Ga naar inhoud


Radio 5 stopt met uitzenden op 1 september 2015


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Per 1 september 2015 wordt de distributie van NPO Radio 5 via de AM stopgezet.

 

Waarom verdwijnt AM?        <--AM ?

(Men bedoeld Radio 5 en speelt in op ouderdom van de middengolf waar nog veel mensen naar luisteren)

in Europa, AM verdwijnt niet, alleen Radio 5.

De bezuinigingen van het kabinet dwingen de publieke omroep tot keuzes. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft afgesproken om de programmering daarbij zoveel mogelijk te ontzien. Met de afschakeling van de AM kan 1,2 miljoen euro worden bespaard. Afschakeling van de AM heeft nog een ander voordeel, namelijk de ontlasting van het milieu. Deze distributievorm is namelijk erg milieubelastend door het grote energieverbruik: op jaarbasis kan drie miljoen kWh energieverbruik (een huishouden verbruikt ongeveer 3000 kWh per jaar) bespaard worden.

Daarnaast is bij de AM de luisterkwaliteit beperkt ten opzichte van de alternatieve ontvangstmogelijkheden. De zend- installaties voor de middengolf zijn boven- dien verouderd. Continuering van de AM betekent omvangrijke investeringen. De NPO investeert liever in een modern en milieuvriendelijker alternatief: Digital Radio+. Digital Radio+ biedt de luisteraar bovendien betere kwaliteit, meer keuzes en het is eenvoudig om op af te stemmen.

 

 

Bron

http://www.radio5nostalgia.nl/nieuws/2239/radio-5-nostalgia-van-am-frequentie-af.html

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Middengolf is alleen wel tot ver in Europa te ontvangen.

 

En een middengolf zender verbruikt dus net zoveel als 1.000 huishoudens, zeg maar het energieverbruik van Terschelling, 721 meerpersoonshuishoudens en 869 een-persoon huishoudens.

 

We gieten er een milieusausje over en uitschakeling is gerechtvaardigd.

En het is al eerder betoogd op dit forum, de DAB ontvangers hebben een hoger verbruik als de oude middengolf ontvangers.

Ik veronderstel dat alle DAB zenders en hun ontvangers bij elkaar meer verbruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat het maar oorlogstijden komen, dan komen de noodzakelijke berichten niet meer bij de burger.

Een AM signaal gaat door muren in een bunker. Is dit ook zo voor dab+?

Een analoog signaal, kan je soms nog iets uitmaken, als die in de ruis zit. digitaal te weinig signaal noppes.

Laat ze maar brielen zoals we hier zeggen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat het maar oorlogstijden komen, dan komen de noodzakelijke berichten niet meer bij de burger.

Een AM signaal gaat door muren in een bunker. Is dit ook zo voor dab+?

 

Tegenwoordig vindt oorlogsvoering plaats via internet. IS hoeft geen AM.

En AM door muren en bunkers? .

AM werd altijd al gedempt door muren en beton. Dat weet ik nog goed uit de zeezendertijd. 

En zodra er in de buurt een tv of een neonlamp aan ging, kon je je AM ontvangst helemaal op de buik schrijven. Dus niet idealiseren, he. ;)

 

Maar weemoedig worden velen, denk ik, als ze terugdenken aan de gouden tijden van AM in de jaren 60 en 70. 

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat ceesv:  En het is al eerder betoogd op dit forum, de DAB ontvangers hebben een hoger verbruik als de oude middengolf ontvangers.

Ik veronderstel dat alle DAB zenders en hun ontvangers bij elkaar meer verbruiken.

 

helemaal mee eens , maar niet meer van toepassing. Wie luistert er nu nog naar de middengolf (een zeer kleine groep mensen)

 

dus de besparing gaat niet door ,ontvangst gaat in de toekomst steeds meer digitaal, dus met veel meer stroomverbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zal ze op de koffie krijgen, degenen die nog naar de middengolf luisteren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste AM luisteraars zullen wel vijftigers, zestigers of meer zijn, degenen die de good old zeezenders hebben meegemaakt, maar het blijft jammer dat deze luistermogelijkheid verdwijnt. De radio1 en 2 zenders in Vlaanderen zijn ook al een tijdje uit de lucht en als ik naar Frankrijk rijd mis ik die toch wel, eens kunnen luisteren naar het nieuws of het weer is er niet meer bij, alleen Franse en Spaanse zenders op je autoradio. Nu de jeugd vandaag luistert niet meer naar journaals of weer, dus hebben ze die AM zenders niet meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

AM was voor mij ook een soort van onweervoorspeller. Wanneer het geluid teveel begon te kraken, wist ik dat er onweer in de lucht hing.

