Ga naar inhoud


ASUS RT-N66U nog wel geschikt voor 100Mbit/s Kabel Internet?


Aanbevolen berichten

Op dit moment gebruik ik een ASUS RT-N66U als WiFi router met als basis 10Mbit/s Internet.

Op mijn MacBook zie ik dat deze in de 5GHz mode aangeeft dat die 450 Mbit/s ondersteund, althans zo lees ik dat.

Binnenkort ga ik gebruik maken van een 100Mbit/s glasvezel Internet.

 

In feite zou deze Asus router deze snelheid toch volledig via WiFi moeten ondersteunen of zie ik dat verkeerd.

De router staat altijd in de 5GHz mode, alle apparaten zijn via WiFi op het Internet aangesloten waarvan 2 de AC norm ondersteunen.

Nu kan ik wel een AC router bestellen maar levert die dan echt veel meerwaarde op?

Graag uitleg hoe dit nu precies in elkaar zit.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt, ik gebruik al Merlin maar ik zoek niet meer mogelijkheden.

Misschien heb ik mijn vraag niet duidelijk verwoordt.

 

Het gaat mij hierom, als ik een 100 Mbit/s glasvezel Internet heb, kan deze router dan de volledige geabonneerde 100 Mbit/s via WiFi doorvoeren?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn N66u hangt aan een 1000mbit glasvezel, en ik haal 940 mbits van lan naar wan. Wifi heb ik eigenlijk nooit getest wat de maximale throughput is omdat ik in de studeerkamer gewoon een kabel heb liggen. Het is hier nogal druk met wifi netwerken. Wifi wordt hier eigenlijk alleen voor tablets en smartphones gebruikt, en dat gaat mij snel genoeg.

 

450 mhz wifi is onder ideale omstandigheden, en dan is het ook nog half duplex. Je zou dus redelijk in de buurt moeten kunnen komen van 100 mbits. In de praktijk hangt het sterk af van welke website je bezoekt en wat de rest van het internet aan het doen is. je zou een ac model kunnen aanschaffen, die schijnen wat meer snelheid te hebben op wifi, maar of dat de extra investering waard is?

 

De totale bandbreedte die je op wifi hebt zul je wel moeten delen met alle wifi apparaten die geconnect zijn. Volgens de diverse testsites zou je 226 mbits moeten kunnen halen op 3 meter afstand van je router (en met weinig andere wifi netwerken in de omgeving).

 

Wil je de volledige snelheid, dan zul je bedraad moeten werken. Wat je overhoudt op wifi is van veel factoren afhankelijk (en bij de n66u ook nog eens afhankelijk van welke firmware je erin draait).

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dezelfde router ik haal ongeveer 80MBit via WiFi soms wat meer soms wat minder ligt aan de omstandigheden let wel op 5hz is leuk maar op wat langere afstand werkt het al snel niet meer...hierbij mijn test via het ziggo netwerk dus upload kan veel sneller de download is de max aangezien ik 200Mbit heb van ziggo (ps hou geen rekening met avg download en upload die onderin vermeld staan dat gaat over de 2.4hz en tests die ik uit aan het voeren was)

post-54808-0-50468800-1435918627_thumb.jpg

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt, zo te lezen schijnt een AC router t.o.v. mijn huidige router nou niet bepaald schokkende verbeteringen op te leveren.

Ik denk dat ik deze router dan even aanhoud totdat ik verhuisd ben en over 100 Mbit/s beschik.

dan zie ik wel wat ik gemiddeld overhoud en kan ik altijd nog besluiten om een AC router te bestellen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik heb er ook naar gekeken om de laptops een ac kaartje te geven en over te stappen naar een ac model, maar ik verwacht dat de snelheidswinst ten opzichte van nu niet opweegt tegen de kosten. Dus hier blijft mijn n66u nog wel even staan :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even het verschil duidelijk te maken op een 200 Mbit lijntje met een Macbook pro.  De router staat 1 verdieping hoger! en de verbinding is op 5 Ghz Het is een Asus RT AC66U

 

wlanac.jpg

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit staat er net boven Ook een 200 Mbit lijntje

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus wel ja, Als ik nu zou meten zou  ik nog iets hoger uitkomen. Ik realiseerde me later dat een andere pc aan het updaten was. 

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb sinds deze week ook 1000 Mb lijn gekregen..en gebruik daarbij ook de Asus RT-N66U maar wat me op valt is dat de upload hoger is ..ongeveer 940 mb dan de download..tussen de 750 en de 800 mb..iemand enig idee of er een instelling verandert moet worden ??

Gebruik ook Merlin in de Asus

Vu Duo +
Wavefrontier T-90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...