de signalering vd zendernaam er was, was daadwerkelijke ontvangst vraag 2. Oorzaak was dat de antenne te dicht bij de schotel stond. Maar ook hier nu een signaal percentage van 65%. Hoogte tov maaiveld een meter of 4,5. 

 

De Nederlandse zenders allemaal nu een signaal percentage van 100% dus heel tevreden. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch wel fijn om in het zuiden, in Brabant te wonen. Meer zenders maar ook meer drugsafval... 220 zenders maar daar zullen ze in Limburg nog wel overheen kunnen...

Zie bijlagen. Buitenantenne (9 elements) op 8 meter hoogte. De linkerantenne is voor 2m/70cm. Beide antennes van het merk Diamond, draaibaar.

 

Groetjes van John uit Den Bosch

20211210_121332.jpg

20211210_121001.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat aantal 220 zenders op dab+ zal ik hier niet halen. Wel heel leuk om te zien. 

 

Maar er zit denk ik hier nog wel wat meer in dan de 74 van nu. Ook qua stabiliteit van de 8 Duitse zenders. 

 

Dit als ik een andere antenne gebruik dan de eigenbouw versie van nu. Maar dat wordt project voor in het voorjaar. Komende periode eerst andere dingen. 

 

Maar daar op vooruitlopend wel een vraag. Stel ik neem een sprietantenne of dipool en combineer die icm met richtantenne via een combiner zou dat kunnen werken?

 

Idee daarachter is dat met spriet/dipool rondomgevoelig de sterkere zenders binnen worden gehaald en met de richtantenne op Duitsland gericht de zwakkere binnen worden gehaald. Werkt dat?

aangepast door joop001
Aanvulling en correctie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat kan werken, maar het kan ook storingen (looptijd verschillen) geven wanneer via 2 verschillende wegen hetzelfde signaal aan de ontvanger wordt toegevoerd.

Plaatsing van de verschillende antennes, zodat de rondstraal gevoelige antenne zo min mogelijk signaal uit Duitsland ontvangt is een optie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-12-2021 om 12:20, sheeplover zei:

220 zenders maar daar zullen ze in Limburg nog wel overheen kunnen...

Zie bijlagen. Buitenantenne (9 elements) op 8 meter hoogte.

 

Welke buitenlandse pakketten krijg je hier mee binnen?

 

Ik zit 20 KM naar het noorden, gebruik een diamond discone op +-6 Mtr icm airspy (welle.io) en haal gemiddeld zo'n 90+ zenders uit de lucht, soms rond de 100-120 dan komt er de publieke mux van WDR of VRT binnen, zit allemaal net op het randje.   

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Codx,

 

Hieronder een lijstje met frequenties en 1 zender uit het betreffende pakket. Het zijn allemaal buitenlandse pakketten op 1 na dan, namelijk Fidelioradio vanuit Wageningen (197.648) omdat ik daar wekelijks zelf een programma presenteer..😁

  • 178.352 (Deutschlandfunk)
  • 180.064 (NRJ België)
  • 187.072 (Brf 1, Belgische Ardennen, conditieafhankelijk; zie foto. Bij een signaalfout van 80 einde verhaal)
  • 197.648 (Fidelioradio)
  • 204.640 (Antenne Bayern)
  • 208.064 (Antenne NRW)
  • 216.928 (Joe FM, België)
  • 222.064 (1Live, WDR)
  • 223.936 (Klara, België)

Een richtantenne is hierbij dus echt onontbeerlijk. Ik ben blij met mijn Triax, want een beetje uit het zicht is geen ontvangst meer en dus doet hij zijn werk goed.

 

Groetjes van John uit Den Bosch

20211212_141123.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Had afgelopen dagen even wat ruimte qua tijd.

 

Dus de splitter er tussengezet zodat via de disqswitch (zit ingang op voor terristisch signaal) het DAB+ signaal via de sat kabel het huid in kon komen. Dat werkt wat mij betreft goed. Een minimaal verlies op sat signaal en betere ontvangst op de DAB+.

 

Ook even geëxperimenteerd met de buitenantenne. Omdat ik verwachtte dat de bijgeleverde draadantenne beter zou zijn, dan de eigenbouw antenne die geprobeerd. Dat was een foute keuze. Het FM signaal werd wel beter, maar het DAB+ signaal niet. Dus vervolgens nieuwe versie eigenbouw gemaakt. Dat resulteert in nu een 100% signaal voor de relevante NL zenders. Wat heel mooi is want eerder was het plus minnen tussen de frequentie vd NPO zenders en de commerciële. Dus belangrijkste probleem opgelost. Daarnaast is het NDR signaal op 10C nu ook flink gestegen naar bijna 90%. Dit was eerder iets van 50% en lager. Waarbij de locatie op het dak vd antenne niet gewijzigd is. 

 

Dus nu maar eerst de winter in en wellicht volgende voorjaar verdere stappen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...