In Vlaanderen luisterde ik vrij veel naar Arrow Classic Rock via 828 kHz.

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De AM was prachtig, omdat je heel veel diversiteit had. Ik luisterde altijd naar Stmme der DDR en Radio DDR1... meestal ging dat behoorlijk goed, maar zelfs als het gekraak de overhand kreeg was dat geen reden om te stoppen met luisteren.

Nu moet alles zo "perfect" mogelijk zijn... denk alleen maar aan de bananen en peren in de supermarkt... pfff... soms denk ik toch wel eens dat "vroeger alles beter was".

Al moet ik ruiterlijk toegeven dat ik nu ontzettend blij ben met Internetradio... dat was er vroeger niet...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Stimme der DDR (MW/LW) werd eerst nog even Deutschlandradio tijdens die Wende. Ik heb ze ook ontvangen, zelfs op FM bij atmosferische condities.

Maar nostalgisch kan ik van deze zender niet worden. ;)

 

Wel van de ontvangst op AM van AFN. Of ooit de Ierse AM piraten als Radio Nova en Sunshine Radio.

 

Zonder die AM had ik nooit belangstelling voor het medium radio gekregen.

Jammer dat een Radio 5 pas is gekomen na de AM glorietijd. Het Gooi en de Nederlandse politiek hebben de AM nooit op haar juiste waarde geschat. Dat valt hen kwalijk te nemen. En nu is het te laat.    

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nostalgisch... ja ik wel. Op Stimme der DDR en Radio DDR1 hoorde je heel erg veel muziek van eigen bodem, en die muziek was ontzettend mooi. Ik heb zelf heel veel LP's die ik daar kocht (platenlabel Amiga). Laatst was er overigens op MDR nog een muziekprogramma te zien over die tijd... Heerlijk. Ook nieuwsberichten waren erg waardevol, zeker om wat tegenwind aan de westerse propaganda te brengen. Dat kon vroeger via de radio... nu niet meer helaas.

Ik was vroeger behoorlijk veel in de DDR en heb erg veel goede herinneringen aan dat land. Politiek... er waren echter wel heel erg veel positieve aspecten die in het westen vaak voor het gemak vergeten worden.... en tja, hier is het ook niet zoals het zijn moet, en zeker niet met invloeden die van over de oceaan komen, maar dat is wat anders, het gaat over luisteren op de AM/MW

Inderdaad zond later Deutschlandradio op die frequentie uit, maar dan was voor mij de inhoud heel veel minder geworden.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vroeger behoorlijk veel in de DDR en heb erg veel goede herinneringen aan dat land. Politiek... er waren echter wel heel erg veel positieve aspecten die in het westen vaak voor het gemak vergeten worden....

Off topic: de DDR burgers dachten daar kennelijk heel anders over in 1989. Het land was bankroet gemaakt door dat Politburo met allemaal tachtigers.  

 

Maar er zullen voor bepaalde groepen vast positieve herinneringen zijn. De rest kwam niet aan zijn trekken.

De DDR media hadden helemaal geen waardevol nieuws. Want dat nieuws verzon het Politburo grotendeels zelf. "News from nowhere", eigenlijk. 

 

Maar goed, de AM maakte het luisteren naar de buren mogelijk. Al werd RIAS Berlin wel extreem gestoord. Ik vond dat een AM vervuiling van de extreemste orde.

 

Echter: AM in de jaren 60-80 wordt zo langzamerhand achteraf de kampioen Europees media-ontvangst. Geo-blocking per satelliet, DAB+ en internet mogen mooie technieken zijn, maar grensoverschrijdende ontvangst wordt nu helaas voorgeprogrammeerd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...