Ga naar inhoud


Franse Boeren Hypocriet


hugogertie

Aanbevolen berichten


Tja... veel ertussen En voor die mensen is dat uiteraard jammer.... maar volgens mij zijn de meeste producten nog flink te duur.... kijk even naar de aardappelprijs....  Ik heb hier nu al maanden geen aardappelen meer gekocht omdat ze gewoon te duur zijn...

wie levert eigenlijk de bijdrage die de lokale boer de mogelijkheid geeft om te overleven?

de lokale aardappel van je lokale aardappelboer kopen kan toch echt goedkoper dan de supermarkt keten

dat is al langer bekend en gebezigd

 

overigens de Aardappel is een niet inheems gewas en heeft met haar kweek hier lokaal heel wat problemen opgeleverd

in de europeesche fauna

wat een DNA gemodificeerde Mais nu nog verkeerd kan doen is eerder een placebo

 

je kunt dus weldegelijk je prijs bepalen als je de lokale productie ondersteund en daar ook koopt

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

citaat: "De Fransen zijn juist degenen met ballen."

 

nou , dit deel ik zeker niet met je

de minder concurerende (franse) boeren bedrijven kunnen na 5 jaar van goede melkprijzen ineens niet meer verder.

ja inderdaad is de prijs nu veel te laag , maar dat is vraag en aanbod. (afgelopen 5 jaar hoorde je geen melkveehouder over de prijs!!!)

de markt moet zich herstellen en de prijs wordt vanzelf weer hoger.

 

en om nou de snelweg te blokkeren, troep te verbranden, en complete trucks leeg te roven gaat mij een stap te ver.

nee geen enkele sympathie hebben ze nog van mij

en nog minder van de nederlandse transportsector.

wat mij betreft de uitwisseling van kentekengegevens per direct stoppen met frankrijk  wat betreft boetes innen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er in Frankrijk nog een paar broodnodige hervormingen op de plank liggen waar slappeling Hollande geen lef voor heeft.

Er zijn gewoon te veel boeren in Frankrijk. De sector moet worden opgeschud.

 

Geen wonder dat Frankrijk zijn begroting niet op orde krijgt als men alles zo laat zo als het altijd al was en protesten afkoopt.

 

Of het nu gaat om de Franse boeren of de Franse gendarmerie van de Elzas tot Calais, tot en met de kwestie Griekenland, Hollande hoopt dat alles gewoon overwaait door desnoods het trekken van de portemonnee.

 

Als een ouder die zijn drammende kinderen steeds probeert te sussen met geld ipv de spreekwoordelijke draai om de oren.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski, je kan inderdaad voordeel hebben door bij de lokale boer te kopen... dat weet ik, in Denemarken en Zweden koop ik ook eieren van de lokale boer ipv uit de supermarkt, omdat ze daar goedkoper en lekker zijn...

Hier kan je aardappels van de boer kopen, maar je moet een relatief grote hoeveelheid kopen... en als je alleen bent is 5 kg al een behoorlijke hoeveelheid waar je een hele poos van eet.... bovendien hebben de boeren het zover gekregen dat aardappels blijkbaar erg slecht houdbaar geworden zijn.... als ik vergelijk met vroeger, thuis, daar hadden we een hele wintervoorraad, die inderdaad goedkoop  van de boer gekocht werd, en tot ver in het voorjaar lekkere, harde aardappels opleverde... als je nu aardappelen koopt zijn ze na een maand al niet meer 100% goed... ze verschrompelen gewoon...  ik zou nog steeds graag weten waarom dit nu zo is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aardappelen moeten droog en donker bewaard worden en kunnen ademen, dus niet in plastic zakken bewaren.

Boven de 8 graden gaat de aardappel ademen en verschrompelen.

 

De verschrompelde aardappel in koud water leggen wil helpen, maar de voedingskwaliteit is al wel terug gelopen wanneer de aardappel verschrompeld is.

 

En er zijn aardappel rassen die langer bewaard kunnen worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard07

 

ja zo is het maar net

de hele kleine boeren in nederland hadden al geen bestaansrecht meer

uitbreiden of stoppen

in frankrijk zien ze dat net iets anders.

