Ga naar inhoud


Vraag over foutmelding - 'secd is onverwacht gestopt'


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds vandaag krijg ik op mijn MacBook Pro via een Pop-up spontaan de melding 'sec is overwacht gestopt'.

De eerste melding heb ik vanmorgen via de rapport-optie naar Apple gestuurd,

Als ik de melding weg klik functioneert alles verder naar wens maar ik ben toch benieuwd wat deze melding inhoudelijk betekend.

Ik heb nergens iets over 'secd' kunnen vinden.

De eerste paar regels van het rapport heb ik toegevoegd, mocht er meer nodig zijn dan is dat geen probleem want ik heb het rapport opgeslagen.

 

Process:               secd [1797]

Path:                  /usr/libexec/secd
Identifier:            secd
Version:               57336.10.29
Code Type:             X86-64 (Native)
Parent Process:        ??? [1]
Responsible:           secd [1797]
User ID:               501
 
Date/Time:             2015-10-25 13:21:26.054 +0100
OS Version:            Mac OS X 10.11.1 (15B42)
Report Version:        11
 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt, dit schijnt betrekking te hebben op dit issue alleen is de oplossing nogal vreemd.

Feitelijk betekend dit dat ik de map 'Sleutelhanger' met o.a. mijn wachtwoorden naar b.v. het Bureaublad moet slepen en dan booten.

Dit lijkt enigszins op symptoombestrijding en ik vraag me af of dit het probleem oplost want dat is naar mijn mening niet bekend.

 

Ik zou toch eerst willen weten wat de oorzaak is.

Maar toch bedankt voor het opsporen, kon het Engelse equivalent van de foutmelding niet zo 1-2-3 bedenken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch maar alvast aan begonnen.

Weliswaar lijkt mij de laatst genoemde optie ietsje veiliger maar ik kom er toch niet uit.

 

Er wordt gesproken over

'I resolved this by disabling and reenabling the iCloud keychain, It asked me if i wanted to delete all the passwords from my mac (it will keep the passwords on other devices) and i choose yes' 

maar in de Nederlandse versie van OS X zie ik niet zo 1-2-3 hoe ik de Sleutelhanger kan disabelen.

 

Natuurlijk kan ik de Sleutelhanger via Hulp-Programma's openen maar ik zie geen equivalent voor disabelen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolg liet even op zich wachten omdat ik de afgelopen 2 dagen geen foutmelding kreeg maar sinds vanmorgen alweer 3 keer.

 

Eerlijk gezegd snap ik er nu niet zoveel meer van.

In de door Theparasol opgegeven laatste link staat de onderstaande aanwijzing.

 

Macs using OS X Mavericks v10.9 or later:

 

  1. Choose Apple () menu > System Preferences. Click iCloud, then click Account details.
  2. Deselect “Allow approving using security code”.
  3. Go to each of your other devices that is using iCloud Keychain and turn iCloud Keychain off.

Punt 1 is duidelijk maar de genoemde optie onder punt 2 zie ik niet als ik de Accountgegevens open.

 

Ik zie dan een 5-tal tabs - Algemeen - Contact - Beveiliging - Apparaten - Betaling.

Onder de tap Apparaten zie ik zowel de MacbOok als de iPad staan en de optie 'Verwijder van account'.

Deze optie lijkt mij de meest voor de hand liggend te zijn want als ik de beschrijving uit de opgegeven link goed begrijp dan kan ik de MacBook van het account verwijderen en daarmee de synchronisatie van de Sleutelhanger stopzetten.

Als ik daarna de MacBook weer toevoeg wordt de MacBook opnieuw gesynchroniseerd en verlies ik geen gegevens van de in de Sleutelhanger opgeslagen gegevens zoals de wachtwoorden.

Is deze aanname correct?

 

 

Is deze aanname correct

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder puntje 2 bedoelen ze "Sta autorisatie met beveiligde code toe".

Dit vind je onder Systeemvoorkeuren => iCloud => Sleutelhanger en dan klik je op "Opties".

Indien deze aangevinkt staat moet je die afvinken.

 

Daarna de sleutelhanger uit zetten.

 

Succes.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt het nu wat verwarrend.

 

Dit deel 'Systeemvoorkeuren => iCloud => Sleutelhanger' staat daar inderdaad maar dan?

 

Ik zie het item Sleutelhanger staan met daarvoor een vinkje maar geen Optie achter Sleutelhanger.

Achter iCloud Drive en Foto's zie ik wel Opties staan.

Is het de bedoeling om het vinkje voor Sleutelhanger weg te halen?

 

Als ik dat doe dan krijg ik de onderstaande melding, zie bijlage.

 

 

 

post-37183-0-83136000-1446035491.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwijder van Mac klikken. De wachtwoorden worden sowieso in iCloud bewaard dus als je ze later terug aanzet worden ze opnieuw ge-download naar je Mac

 

btw, opties zou je toch ook moeten zien.

 

post-31179-0-20621600-1446036320.png

 

 

 

 

post-31179-0-08415100-1446036302.png

 

 

Die code zorgt voor extra veiligheid.

Die zorgt er namelijk voor als je nieuw toestel aan je sleutelhanger wil toevoegen dat je eerst de 6-cijferige code moet invullen.

aangepast door Puch

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu het vinkje weggehaald, m.a.w. ik heb nu tijdelijk geen beschikking meer over de Sleutelhanger op mijn MacBook.

Hierna weer het vinkje teruggezet, maar wederom geen Optie achter de Sleutelhanger beschikbaar, zie bijlage.

Nu maar afwachten of de foutmelding nog steeds terugkomt.

 

 

post-37183-0-47376800-1446037402.png

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit net naar je handtekening te kijken.   Ipad Air 2 El Capitan 9.1 ??  Waar heb je die vandaan? ;)

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...