Ga naar inhoud


DSR8141 met duo quad lnb en extra lnb voor BBC mogelijk?


MarcelV

Aanbevolen berichten

Heb de volgende configuratie

 

Een Triax 78 schotel met een quad duo lnb voor astra 19 en 23

Een DSR8141 ontvanger.

Instellingen:

Diseqc A 19

Diseqc B 23

Diseqc C 28

 

Nu wil ik de BBC toevoegen. Heb een extra lnb aangeschaft Inverto black premium quad.

Deze bevestigd en uitgericht, directe kabel naar de receiver geeft beeld.

 

Wil nu beide lnb's aansluiten via een switch en heb hiervoor een emp-centauri S2/PCN-W1 aangeschaft.

 

Krijg echter geen beeld als ik de emp switch er tussen zet.

 

Wat doe ik fout, heb ik een andere switch nodig of is het op deze manier niet mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Diseqc. 1.1 werkt alleen maar als je deze ontvanger een software update heeft gehad.
Verder mag ik aannemen dat je de diseqc-switch op 1.1 hebt gezet.
Je hebt echter nog een probleem:
Op een triax 78 kunnen de koppen van de Astra 23,5 en Astra 28,35 niet dicht genoeg bij elkaar staan. Hij zal er dus tegenaan moeten staan en dan is de afstand nog te groot.
In welke plaats staat de schotel?

Maar wil je alle vier de aansluitingen van beide lnb's gebruiken, dan heb je toch vier van die EMP's diseqc-switches nodig. Je was een heel stuk goedkoper uit geweest als je een triple-lnb quad had gekocht.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarcelV:

 

En als je het toch met een diseqc x.0 switch wilt oplossen in plaats van met diseqc x.1, dan heb je een option switch nodig, bijvoorbeeld deze van emp centauri: "DiSEqC switch S2/1PCNopt-W1 (P.162-IW Option)".

 

De manieren om dit op te lossen met een 4/1 switch zijn ook al vaker aan de orde gekomen in dit forum. Zie bijvoorbeeld ook de oorspronkelijke "trust-oplossing" bij het topic "oplossing comb. monoblock/diseqc switch".

 

Verder sluit ik mij bij de reacties van Sprietje en satencom aan.

 

Groet, A33.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

We kennen je als een expert op het gebied van diseqc-switches en daarom zou ik graag nog wat van je willen weten.

MarcelV had gekozen voor de EMP DiSEqC switch S2/1PCN-W1. Daar staat in de voorbeelden bij dat die te gebruiken is voor een monoblock samen met een single-lnb als die in de stand "Uncommitted" wordt gezet omdat hij dan de functie diseqc 1.1 heeft. Dan werkt hij toch hetzelfde als bijv. een Spaun Spaun 2-1 uncommitted switch SUR 211F?

Uiteraard moet zijn satellietontvanger dan wel met diseqc.1.1 overweg kunnen en dat kan die niet in oorspronkelijke staat heb ik gelezen.
In Totaal TV staat het volgende te lezen: "Er is wel een beperking aan de DiSEqC-mogelijkheden. Men kan maximaal vier satellietposities gebruiken: de Astra1, Astra2, Astra3 en Hot Bird positie.", zie: http://www.Bron: Totaal TV/tests/180/eigenwijs-en-eigentijds.html
en via verdere info op het internet bij een satellietshop lees ik: "DiSEqC-versie: 1.1Sofware-update: Via satelliet"

De switch waar jij voor kiest, de "EMP DiSEqC switch S2/1PCNopt-W1 (P.162-IW Option)" is een diseqc 1.0 (2.0) en dus geen uncommitted 1.1 switch. Daarmee hoeft topicstarter er dus niet voor te zorgen dat zijn ontvanger met diseqc 1.1 overweg kan.

Kun jij eens uitleggen hoe "command Option" precies werkt en hoe je dat dan moet instellen op je satellietontvanger?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ MarcelV:

 

Ik lees net in de instruction manual van jouw switch S2/1PCN-W1, dat hij toch ook met diseqc 1.2 aan te sturen zou zijn! Sorrie; dat had ik nog niet goed bekeken.

 

Dus diseqc 1.1 is niet nodig, en een andere switch ook niet per se.

Al is het soms lastig, een switch op diseqc 1.2 in te stellen (je moet dan je motoraansturing laten draaien, precies tot je iets ontvangt, en dan stoppen met 'draaien'. En dan die "positie" opslaan.)

 

De instruction manuals van emp-centauri vind je door:

-google op emp-centauri en het switch-nummer (dus bijv. S2/1PCN-W1)

-je neemt de eerste hit op de emp-centauri website; die pagina gaat dan over jouw switch

-rechtsboven staat "related downloads". Pas als je die aanklikt verschijnen een paar extra opties, met o.a. de optie "instruction manual".

