Ga naar inhoud


KPN beslist later over toekomst Digitenne


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

KPN heeft nog geen beslissing genomen over de toekomst van Digitenne ná het aflopen van de huidige uitzendvergunning. Het bedrijf wil eerst duidelijkheid over de voorwaarden die bij een eventuele nieuwe vergunning gelden.

Digitenne heeft op dit moment rond de vijfhonderdduizend abonnees in Nederland. KPN liet eerder al weten dat het een toekomst voor Digitenne na 2017 ziet. Belangrijk is echter wat de voorwaarden zijn die bij de uitzendvergunningen voor de frequenties voor digitale ethertelevisie gaan gelden. Als dit een de verplichte overstap van de huidige uitzendstandaard DVB-T naar het nieuwere en bandbreedte besparende DVB-T2 wordt dan ligt de zaak voor KPN plots veel complexer. KPN dient in dat geval tientallen miljoenen euro’s in het vervangen van bruikleenontvangers bij de klantenbase van Digitenne te investeren. KPN zet echter bij de tv-diensten in de eigen koperdraad-, glasvezel- en 4G-netwerken in.

Play van KPN geen vervanger Digitenne

Jaap Postma - EVP Consumer Markets bij KPN - ziet in de nieuwe aangekondigde OTT-dienst Play van KPN niet een volledige vervanger van Digitenne. Met Play van KPN kan via draadloos en mobiel internet naar de 22 belangrijkste zenders gekeken worden. Hieronder bevindt zich ook betaalzender HBO. Daarnaast kan men zelf programma’s opnemen en later terugkijken. Dat kan ook via Programma Gemist die voor de zenders van NPO, SBS Broadcasting en National Geographic Channel beschikbaar zijn. Tevens biedt Play van KPN de on demand-dienst HBO GO. Omdat niet elke camping of recreatiegebied draadloos internet aanbiedt, ziet ziet Postma voor deze doelgroep Play van KPN niet als vervanging van Digitenne. Europese regels en de ACM staan KPN op dit moment niet toe om bij Play van KPN een mobiel internetabonnement te leveren met flatfree datagebruik voor deze tv-dienst, waardoor men via het eigen vrijwel landelijk dekkend 4G-netwerk van de nieuwe OTT-dienst gebruik kan laten maken.

NPO juist wel naar DVB-T2

In tegenstelling tot KPN wil de Nederlandse publieke omroep (NPO) juist wel de overstap naar DVB-T2 maken. Men kan hierdoor de drie landelijke tv-kanalen in HD-kwaliteit gaan aanbieden. Daarnaast kan men via interactieve diensten als HbbTV ook de eigen video on demand-platformen NPO Gemist, NPO Plus en een eventuele derde nieuwe dienst zonder tussenkomst van aanbieders in Nederlandse huiskamers brengen. Omdat het aantal vrije frequenties in de ether schaars wordt en er steeds meer gebruik van mobiele datadiensten wordt gemaakt, lijkt bij de overheid ook de voorkeur voor de overstap naar DVB-T2 te bestaan. Met minder frequenties kan men op deze manier hetzelfde zenderaanbod via de ether uitzenden. De vrijgekomen frequenties kunnen dan voor bijvoorbeeld 4G- of later 5G-gebruik geveild worden. Later dit jaar maakt het ministerie van Economische Zaken de toekomstplannen voor digitale ethertelevisie bekend.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

  • Moderator

Op 4 juli worden de overgebleven frequenties geveild door de overheid.

KPN wil volgens de berichten graag de licentie verlengen.

 

Vanaf 2020 valt het frequentie gebied boven de 700 MHz weg.

Om toch een voldoende aantal kanalen uit te kunden zenden zal men daarom over moeten stappen op DVB-T2, maar of er dan voldoende ruimet overblijft om HD programma's uit te zenden?

 

De toekomstige DVB markt wordt geschat op 300.000 deelnemers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Gewoon een gratis basispakket in DVB-T2 is genoeg. Als ze de hoofdprijs willen vangen én blijven coderen zie ik de toekomstplannen erg duister in....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Waarom zou KPN geld op een veiling bieden om daarna gratis abonnementen weg te geven?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het anders, waarom laten ze niet net als de radiozenders die via een veiling een frequentie voor een bepaalde periode hebben gekregen dat bij TV ook doen? Opmdie manier zouden de commerciële televisiezenders ook een plekje in de ether kunnen bemachtigen, maar dan wel in MPEG4.

 

Het voordeel is dat alles naar MPEG4 gaat, maar dan zonder codering hoeven die ontvangers ineens een heel stuk minder te kosten.

 

Het nadeel is dat buitenlandse televisiezenders geen interesse hebben in televisie via de ether in Nederland.

 

De meeste buitenlandse zenders pak ik via de schotel en kosten verder niets, CDS kan inpakken, want voor de Nederlandse zenders, ook de commerciëlen, hebben ze niets meer te bieden.

 

Veel mensen hebben een Digitenne ontvanger voor op de camping, vaak alleen voor NPO 1, 2, 3 en regionaal, want op vakantie in Nederland is zeker tijdens de komkommerperiode die steeds eerder begint en later afgelopen is, geen interesse. Als je verslaaft bent aan TV, dan kan je wel de hele dag voor het scherm gaan zitten, maar dan hoef je ook niet op vakantie.

