Ga naar inhoud


Hoeveel DAB+ zenders in Noord Nederland te ontvangen met binnenhuisantenne?


joop001

Aanbevolen berichten

Sinds kort DAB+ ontvanger (Imperial Dabman i400) in huis icm binnenhuisantenne (bijgeleverde draadantenne). Vroeg me af hoeveel zenders er binnenshuis in Noord Nederland ontvangen kunnen worden. Ontvang nu een 66 zenders waarvan Omrop Fryslân (vermelding noordwest Nederland en Noord oost Nederland) en Arrowsrockradio dubbel zijn. De regio is omgeving Drachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 6B : 19 zenders 

Op 7D : 9 zenders 

Op 9 D : 9 zenders 

Op 11 C :16 zenders 

Op 12 C : 13 zenders 

Totaal : 66 zenders  

 

Jij hebt ze dus alle 66 in jouw zenderlijst staan.

 

program channel p ctry bouquet location dist. azim pwr
⇒rcvr
pwr dB
100% NL
538
538TOP50
BNR Nieuwsradio
GrootNieuwsRadio
KINK ALT ROCK
Qmusic
Qmusic non-stop
Radio 10
Radio 10 60s&70s
Radio Maria
Sky Radio
Sky Radio Xmas
SLAM!
Sublime
Veronica
11C v HOL DAB+ Hoogersmilde/Cellnex Toren Smilde (dre) 30km 137° 10 10 57dB
Frysk FM
Joy Radio
LOA Ameland
NH Radio
Omrop Fryslan
Radio Continu 2
RADIONL Frieslnd
TUKKER FM
Waterstad FM
9D v HOL 9D Noord-West NL Jirnsum/Rijksweg (fri) 21km 265° 5.2 17 55dB
NPO 3FM
NPO 3FM Alterna
NPO 3FM KX Radio
NPO-EPG
NPO FunX
NPO FunX Fissa
NPO FunX Sl Jamz
NPO Radio 1
NPO Radio 2
NPO Radio 4
NPO Radio 4 Con
NPO Radio 5
NPO Soul & Jazz
NPO SterrenNL
12C v HOL NPO Leeuwarden/Ceresweg (fri) 19km 303° 5.6 7.1 55dB
ArrowClassicRock
BBC WORLDSERVICE
BG Radio
classicnl
GLXY home of rap
KINK CLASSICS
Magic FM
SUNLITE
Tomorrowland owr
TPEG
7D v HOL MTVNL Hoogersmilde/Cellnex Toren Smilde (dre) 30km 137° 4.1 6 54dB
Arrow C R
Joy Radio
Omroep Flevoland
Omrop Fryslan
Radio Continu 1
Radio Continu 3
Radio Drenthe
Radio Gelderland
Radio M Utrecht
RADIONL Apeldrn
RADIONL Groningn
RADIONL Twente
Radio Noord
RTV Oost
SIMONE FM
SIMONE OLDIES
Team FM
TUKKER Groningen
TUKKER Twente
6B v HOL 6B Oost-Noord NL Hoogersmilde/Cellnex Toren Smilde (dre) 30km 137° 2.3 3.5 52dB

 

  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Noordzee

 

Dank voor de snelle reactie. 

 

Weet je toevallig ook een verklaring voor het verschijnsel dat de NPO zenders zoals bijv NPO2 Soul and Jazz en NPO1 lastiger te ontvangen zijn dan de overige zenders?

 

Want dat verbaasd mij eigenlijk wel wat. De Omrop Fryslân versie Noord West ontvangt bijv beter dan NPO1.

 

Nog vraag uit nieuwsgierigheid is met een buitenantenne meer te ontvangen?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helpt dit :

https://appl.agentschaptelecom.nl/dav/
Kies voor VHF voor DAB
(UHF voor DVB-T (=digitenne) )

Dat is informatie van de autoriteit in nl. dus ik verwacht/hoop dat dit klopt en actueel is.

Maar dan moet je wel de frequenties vertalen in kanalen en dan nog zien wat er op wordt uitgezonden.

Al met al vind ik de informatie over DAB niet echt toegankelijk.

Ik kan geen lijst vinden van alle zenders, wel een website met allemaal plaatjes, zoals je die op kleuterschool bij het haakje voor je jas had.

 

@Noordzee , waar heb jij dat lijstje vandaan, die opmaak komt me bekend voor maar ik kom er zo snel niet, iets met benelux of zo ?

 

Tot mijn verheuging zie ik dat die "Imperial Dabman i400" zo waar een echte antenne aansluiting heeft, met een F-connector, dat is een goed bewaard geheim bij al die moderne radio's.

Maar het model bevalt me totaal niet, geef mij maar een normaal (!) plat model waar je weer iets op kan zetten.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, joop001 zei:

Weet je toevallig ook een verklaring voor het verschijnsel dat de NPO zenders zoals bijv NPO2 Soul and Jazz en NPO1 lastiger te ontvangen zijn dan de overige zenders?

Ja, da's ook zoiets merkwaardigs,  en andersom komt dat ook voor, blijkbaar zitten niet alle kanalen op alle masten.

4 minuten geleden, joop001 zei:

Nog vraag uit nieuwsgierigheid is met een buitenantenne meer te ontvangen?

