Ga naar inhoud


Weer verbetering geluidskwaliteit NPO op DAB+


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

De Nederlandse publieke omroep (NPO) heeft de geluidskwaliteit van de radiozenders op het digitale radionetwerk DAB+ wederom verbeterd. Hierdoor wordt DAB+ ook kwalitatief steeds meer een concurrent van analoge FM-radio.

De zes belangrijkste zenders worden nu met een bandbreedte van 128kbps uitgezonden. Dat geldt ook voor themakanaal NPO Radio 1Xtra. De digitale themakanalen NPO 3FM Alternative en NPO Radio 2 Top 2000 almede het NPO-testkanaal worden met een bandbreedte van 96kbps aangeboden. Op het testkanaal experimenteert de NPO met een nieuwe efficiëntere compressietechniek.

Nieuw aanbod NPO in aantocht

De aanpassingen van de uitzendkwaliteit zijn een voorbode voor de uitbreiding van het zenderaanbod die de NPO in 2016 gaat doorvoeren. De themakanalen NPO Radio 2 Top 2000 en NPO Radio 1Xtra verdwijnen. NPO Radio 6 Soul & Jazz wordt NPO Soul & Jazz. De themakanalen NPO 3 FM KX Radio, NPO Radio 4 Concerten, NPO Sterren.nl en NPO FunX Slow Jamz worden aan het DAB+ aanbod toegevoegd.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ja,  AAC+  https://nl.wikipedia.org/wiki/AAC%2B

 

Bij 128 kB/s is daarmee de beste kwaliteit gerealiseerd, die met deze codec haalbaar is.

Hogere bitrates dragen niet meer bij aan de audio kwaliteit.

Je kan deze bitrate niet 1 op 1 vergelijken met dezelfde bitrate van bijvoorbeeld een MP3

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zes belangrijkste zenders worden nu met een bandbreedte van 128kbps uitgezonden.  De digitale themakanalen NPO 3FM Alternative en NPO Radio 2 Top 2000 almede het NPO-testkanaal worden met een bandbreedte van 96kbps aangeboden. Op het testkanaal experimenteert de NPO met een nieuwe efficiëntere compressietechniek.

 

 

96kbps & 128kbps zijn erg goed in AAC+.

Verder vind ik het altijd weer interessant om te lezen dat de NPO aan het experimenteren is met een nog efficiëntere compressietechniek. Dit terwijl het wiel allang uitgevonden is. Dus wat willen ze daar nog verder experimenteren??

 

Ik vind de geluidskwaliteit prima maar de ontvangst van dab+ in de omgeving van Venlo is hopeloos alleen met een goed buitenantenne gaat het goed.

Ik ben weer overgegaan naar analoge fm.

 

2 weken geleden reed ik van Frankfurt naar NL. Kort voor de grens had ik al prima ontvangst van alles DAB+ zenders uit Nederland. Ik was in de omgeving Groesbeek/Nijmegen en reed naar Amsterdam-Schiphol. Perfecte ontvangst in de auto zonder uitvallen. Dit op een Pure One Mini met de antenne vertikaal uitgeschoven binnen in de auto. Ik had het DAB+ radio-tje via een 3,5mm plugle op de autoradio aux ingang aangesloten. Geluid was uitstekend.

ä

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Uit eigen ervaring kan ik aangeven dat de DAB+ ontvangst in de regio Venlo goed is.

Het blijven wel electromagnetische golven, ongeveer 125 MHz. hoger als de fm band.

woon jij in een woning die die golven niet doorlaat door de toegepaste bouwsubstantie heb je een antenne nodig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ze kunnen de kwaliteit wel verbeteren maar als je net als mijoenen mensen nog geen DAB+ autoradio hebt, is het bij lange na nog geen concurrent van de fm (autoradio). In de meeste landen wordt nog steeds de oude vertrouwde fm uitzend techniek gebruikt,

Neem nu België, het is nog maar afwachten of DAB ook daadwerkelijk zal doorbreken. Men is achter de schermen immers meer met politiek dan met de bevolking bezig en Vlaanderen loopt mijlenver achter op andere Europese landen.

