Ga naar inhoud


XTrend start niet


jhar1

Aanbevolen berichten

Een week of wat geleden heb ik een stroomonderbreking gehad en startte mijn ET9X00 niet door naar de ingestelde standaardzender.

Hij bleef booting tonen in de display, maar toonde wel het achtergrondlandschap op de TV.

Door de arrow-down knop op de AB te gebruiken was het mogelijk om naar het menu te komen waar het mogelijk was de favorieten te kiezen.

Daar kon ik weer naar zender 1 komen en werd de datum/tijd ook weer gecorrigeerd.

Het leek dus alsof een instelling niet vastgehouden werd en dat daardoor het automatisch doorstarten naar de standaard ingestelde zender niet gebeurde.

 

Om dat te verhelpen dacht ik (in mijn nieuwsgierigheid) dat het wellicht een idee was om de CR2032-cel die rechtsvoor zit uit te nemen en te meten wat de afgegeven spanning is, ervan uitgaande dat dat een soort van backup-battery is.

post-60939-0-83838300-1455968740.jpg

Natuurlijk heb ik de cel eruitgehaald met volledig uitgeschakelde ontvanger.

Spanning was oke, 3,2 volt. teruggestopt, en nu zie ik alleen op de TV het Xtrend-logo en op de display van de ontvanger ET9X00.

post-60939-0-47357800-1455968741.jpg

Ik zie tevens net na het omzetten van de schakelaar achterop dat de softknop aan de voorkant enkele keren knippert maar verder niet aanblijft.

 

Al snel even contact gehad met de leverancier die de voedign in augustus 2014 voor me vervangen had en die had het idee dat het security board stuk is wat in zijn optiek betekent: einde oefening voor de ontvanger.

Hij zei dat het security board "gepaired" is met de ontvanger en niet uitwisselbaar is.

 

Kan het echt zo zijn dat door het verwijderen van die CR2032-cel de ontvanger stukgegaan is ?

Is dit nog repareerbaar ?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, het security board paired niet met de ontvanger. Door de batterij te verwijderen is de CMOS chip gewist. Hierin staat een stukje code waarmee de echtheid van de box wordt gecontroleerd. Zonder deze code starten de drivers niet en zit je dus met een niet startende box. Alleen de fabrikant kan dit voor je oplossen. De leverancier zou een nieuw board kunnen plastsen (vermits nog voorradig). Het moet uiteraard wel een bordje zijn voor jouw type ontvanger... Je hebt dus inderdaad door de batterij los te halen je ontvanger onklaar gemaakt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kan ik dan een ET8000 vinden voor dat bedrag ?

Ik heb tot nog toe een ET9500 kunnen vinden in de buurt voor 250 euro (incl. hdd), wellicht kan dat bedrag omlaag door het overzetten van mijn eigen grotere hdd.

aangepast door jhar1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al wat gevonden bij ########### in #############, helaas kreeg ik daar te horen dat de 8000's er al niet meer zijn.

Ze hebben wel de 9500 op voorraad voor 179.

Voor mij is die goed genoeg, daar we alleen via de schotel (Canaal Digitaal) kijken en opnemen.

Streamen en vooral downloaden is hier niet toegestaan (net over de grens in DE) dus heb ik geen belang bij een 1GB LAN-aansluiting op mijn huisnetwerk.

 

Bedankt in ieder geval voor de snelle antwoorden.

Ik blijf in het vervolg wel van die batterij af bij de volgende ontvanger  :blush: ....

aangepast door Michel
het heeft totaal geen toegevoegde waarde die naam te noemen en het mag hier ook niet!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is eigenlijk niet de batterij, maar de bezopen manier waarop de fabrikant bepaalt hoelang een door jouw gekocht product mag werken.. Dat is de grote ergenis mijnerzijds en ik vind deze manier van productbeveiliging gewoon misdadig.. Niets mis met het feit dat je je product als fabrikant beveiligt, maar dat kan prima op een 'non destructive' manier! Die CR2032 batterijen zijn vaak helemaal niet nieuw maar liggen al jaren op de plank! Die gaan dus geen 3 jaar + mee (en dat hebben we hier al tig keer bewezen gezien) en dus gaat je box dood nog voor de garantie afloopt...

Dream Multimedia gebruikt bijvoorbeeld gewoon een SIM in een geharst voetje. Blijft gewoon heel bij stroomuitval...

Persoonlijk zou ik dit soort beveiligde boxen nooit kopen... Maar ja: mosterd na de maaltijd.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn opinie (en velen delen die mening) hoort een apparaat gewoon nooit onklaar te raken door een normale service-handeling! Punt uit..

Net zo misdadig als ransomware (wat uiteraard wél als crimineel wordt bestempeld)... Nog even en de leverancier komt met: de reparatie kost 1 Bitcoin.. Het is en blijft chantage! Gewoon vet boycotten dit soort fabrikanten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De XP1000 zou het hebben maar nooit ontdekt... Zal hem nog eens openschroeven.... Was me er toen nog niet van bewust.. Issue speelde toen nog (net) niet....

Inderdaad.. Onder de kaartlezer.....

post-31054-0-72769100-1456074548_thumb.jpeg

aangepast door Mimisiku
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik mijn XP1000 kocht speelde dat issue (net) niet. Nú zou ik hem dus niet meer kopen nee... Ik heb hier een oude staan van een kennis die geen HDMI iuitgang meer geeft.... Deze heb ik uit elkaar gehaald om de elco's in de voeding te vervangen. Vandaar dat ik onder het kaartslot dus de batterij aantrof....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ding heeft een historie.. Bij deze meneer was en de coax niet lekker van/naar de LNB en hij had last van stroomstoringen.. Dat heeft zijn 7 maanden jonge XP1000 genekt... Elco's preventief vervangen (ze stonden niet bol) in de hoop de fout op te lossen. Maar bleek intern meer defect.. Hij doet het wel met heeeeel slecht PAL beeld via SCART en een zwarte 50 Hz balk door het beeld..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant om te weten, ik heb ook een XP1000.

Ik had hem al een paar dagen geleden opengemaakt, om te zien hoe groot de koelblok is, die stelt niks voor, ik wil die 750Mhz bootloader erin laden.

Dus ik wil misschien een echte koelblok eropzetten, maar ik moet even uitzoeken welke, en hoe je die bevestigd.

 

Ik kwam die batterij ook tegen bij de kaartlezer, wat ik al vreemd vond. Maar je mag wel de stekker van de kaartlezen losmaken? En als de XP1000 in standby staat blijft er ook spanning opstaan?

Deze batterij moet ik ook maar even meten dan, lastig is dat hij in plastic zit, en vast gesoldeerd. Dan lijkt me idd op de achterkant de nieuwe eerst vastsolderen, en dan de oude verwijderen de beste oplossing.

Digital Max XP1000 met OpenPli
Triax 78, Inverto triple LNB (IDLM-SINM20-TRPMN-8PP)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...