Zeker ! dat lijkt me nogal wiedes, als je de mogelijkheid hebt dan zeker doen

aangepast door kees321
Link naar reactie
Delen op andere sites

@kees321

 

Dat van die f connector was voor mij ook 1vd redenen om voor deze adapter te kiezen. Moet zeggen ben er zeer blij mee zeker ok door de combi met internetradio en de mogelijkheid om mbv Bluetooth en usb ook over de bestaande versterker te laten lopen, had ik eerder niet. 

 

Wat betreft de buitenantenne vraag betreft, vroeg ik dat omdat ik mij afvroeg of dit gezien nu al de max opbrengst behaald wordt er meer mogelijkheden zouden zijn. Begreep namelijk dat door de frequentie en beperkte zendervermogens bij DAB+ de ontvangstmogelijkgeden kleiner waren. Gezien Duitsland hier weg (regio Drachten) best wel eindje is had ik dat niet verwacht. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, op zo'n manier, die redenering klopt denk ik wel, je zou voor de test er mee buiten ( of boven, voor het raam ) kunnen gaan staan, daar laten scannen en dan zien of je binnen nog steeds alle zenders ontvangt.

aangepast door kees321
1 letter toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

@RicardoBelli

 

Kwam een idee tegen van een  zelfbouw antenne obv coax tegen (33cm ontdoen van mantel, dan 22 cm mantel daarna bubbelen spoel van 5cm). Die eerst eens proberen en wellicht buiten als het werkt. In pvc pijp opsluiten en waterdicht maken is niet zo'n moeilijke opgave.

 

Misschien later richt antenne, maar dat zal het niet snel worden. Ben namelijk al heel content met dit zenderpakket. Zitten leuke dingen tussen. Anders via internet radio optie op deze ontvanger genoeg keuzes van Omrop Fryslân naar een New Orleans jazz zender in de VS of anders naar de Antillen of Buenos Aeres. Kom de winter wel door.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, joop001 zei:

@Noordzee

 

Dank voor de snelle reactie. 

 

Weet je toevallig ook een verklaring voor het verschijnsel dat de NPO zenders zoals bijv NPO2 Soul and Jazz en NPO1 lastiger te ontvangen zijn dan de overige zenders?

 

Want dat verbaasd mij eigenlijk wel wat. De Omrop Fryslân versie Noord West ontvangt bijv beter dan NPO1.

 

Nog vraag uit nieuwsgierigheid is met een buitenantenne meer te ontvangen?

 

Graag gedaan @joop001,

 

Zoals je in het overzicht kunt zien, ontvang je de zenders vanaf verschillende zendmasten. De NPO ontvang je uit Leeuwarden, Andere zenders uit Hoogersmilde of Jirnsum. De plek van jouw radio (of eigenlijk antenne) in het huis is dan ook van belang. Staat jouw radio voor een raam dat richting Smilde kijkt of juist richting Leeuwarden? Misschien heb je mogelijkheid om wat te spelen met de richting van de antenne? 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, kees321 zei:

 

@Noordzee , waar heb jij dat lijstje vandaan, die opmaak komt me bekend voor maar ik kom er zo snel niet, iets met benelux of zo ?

 

 

@kees321

 

Al vele jaren op een vaste plek in mijn favorieten

 

https://fmscan.org/index.php

 

Je kunt daar via elke willekeurige in te voeren lokatie de te ontvangen radio- enTV zenders terugvinden. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Noordzee zei:

Goeie website , maar soms overdrijven ze wel met het waar te ontvangen gebied !!

Voorbeeld:

Een zender hier ongeveer 12 km vandaan die hier nog goed moet doorkomen ,

maar dit is helaas noppes , geen spatje signaal zelfs !! Tot 20km volgens fmscan !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, dat was 'm ja, dank, al een poosje niet meer bekeken, goede en veel informatie maar wel een ietwat steile leurcurve qua bediening.

 

Ik had om de een of andere reden het idee dan de cellen van DAB veel kleiner waren, kleinere zenders en dichter bij elkaar bedoel ik.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals vrijdagavond gezegd, eens geëxperimenteerd met antenne en plek.

 

Conclusie:

- plek in huis maakt veel uit.

Voor in huis zuidoost zijde op begane grond npo matige ontvangst. 

Eerste verdieping noordwest zijde npo volle bak.

 

Met een verrassing aan de zuidoost zijde etage een ndr pakket met een ontvangst van ongeveer een 45%. Van 8 zenders.

 

- zelfbouw antenne.

Ook een  antenne zelfgebouwd 30 cm kern, vervolgens 22 cm mantel en afsluitend een dubbele spoel van  5 cm diameter. 

Dit werkte naar volle tevredenheid.

 

- zou buitenopstelling verschil maken

Een open deur intrappen ja is het antwoord. Verwacht dan idd meer en betere ontvangst vd zenders. Dit dan gezien de geringe hoogte (+/- 4m boven maaiveld) op de etage binnenshuis met gesloten Hr++ raam en toch ook Duitse zenders. Iets dat ik gezien locatie nabij Drachten niet had verwacht en de toch simpele ontvanger Imperial dabman i400.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...