DAB+ lijkt mij een doodgeboren kindje net als het oude DAB wat het nooit geworden is, ik heb hier nog zo'n kreng staan waar ik niets aan heb dan behalve de ingebouwde fm ontvanger met RDS en internet radio.

 

Sjaak(k)...je wordt oud.

Natuurlijk gaat DAB+ zich doorzetten.

Wat kost nou een DAB+ radio? Net zo veel als een tank benzine. Daarvoor is er wel bij miljoenen Nederlanders geld voor. De auto laten we niet staan.

Ja..dat kreng wat je hebt gekocht kun je op de schroot flikkeren. Maar dat heb je toch ook al gedaan met je analoge en SD satelliet ontvanger? Dus wen er maar aan. Een End of Life cycle is nou eenmaal veel minder dan vroeger, toen de buizenradio´s je woonkamer aan het verwarmen waren.

De AM banden moesten ook plaats maken voor moderne technieken.

Sinds 1994 heb ik al een mobiele GSM telefoon. Ik weet niet meer hoeveel van die "krengen" ik er al weggelazert heb.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude DAB radio is wellicht nog voor een prikkie te verkopen in bijv. België, Engeland of Duitsland waar DAB nu nog wel (deels) wordt gebruikt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB in Duitsland is zo goed als EoL

Ja. Hab es gesehen. Nur noch Deutschlandfunk.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwaht dat er straks genoeg apparaatjes te vinden zijn die een DAB+ signaal naar een analoge radio weten om te zetten, ik heb hier nog een Nokia N79, die kan ook muziek op een radiofrequentie uitzenden van bijvoorbeeld de MP3 bestanden die er in gezet kunnen worden.

 

Ik zie dus geen problemen, er zijn al heel wat autoradio's die een USB aansluiting hebben, ook dat zou mogelijk gebruikt kunnen worden om het signaal naar analoog om te zetten.

 

Langzaam komt DAB+ in de auto, potable radio en zelfs huiskamer, het kost alleen erg veel tijd, dan zijn de alternatieven apparaatjes een prima oplossing.

 

Ik verwacht eerder dat steeds meer mensen hun eigen muziekprogramma samen stellen en helemaal geen behoefte meer hebben an radio, hooguit het nieuws voor de file meldingen.

 

DAB+ is bij mij wel welkom in de huiskamer, geen gedoe met andere apparatuur, al denk ik dat ook bij de mensen thuis de eigen muzieklijsten de voorkeur gaan krijgen, dan is er hooguit nog belangstelling voor het nieuws en eventuele filemeldingen.

 

Hoeveel radiozenders heb je voor analoog en via DAB+ dan nog nodig?

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij totaal niet interessant.

Mijn eigen MP3 muzieklijsten ken ik onderhand uit mijn hoofd.

Ik wil geinformeerd worden. Weten wat er in de wereld gaande is.

Dat doe ik door onder anderen naar DLF te luisteren: Deutschland Funk.

Ben ik dat zat, dan luister ik in mijn auto op de heenweg naar mijn werk naar Dubai92 en op de terugweg naar Jazz Radio.com met verschillende richtingen jazz muziek via mijn flate-rate data van mijn smartphone. Als je daar van houdt kan ik die stream aanbevelen.

Mijn smartphone is via USB aan mijn autoradio verbonden. is ie ook gelijk weer opgeladen voor een hele dag werk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik dus, het gaat de kant op van dat de mensen zelf willen en kunnen bepalen, je eigen smaak muziek, alleen voor de eventuele informatie heb je nog wat nodig.

 

Een iets ander voorbeeld:

 

Ik ken iemand die alleen internet, Netflix eventueel de FTA kanalen via DVB-T kan kijken, maar dat interesseert hem niet.

 

Het is nu echt zelf bepalen wat iemand wilt zien en of luisteren en daar eventueel een abonnement op te nemen, die 30 verplichte TV kanalen is al zwaar achterhaald.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...