-Die klik je aan; en daarin staat het redelijk goed uitgelegd.

 

Maar als je die update hebt gedaan waar Sprietje het over had, heb je dit misschien niet meer nodig.... Dan kan je de switch dus ook gebruiken met diseqc 1.1.

 

 

@Sprietje: Over de option switch maak ik zodirect een volgende post :) .

 

Groet, A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

We kennen je als een expert op het gebied van diseqc-switches en daarom zou ik graag nog wat van je willen weten.

 

Ah, dank je! :)

 

MarcelV had gekozen voor de EMP DiSEqC switch S2/1PCN-W1. Daar staat in de voorbeelden bij dat die te gebruiken is voor een monoblock samen met een single-lnb als die in de stand "Uncommitted" wordt gezet omdat hij dan de functie diseqc 1.1 heeft. Dan werkt hij toch hetzelfde als bijv. een Spaun Spaun 2-1 uncommitted switch SUR 211F?

 

Uiteraard moet zijn satellietontvanger dan wel met diseqc.1.1 overweg kunnen en dat kan die niet in oorspronkelijke staat heb ik gelezen.

Ja, wat betreft de uncommitted-schakelmogelijkheden zijn deze twee switches hetzelfde: alletwee kunnen diseqc 1.1 nivo UC1 (oftewel uncommitted nivo UC1). Daarnaast kunnen ze alletwee ook nog ingesteld worden op andere schakelmogelijkheden onder diseqc 1.0, en de EMP dus kennelijk zelfs ook onder diseqc 1.2.

Omdat deze switches binnen diseqc 1.1 alleen het nivo UC1 aankunnen, en niet ook nivoos UC2, UC3 of UC4, kan je binnen diseqc 1.1 verder geen cascades bouwen door meerdere van deze switches achter elkaar te bouwen. Daarvoor heb je diseqc 1.1-switches nodig (die instelbaar zijn) op de andere UC-nivoos (Zie bijvoorbeeld het draadje https://www.sat4all.com/forums/topic/347884-diseqc-20-lnbs-schakelen/?p=2329272, waar dat aan de orde is).

Cascaderen met diseqc 1.0 switches kan natuurlijk wel altijd.

 

Van die ontvanger heb ik verder geen verstand.

 

De switch waar jij voor kiest, de "EMP DiSEqC switch S2/1PCNopt-W1 (P.162-IW Option)" is een diseqc 1.0 (2.0) en dus geen uncommitted 1.1 switch. Daarmee hoeft topicstarter er dus niet voor te zorgen dat zijn ontvanger met diseqc 1.1 overweg kan.

 

Kun jij eens uitleggen hoe "command Option" precies werkt en hoe je dat dan moet instellen op je satellietontvanger?

 

Over 'command option' en 'option switches' onder diseqc 1.0:

Wat wij kennen als de 4 schakelmogelijkheden van diseqc 1.0 is niks anders dan de combinatie van twee schakelmogelijkheden, die oorspronkelijk de namen hadden van position-command, en option-command.

Het verband is als volgt:

 

schakelmogelijkheid 1 of 1/4 of A betreft option A, position A, en wordt soms ook aangegeven als A/A of AA;

schakelmogelijkheid 2 of 2/4 of B betreft option A, position B: dus A/B of AB;

schakelmogelijkheid 3 of 3/4 of C betreft option B, position A: dus B/A of BA;

schakelmogelijkheid 4 of 4/4 of D betreft option B, position B, dus B/B of BB.

 

Je kunt het zo zien dat een 4/1 schakelaar bestaat uit een 2/1 option switch, waarvan de twee uitgangen twee 2/1 position switches aansturen, waarvan de (2x2=) vier uitgangen naar vier LNB's gaan.

Ik kan zogauw alleen geen toepasselijk schematisch plaatje vinden, dat ik hier kan posten :( .

 

Binnen het diseqc protocol kan een opdracht worden gegeven om alleen de stand van een position-schakelaar om te zetten, of alleen die van een option-schakelaar;

maar ook een 'verzamel'opdracht om een 4/1 switch in 1 keer een andere schakeltoestand te geven.

Het effect op een schakelaar is hetzelfde: Hij pikt dat deel van de opdracht eruit dat hij begrijpt, en voert dat uit.

 

Als er dus bij een schakelaar staat dat hij aangestuurd wordt met 'command option', betekent dat dat hij schakelt op een option-opdracht.

Maar een option-schakelaar schakelt dus ook, als bij een diseqc 1.0 opdracht geschakeld wordt van poort 1 of 2 naar poort 3 of naar poort 4.

