Ga naar inhoud


Sun Outage


Eduard07

Aanbevolen berichten


  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Begrijp ik het goed als ik schrijf van mocht het signaal niet voldoende aan db verliezen dat je schotel dan niet optimaal staat afgesteld?

Als je schotel niet optimaal afgesteld staat, zal de outage ook niet 100% kunnen verlopen.

Dus het verschil tussen je "normale" ontvangst en de ontvangst tijdens de outage zal dan kleiner uitpakken dan zou moeten. Je merkt dan dus minder/te weinig van de outage. .

Dat is de essentie van je vraag, begrijp ik. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, die conclusie wil ik er zeker niet aan verbinden.

 

Maar het omgekeerde klopt toch?

De outage is toch een mogelijk middel om de schotel maximaal uit te richten?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je schotel optimaal staat afgesteld, zal je minder uitval hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel je voor dat een grote schotel iets naast de satelliet staat gericht zodat je geen optimaal satellietsignaal hebt. Op het moment dat je schotel precies op de zon gericht is, ontvang je maximale zonneruis terwijl je geen optimale ontvangst van de satelliet hebt. Dat geeft toch een verslechtering van de satellietontvangst?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De outage is toch een mogelijk middel om de schotel maximaal uit te richten?

 

Maximaal uitrichten tijdens de outage? Zou niet weten hoe dat zou moeten.

 

Wat je tijdens de outage kan doen, is kijken of de zon op je hele schoteloppervlak komt; dat er geen schaduwen zijn van bomen of gebouwen of balkonranden en zo. Je kan dus de beste positie voor je schotel kiezen.

De outage is dus ook erg handig voor het plaatsen van gemotoriseerde schotels: blijft de schotel de hele dag in de zon, dan heb je op die plaats dus zicht op de gehele Clarke-belt, die je vanaf jouw locatie kunt ontvangen!

 

Voor het verdere uitrichten van je schotel zelf heb je de outage niet nodig.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maximaal uitrichten tijdens de outage? Zou niet weten hoe dat zou moeten.

 

Wat je tijdens de outage kan doen, is kijken of de zon op je hele schoteloppervlak komt; dat er geen schaduwen zijn van bomen of gebouwen of balkonranden en zo. Je kan dus de beste positie voor je schotel kiezen.

De outage is dus ook erg handig voor het plaatsen van gemotoriseerde schotels: blijft de schotel de hele dag in de zon, dan heb je op die plaats dus zicht op de gehele Clarke-belt, die je vanaf jouw locatie kunt ontvangen!

 

Voor het verdere uitrichten van je schotel zelf heb je de outage niet nodig.

 

Groet,

A33

En dat heb Ik dus gedaan.

plaatsen bepalen voor mijn schotels,

uiterste Oost / cq West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je kunt inderdaad tijdens de sun outage de schotel niet of niet goed uitrichten totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Dat zijn ook zo de momenten in het jaar dat een schotelmonteur de schotel niet kan afstellen met zijn meetapparatuur als het om zwakkere zenders gaat en de waarde uitlezing van sterke zenders helemaal niet kloppen met wat er normaal haalbaar is.

Iemand uit Zuid-Spanje die in de middle of nowhere woonde kon de zwakke Astra 23,5 helemaal niet vinden en vroeg aan mij hoe hij dat het beste kon doen. Ik gaf toen aan met de plakbandmethode waarmee je gedurende het hele jaar de schotel precies op de zon kunt uitrichten als die op een bepaald tijdstip precies in de richting van de satelliet staat.
Toevallig ging hij de schotel een paar dagen voor de maximale sun outage uitrichten en zei hij helemaal geen signaal te ontvangen als de schotel in de juiste richting was afgesteld. Toen ik hem zei dat als de schaduw van het plakband precies midden over de lnb-arm liep hij de schotel maar gewoon goed vast moest zetten en een half uur later nog maar eens naar zijn tv moest kijken schreef hij: ik heb nu prima beeld.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziezo nieuwe metingen gedaan, maar dan alleen op de Astra3 vandaag. Maar ik wil op bovenstaande discussie nog even inpikken. Toen mijn schotel achter  (gewoon) glasraam stond ik uitval had van enkele minuten, terwijl ik dat nu niet meer heb. Mijn conclusie is dan ook, als de schotel niet optimaal ontvangst heeft, je vlugger beelduitval zal hebben, dus zoals Ceesv schrijft, optimale ontvangst bij een juist afgestelde schotel.

Om mijn metingen te doen vandaag heb ik de zwakste transponder gezocht op de Astra3 en dat is één met slechts twee radio stations op namelijk de 11.684V 2734 5/6 mijn signaalsterkte is normaal 74% en kwaliteit is 100% , de signaalsterkte bleef constant 72 à 74 % daarom geef ik die niet door. Nu mijn metingen op kwaliteitsschaal en tijden tijdens sun outage. Het geluid van de zenders is nooit uitgevallen.

11u22 100%

11u23 81%

11u24 61%

11u25 49%

11u26 45%

11u27 40%

11u28 31%

11u29 33%

11u30 40%

11u31 45%

11u32 55%

11u33 79%

11u34 100%

Ik denk dat dit wel reële cijfers zijn. Hopelijk kunnen jullie hieruit conclusies trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...