Ga naar inhoud


Hoe Alle MP3 met zelfde geluidsklank


satje4U

Aanbevolen berichten

Hoi

 

Ik heb een grote verzameling MP3's van 1960 tot heden. Als ik deze door elkaar afspeel merk je dat met name de oudere mp3's vlakker klinken, minder hoog en laag dan de recentere mp3's.

Ik luister ook naar internet radio naar stations die de dezelfde mp3's ( 1960 tot heden) door elkaar spelen. Het valt me dan op dat de klank dan wel het zelfde klinkt.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn collectie vanaf de Nas naar de versterker op dezelfde wijze kan laten klinken.

Bv door het tussenvoegen van een apparaat of het bewerken van de mp3's door software?

Het gaat me dus niet om 1 geluidsvolume....

 

satje4u

 

Gigablue Quad HD Plus

Link naar reactie
Delen op andere sites


Naar zoiets zal je nog lang kunnen zoeken, en het afzonderlijk bewerken van elke MP3 track is een titanenwerk.

 

Daarom werk ik al jaren met Flac, deze behoudt de kwaliteit van je CD en is dus een lossless codec, eenmaal je deze hebt gebruikytwil niet meer naar MP3 luisteren, zeker als je een high end audio setup gebruikt.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/FLAC

 

Flac kan ook omgaan met Super Audio.

 

In oorsprong was MP3 ontwikkeld om muziek zeer compact te kunnen opslaan op draagbare spelers, deze waren indertijd erg beperkt in opslagruimte als in afspeelkwaliteit.

Dat er verlies optrad was geen prioriteit.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het eeuwige probleem die verschillen in volume.

Bij een (internet) radio, gebruiken ze daarvoor een limiter / compressor

Dat is een toestel dat de uitgang bewaakt ten opzichte van het volume dat aan de ingang gepresenteerd word.

Het niveau wordt daar als het ware op peil gehouden, d.w.z gedempt als het volume te hoog is en versterkt als het volume te laag is.

Dat inregelen is niet simpel, dat vraagt wat geduld.

 

Nu met de digitale opslag is het beter, maar vroeger kon men bij lokale radio's, bij lange en stille passages, een soort zuigend geluid horen (ruis), dat was de compressor die het volume dan op maximum plaatste.   

 

Achter een limiter / compressor, staat dan weer een equalizer, die de bassen en hoge tonen in de gaten houd, een beetje hetzelfde principe als die limiter / compressor, hier is het meer begrenzen.

 

Er bestaan wel programma's die het niveau automatisch gelijk schakelen, maar ik zou er mijn mp3's niet aan toevertrouwen.

ik heb hier ook enkele duizenden mp3's, ik  dacht ook dat dit de oplossing was, helaas sommige nummers worden helemaal niet aangepast maar omzeep geholpen. 

Zoiets moet manueel gedaan worden, daar ben je snel enkele weken mee zoet.

.

aangepast door mebo870

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

MP3 gain past het volume echter wel heel erg zorgvuldig aan. het is in mijn ogen een van de betere programma's. Het heeft nog geen enkele file vernietigd of onbruikbaar gemaakt.

Enige minpunt is dat hij geen files met kyrillische tekst ziet. je moet die titels dan een voor een omnoemen in iets willekeurigs als "a.mp3" en dan het geluidsnivo aanpassen en dan weer terug de oorspronkelijke tekst geven. Ik heb nog geen oplossing voor dat probleem gevonden, en een nieuwe versie van dit programma bestaat niet, de nieuwste is al weer een paar jaar oud.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lezen is blijkbaar erg moeilijk. TS heeft het niet over volume maar over klankkleur.

 

Ik weet niet of oude MP3's vlakker klinken dan nieuwe maar voor de betere kwaliteit gebruik ik altijd FLAC

 

Mocht volume ook een probleem zijn, voor het afspelen gebruik ik MediaMonkey. Dit tool kan het volume analyseren maar past het niet aan. Pas bij afspelen wordt het volume aangepast.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

dit heeft niet enkel met de mp3's te maken.

 

Ook bij verzchillende cd's heb je dit.

 

Als je een CD hebt die digital geremaskerd is, klink de muziek meestal heel goed.

Heb je een (goedkopere) CD hebt met diezelfde muziek, maar dan met de gewone "analoge" opname, dan valt dit vaak ook tegen.

 

Ik heb hier dvd's "het testament van de jaren 60 en 70".

De clips zijn origineel, de muziek is geremasterd, en dit klinkt geweldig.

Als je diezelfde clips ziet op bv. VH1 dan is de muziek vaak bedroevend.