 

Een duo-LNB heeft inwendig een position-switch ingebouwd. Dus als je een duo LNB aanstuurt met diseqc-commandoos 1/4 en 2/4, kan je een andere LNB erbij aansluiten met een option switch. Die extra LNB kan je dan aansturen met 3/4.

[Het kan trouwens ook met 4/4, omdat er in die schakeltoestand geen (position)schakelaar meer achter de option switch zit, die die position-opdracht kan uitvoeren. Of je 3/4 of 4/4 kiest is dus om het even, maar het is een goede gewoonte om toch steeds de eerste mogelijkheid te kiezen, dus de 3/4!]

Je kan natuurlijk achter de tweede uitgang van de option-switch ook weer een nieuwe position-switch aansluiten, met twee LNB's. Dan heb je de duo-LNB op 1/4 en 2/4, en op 3/4 en 4/4 dus een derde en vierde LNB.

[Je kunt dan natuurlijk ook kiezen voor de "trust-oplossing", die ik in een post hierboven noemde; een 4/1 switch, met een inwendig 'brugje van trust'. Dan heb je maar 1 switch nodig (4/1), in plaats van een option switch EN een position switch.]

En je kan met een option schakelaar dus ook twee duo-LNB's/monoblocks aansturen. Het is een monoblock immers om 't even of die wordt aangestuurd met 1/4 en 2/4; of 3/4 en 4/4; of trouwens fantasievol kan het ook met 3/4 en 2/4 of 1/4 en 4/4 :) !

 

 

Als je een option switch wilt kopen, moet je wel opletten dat je ook echt een option switch koopt. De meeste 2/1 switches voor diseqc 1.0 die je in winkels ziet zijn 'gewone' position-schakelaars. Er moet echt 'opt.' of iets dergelijks op staan, of je moet de specificaties goed lezen, om een option-schakelaar te bemachtigen.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 1.1 Diseqc Update voor de M7 DSR8141 is mij totaal onbekend, ondersteunt enkel 1.0 - De Satencom oplossing al geprobeerd ?

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toets dit maar eens in op Google: DSR8141 DiSEqC-versie: 1.1Sofware-update Via satelliet

Je leest dan op flink wat plaatsen:

Als vervanger voor de Philips DSR-8121 presenteert M7 de nieuwe DSR-8141. Deze Twin tuner PVR met interne 500Gb harddisk is uiteraard geschikt voor ontvangst van HDTV en SD kanalen. De ingebouwde kaartlezer kan direct gebruikt worden in combinatie met de CanalDigitaal smartcard. Ook is de ontvanger voorzien van fastscan.


    Display: Numeriek, 4 cijfers
    Aantal zenders: 6000 tv / 4000 radio
    Zapsnelheid: 2 seconden
    Radio: Ja
    LNB In /Tuners: 2
    LNB Loopthrough: Nee
    Ingebouwde harddisk (Gb): 500Gb
    Opnametijd: 250 uur
    Timeshift-functie: Ja
    Ondertiteling: Ja
    Teletekst: Ja
    Meerdaagse Electronische Programma Gids: Ja
    Snel zenders inlezen (fastscan): Ja
    Kinderslot: Ja
    HDTV: Ja
    HDMI-uitgang: Ja
    Component video: Nee
    Scart TV: 1 (RGB, CVBS)
    S-Video: -
    Digitaal audio uit (S/PDIF): Optisch & Coaxiaal
    Analoog audio uit: Tulp L/R
    Modulator/UHF-uitgang: Nee
    USB: Alleen Software update
    Ethernet-poort: Niet actief
    Kaartlezer: Embedded Mediaguard3
    Common Interface: Nee
    Picture-in-picture: Nee
    Beeldformaten: 4:3, 16:9 / letterbox
    Geschikt voor Triple Sat: Ja
    DiSEqC-versie: 1.1Sofware-update: Via satelliet
    Afmetingen: 236 x 216 x 60.5 mm
    Gewicht: 1,6 kg
    Energie ingeschakeld: 14,6 Watt
    Energie in standby: 14,3 watt
    Energie uitgeschakeld: 0,46 watt
 

 

Maar de beste oplossing is gewoon een CanalDigitaal triple-lnb. Ben je van alle problemen af.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

V1.1 zal "destijds" wel ergens gepubliceerd zijn doch (blijkbaar) is er nooit iets van in huis gekomen ofwel heb ik iets gemist - Evenals de 16:9 LETTERBOX mogelijkheid ! - Alle nog bestaande "echte" 4:3 uitzendingen worden in de breedte uitgesmeerd, niet om aan te zien...

 

Maar goed, straks, eind oktober wordt die gelukkig vervangen (bij TV-VL) door een volledig nieuwe interactieve ontvanger met Nagra  decodering waarvan de bijgeleverde SmartCard GELINKT is aan de box ! - Later meer in de M7 ontvangers rubriek. 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...