 

Van mij mogen ze de frequenties veilen, ik zie het toch niet meer als een kabelconcurrent, zelfs niet in DVB-T2, want daar zijn de prijzen te hoog voor. Alleen als mensen op campings creatief via een andere aanbieder 3 kaarten op 1 abonnement zetten, dan kunnen ze dat met buren van vaste staanplaatsen delen en komen ze op afgerond € 3,33 per maand uit, ik denk dat het zelfs al gebeurd. zijn ze nog creatiever, dan gaan ze met Smartwi aan de gang en dan kan je met 3 kaarten heel wat TV's aansturen, maar goed, dat is een vermoede dat wel mogelijk is.

 

Het aantal Digitenne kijkers neemt voor de mensen die thuis kijken alleen maar af, dus waarom dan niet de digitale ether frequenties veilen en ongecodeerd uitzenden? Met radio op de FM band gebeurd het al, met DAB+ ook en radio voor Digitenne is daardoor overbodig geworden, dus dat stuk frequentie kan aan de HDTV via de ether worden toegevoegd.

 

Met het dalend aantal gebruikers, kan de boel dus net zo goed geveild worden aan de televisiezenders zelf, dan bereiken die op hun beurt ook tijdens de komkommertijd meer publiek waardoor adverteerders meer willen adverteren, maarde commerciëlen een veel kortere komkommertijd hebben, er meer aan is voor de doorsnee kijkers en misschien verdwijnt de komkommertijd daar wel mee.

 

Net als in het buitenland, ongecodeerd uitzenden, maar dan wel via een veiling, net zoals dat bij de radio is gegaan.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Buitenlandse TV via DVB-T is mijns insziens ook onzin. Het is juist landelijk bedoeld. Doelgroep zijn Nederlanders. Dus gewoon een gratis pakket met de NL basiszenders. Digitenne is alleen nog interessant voor de 'buitengebieden'. En gratis wil zeggen betaald uit onze verkapte omroepbijdrage.. En dus niet van: Oh het is nieuw dus Kassa!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De regering wil niet zelf gratis uitzendingen verzorgen, maar de beschikbare frequenties voor veel geld verkopen.

 

En daarmee is gratis ontvangst van digitenne onmogelijk, de onderneming die de frequenties koopt zal dat geld terug moeten verdienen bij de kijkers van digitenne.

 

En het belastingdeel ter vervanging van de omroep bijdrage wordt allang niet meer gebruikt voor de omroepen, maar voor de algemene middelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En het belastingdeel ter vervanging van de omroep bijdrage wordt allang niet meer gebruikt voor de omroepen, maar voor de algemene middelen.

Helaas is het kennelijk in de Nederlandse politiek de trend geworden geoormerkte belasting niet meer te besteden aan de zaken waarvoor het is bedoeld.

We zien dat bij meerdere soorten belasting.

 

Tijd dat dit eens een thema wordt bij verkiezingen. De Nederlandse burger wordt bij het betalen van geoormerkte belasting m.i. belazerd door de politiek. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de diepgrond niet direct, maar waarom kan het in Frankrijk, Engeland en Italië wel FTA?

Woon je bvb in Frankrijk, dan kan je buiten eventueel een soort kijk en luistergeld nu 30 HD zenders ontvangen.

Ik zou haast denken dat België en Nederland de uitzondering is, waar TV kijken een "bom" geld moet kosten.

En wij hebben zelfs buiten de publieke omroepen geen dbv-t zenders. de kabelmonopolist heeft het destijds (misschien met medialaan??) het stukgemaakt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het kennelijk in de Nederlandse politiek de trend geworden geoormerkte belasting niet meer te besteden aan de zaken waarvoor het is bedoeld.

We zien dat bij meerdere soorten belasting.

 

Tijd dat dit eens een thema wordt bij verkiezingen. De Nederlandse burger wordt bij het betalen van geoormerkte belasting m.i. belazerd door de politiek. 

Dat er geen geoormerkte belastingen meer zijn kan best wel eens een dictaat uit Brussel zijn. Zo ligt er nog een dictaat dan LPG rijders geen voordeel mogen hebben tov de benzinerijders. In feite komt dat neer op het verhogen van de LPG prijs tot het niveau van benzine. Zoiets hoor je natuurlijk niet in Nederland op het nieuws anders breekt de pleuris uit.

 

Ik dwaal af. Sorry.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regering heeft ik meen sinds 2001 slechts een bedrag van 70 miljard euro uit de AWBZ pot gehaald en voor andere doeleinden gebruikt, vindt je het gek dat de gezondheidszorg in Nederland zo duur en beknopt is geworden. Ondertussen moet iedereen niet hoger dan de mini-ster president  verdienen, uitzondering zijn professor en chirurgen. Nog even en de gezondheidszorg in Nederland is failliet, dan kunnen de zakkenvullers van het ziekenhuis geen grof geld meer verdienen en gaan ze alsnog weg uit Nederland.

 

Ik ben het dus met Mimisku eens, digitale ether TV in Nederland moet ongecodeerd uitgezonden worden, dat zal dan zonder de buitenlandse zenders zijn, maar daar zitten de meeste ether TV kijkers ook compleet niet op te wachten.

 

De directeur van omroep MAX verdient meer dan de mini-ster president, levert het te veel ontvangen bedrag wel terug, maar ondertussen woont meneer in België waar hij de vruchten van plukt en daardoor het niet echt merkt. Ik wordt echter stront ziek van zijn bedel spotjes dat iedereen vooral lid moet worden van omroep MAX, hij pleite zelfs voor de herinvoering van de omroepbijdrage, tja, hoe jaag je je doelgroep weg.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...