 

Maar zoals eerder aangehaald hadden wij vroeger op de vrije radio ook een 8 kanaals compressor/limiter die per band de muziek aanpaste, zodat alle tonen ongeveer even sterk aanwezig waren.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Je moet gewoon geen internet radio meer luisteren, dan vergelijk je niet meer tussen goed en aardig.

 

Is natuurlijk flauwekul

Maar je muziek verzameling, vooral ook al wat ouder (en misschien zeldzaam) zal zeer zeker de moeite waard zijn om op niveau te houden danwel te brengen...

 

Digitally remastered kun je inderdaad tegenwoordig zelf doen met een aardig programma op je PC of iMac en daarvan zijn heel veel proggies te vinden vooral opensource.

De ontwikkelaars van dergelijke proggies willen heel snel geld verdienen of beroemd worden.

de laatste zijn ook echt goed dus

 

Een truuk voor je NAS en Opslag is er niet...

Elk stukje muziek zul je moeten aanpakken.

aangepast door Tonskidutch

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben toch aardig bezig met (oudere) muziek

Het is niet omdat het digitaal is opgekrikt dat het dan beter gaat klinken. 

De meeste nummers uit de periode 1957 tot pakweg 1971 hebben een  uniek geluid, eigen aan de studio waar de nummers zijn opgenomen, als je daarmee gaat knoeien verander je het hele nummer.

Ik ben nummers tegen gekomen, welke oorspronkelijk opgenomen waren in mono, nadien heruitgebracht, digitaal bewerkt en in stereo. Als men die 2 versies beluisterd dan steekt het originele er met kop en schouder boven.

Dat oude typische lampen geluid dat zo'n nummer had is weg bij de digitale versie.

Dat is een vergelijkbaar met een FM radio, het verschil tussen een moderne radio en zo'n ouderwetse met lampen.

Het geluid dat uit een lampenradio komt is fantastisch, vooral omdat het niet perfect is, maar daar tipt geen enkel IC/transistor radio aan qua geluid.  

Daarom ook dat lampen versterkers bij audio freaks zeer begeerd zijn, ondanks hun flinke aankoop prijs.

 

Ieder zijn mening en smaak, ik persoonlijk vind als men een nummer uit de jaren 60 gaat beluisteren, dan moet men proberen om het af te spelen zoals het in die tijd door iedereen werd gehoord.

Dan benaderd men de sfeer die er vroeger heerste, die nummers moet men niet naar onze moderne tijd en normen brengen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor die oude opnames en ook de vynil schijven zal je constatering zeer zeker kloppen.

 

Als ik echter over het CD tijdperk spreek; toen m'n Pa in 1984 een CD speler voor in de woonkamer kocht en wij "The Planets" van Gustav Holst hoorden was de buizenradio en vynil voorbij voor mij.

 

En die verzameling moet je digitaal op niveau houden, want dat weet je ook, dat CD's verouderen en niet meer afspeelbaar zijn.

 

Maar als je vroeg begonnen bent met digitaliseren zul je het MP3 formaat gebruiken en die, kun je niet verbeteren.

Had U meteen FLAC gebruikt tijdens digitaliseren was het misschien beter verlopen.

Maar FLAC is pas vanaf / uit 2000 mogelijk.

 

Jouw oorspronkelijke bron / het medium waar die muziek op staat is na enkele jaren al aan verandering onderhevig.

 

Mijn LP's klinken zelfs nu op de beste Draaitafel en Versterker Installatie niet meer zo goed als die originele 24 sporen Bandrecorder Opnamen van Rotari of ampex.

 

Die moederband recorder opnamen (de ampex master) worden echt wel heel zorgvuldig gedigitaliseerd en met de kennis van hoe de opname gemaakt werden digitally remastered.

 

Als je bronmuziek dus op een philips tapedeck gemaakt werd in 1979 zul je met of zonder dolby A , B , C , HX ruisonderdrukking moeten sleutelen.

Als die nu enkel als MP3 beschikbaar is kun je enkel de status / qualiteit bevriezen... en niet verbeteren

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

 

Als die nu enkel als MP3 beschikbaar is kun je enkel de status / qualiteit bevriezen... en niet verbeteren

Er is volgens mij geen enkele muziekstudio die z'n bronbestanden op MP3 bewaard dus er zal altijd iets anders zijn.

Er zijn of analoge tapes of DDS heet dat geloof ik (SACD format ) of PCM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn LP's klinken zelfs nu op de beste Draaitafel en Versterker Installatie niet meer zo goed als die originele 24 sporen Bandrecorder Opnamen van Rotari of ampex.

 

Rotari?

 

Je bedoelt Otari.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...