 

al die tijd maar doorgaan

met uitzondering van 5 jaar terug met een dip zijn de melkprijzen prima geweest voor een goede boterham

maar kleinschalig kun je het met goede prijzen nog redden , maar als het iets minder wordt is het meteen mis.

 

ja inderdaad hervormen ....ook in frankrijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappelen moeten droog en donker bewaard worden en kunnen ademen, dus niet in plastic zakken bewaren.

Boven de 8 graden gaat de aardappel ademen en verschrompelen.

 

De verschrompelde aardappel in koud water leggen wil helpen, maar de voedingskwaliteit is al wel terug gelopen wanneer de aardappel verschrompeld is.

 

En er zijn aardappel rassen die langer bewaard kunnen worden.

Ja Cees,

ik bewaar de aardappel in de koelkast, dan blijven ze een stuk langer "hard"... uiteraard gelijk uit de plastic zak, in de groentebak (ondanks dat ze hier blijkbaar zeggen dat dit niet goed is).... en hem in het water leggen is uiteraard ook bekend. Zo kan je een totaal verschrompelde aardappel nog tot leven wekken...

Maar wat ik bedoelde is dat "vroeger" de aardappelen blijkbaar een hele herfst en winter in de kelder lagen op een aardappelrek... en in goede conditie bleven...  misschien zijn het nu minderwaardige rassen die verkocht worden, het zou kunnen....

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft het nu precies aan, in de kelder waar het dus tussen de 5 en 8 graden is en vaak een goede luchtvochtigheid aanwezig is (niet te vochtig niet te droog) en waar het bovenal donker is.

 

Verder kwam er vaak een bus met anti uitloop spul bij die flink tussen de aardappels gestrooid moest worden om te voorkomen dat er van die lange uitlopers aan de aardappelen kwamen.

 

Gebruik je dat spul nog steeds dan zal je zien dat ze gewoon goed blijven ondanks dat je aardappels nu gewassen zijn ed. en dat je ze in de koelkast bewaard. Maar ja wie wil die chemische rommel nu op zijn aardappelen (in de koelkast loop je wel het risico dat je aardappels zoet worden)

 

Wat bewaren betreft heb je wel gelijk dat het ene ras beter bewaard kan worden dan het andere, de ene aardappel zal veel sneller minder worden dan een bewaar aardappel als bijv. de Bildstar die tot het voorjaar bewaard kan worden.

een Doré bijv. zal niet langer dan tot de winter bewaard kunnen worden en een eersteling zal voor de herfst opgegeten moeten worden omdat je hem anders weg kunt gooien.

 

Dus bij de koop zal je al moeten kiezen wil je ze bewaren of niet en moeten informeren of het soort aardappel wat je koopt wel bewaard kan worden en uiteraard zal er ook de nodige smaak aan een aardappel moeten zitten want dat wordt vaak nog wel eens vergeten en dan heb je van die flauwe dingen waar heel wat zout voor nodig is om er smaak aan te krijgen.

 

Verder is het bewaren bij de juiste temperatuur (rond de 7 graden) en in een zo donker mogelijke omgeving het beste (eventueel afdekken met een jutezak)

Vooral als je geen chemische rommel op je aardappelen wilt is dat donker bewaren van zeer groot belang.

 

Daarnaast is 5 Kg hier totaal geen probleem, maar we maken dan ook verschillende soorten aardappels zodat het niet altijd dezelfde gekookte aardappels zijn.

maar bijv. ook goed wassen zonder te schillen, aan plakken snijden en met ui, prei, champions en mais flink gekruid in de oven

Of de aardappels insnijden tot 3/4 en dan insmeren met knoflook olie/boter en met kruiden in de oven.

Maar ook gewoon opgebakken met paprika, ui, boontjes, mais, kleine gehaktballetjes enz.

Of gewoon poffen in alufolie met boter en kruiden 

Wat dat betreft kan ik de gehele week wel aardappelen eten zonder dat het verveelt of dat je denkt "nee hé niet weer" maar dan moet je er wel meer van maken dan alleen in de pan gooien.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...