Ga naar inhoud


2 ingangen, maar slechts 1 kabel


Janosik

Aanbevolen berichten

Ik heb een M7 DSR 8141 om TV-Vlaanderen te ontvangen in het buitenland.

Ondanks de vele negatieve berichten die ik her en der lees, ben ik er best tevreden over. Op één ding na dan... namelijk: beide antenne-ingangen moeten aangesloten zijn om te kunnen kijken én opnemen!

 

Ik kan natuurlijk een tweede kabel bijleggen, maar dat wil ik echt liever niet doen.

En dus ben ik op zoek naar een andere oplossing.

Een gewone T-splitter en een iets zwaardere 3-weg-splitter werkten absoluut niet (wat ik eigenlijk ook niet verwacht had)

 

Maar nu ben ik aan het denken aan een antenneversterker. Zo eentje met 1 ingang en 2 of meer uitgangen. Zijn die uitgangen voldoende van elkaar gescheiden om mijn decoder "om de tuin te leiden?

Als dit zou kunnen werken, is er dan een modelletje dat jullie mij aanraden?

 

Met dank, en vriendelijke groet,

Janosik.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Gaat niet werken.

Je hebt echt een LNB met 2 uitgangen nodig en 2 kabels.

Op elke antennekabel staat naast het antenne signaal ook een voedingsspanning van 13 of 18 volt afhankelijk van naar welke zender je kijkt, (horizontaal = 18, Verticaal = 13 Volt.)een 22 kHz stuursignaal voor de lage of hoge band.

 

Je kan niet op een kabel 13 volt uit de ene aansluiting en 18 volt van de andere aansluiting zetten, dat gaat je LNB niet begrijpen.

Je kan daarom het signaal van een kabel niet splitsen, hoogstens bij sommige ontvangers doorlussen.

Maar je hebt dan wel de beperking dat een tuner bepaalt welke zenders je met de andere tuner kunt ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv:

Bedankt voor je bericht. Ondanks mijn beperkte kennis van electronica, is je antwoord mij vrij duidelijk...

 

@Sprietje:

We hebben hier net wat verbouwingen laten doen waardoor eindelijk alle blootliggende kabels weggewerkt zijn.

 

 

Nieuw vraagje dan...

Bestaat er een andere decoder waarmee ik :

- TV-Vlaanderen kan ontvangen

- één programma kan bekijken terwijl ik een ander opneem

- uiteraard met slechts één antenneaansluiting?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee beste Janosik, je hebt altijd twee coaxkabels nodig.
Als de coaxkabel door een 5/8" elektriciteitsleiding loop, dan krijg je daar geen twee coaxkabels in van 6,8mm. Twee dunne coaxkabels van 5,4mm gaat dan echter wel.
Als dat ook geen optie is, dan kun je gebruik maken van een Johansson Stacker/DeStacker 9645, zie bijlage.
Deze kost ongeveer €100,-
De moet dan eerst een lnb plaatsen met twee aansluitingen.
Die twee aansluitingen gaan naar het kastje met het schuifdeksel en worden daar samengevoegd naar 1 coaxkabel.
Het andere kastje wat je bij je satellietontvanger plaatst, scheidt het signaal weer in twee coaxkabels die je op de satellietontvanger kunt aansluiten.
 

post-60869-0-55336500-1451208862_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft er iemand deze combinatie al eens werkelijk getest, DSR8141 en deze Johanson? Omdat ik enkele jaren geleden in een ander forum gelezen heb dat er met de TVV/CD decoders problemen waren met dit duo. P.S In sommige landen worden nog al eens dikkere buizen gebruikt, misschien beter 2 kabels.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechts enkele minuten nadat ik mijn vorig bericht verstuurde, besefte ik dat mijn nieuwe vraag niet erg doordacht was, en dat de tweede kabel nodig is. Omdat het pas mijn tweede bericht was (proeflidmaatschap), kon ik het echter niet meer aanpassen of wissen...

 

Áls ik een nieuwe kabel trek, dan zal die voor het overgrote gedeelte langs gevels en muren moeten komen, en door een gaatje in het raamkozijn. Dat is natuurlijk geen wereldramp, maar echt fijn zou ik het ook niet vinden.

 

Daarom wil ik eerst eens kijken naar die "Johansson-oplossing". Heb er één gevonden voor 77 euro, inclusief levering. Ik ga nu contact opnemen met de verkoper om te horen wat hij denkt van de combinatie met mijn decoder.

 

Wordt vervolgt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog wat gegoogled over stacker/destacker, en kwam toen deze pagina tegen over de Global Stacker-Destacker. Naar ik vermoed een gelijkaardig toestel als de Johansson 9645, maar van een ander merk.

Daar wordt gezegd dat de coax-verbinding tussen stacker en destacker "high quality double-shielded" moet zijn. Ze hebben het bv over "WF100 or better" en nog een paar andere voorwaarden.

Hoe zit dat bij de Johansson? Ik heb er tot nu toe niets specifieks over gevonden, wat me toch een beetje geruststelt, maar toch graag even jullie deskundige mening...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De stacker zet het signaal van de 2e LNB in frequentie gezien bovenop dat van de eerste LNB.

Dat betekent, dat er signalen over de coax kabel gaan boven 3 GHz.

Op die frequentie moet men rekening houden met hoge verliezen, zeker bij slechtere kabel.

De Stacker compenseert de te verwachten verliezen door meer signaal op de kabel te zetten.

 

Een slechte kabel zal zeker problemen geven.

Coaxiaal kabel voor satelliet is dubbel afgeschermd, met een folie en een omvlechting.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...