Ga naar inhoud


LNB's via Diseqc of direct ?


robtopf

Aanbevolen berichten

Momenteel heb ik geinstalleerd  op mijn Wavefield schotel 4 twin LNB;s via 2 diseqc switches naar de 2 tuners van mijn ontvanger.

Indien ik een nieuwe ontvanger koop met 4 tuners is er dan winst in de ontvangst te behalen indien de LNB;s direct verbonden zijn met de tuneringangen. ??

Minder apparatuur betekent in ieder geval minder storingskansen.

 

Gaarne reacties.................Robtopf........................

Technidsat Digit ISIO STC  4K  UHD

2 stuks Wavefield T55 (NED. en Frankrijk), LNB's : 4 X Twin Inverto. 2 X DiseqC switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een ontvanger met vier tuneringangen gaat aanschaffen, dan zul je de twin-lnb's moeten vervangen door quad-lnb's (met vier aansluitingen dus) en nog twee 4/1-diseqc-switches moeten aanschaffen.

Een lnb met twee aansluitingen geeft in principe geen betere ontvangst dan een lnb met vier aansluitingen.

 

Een diseqc-switch geeft een bepaald verlies. Bij goede switches is dat 1,5-2db, bij slechte switches wel 6dB. Dit verlies heeft geen invloed op de ontvangstkwaliteit want dat wordt bepaald door de schotel en de kwaliteit van de lnb. De lnb versterkt het signaal zo'n 55-60dB. Het maakt dan niets uit of er dan 1,5dB verlies is door een diseqc-switch. Een paar meter langere coaxkabel geeft dat immers ook.

Een goede diseqc-switch heeft ook voldoende isolatie (meer dan 26dB) tussen de verschillende ingangen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

Ik snap je antwoord niet helemaal.

Het moet toch mogelijk zijn een lnb voor een bepaalde sateliet  direct aan te sluiten op een tuneringang  Dus elke tuner ontvangt maar een satelliet. Hoe de configuratie in de ontvanger dan werkt is de vraag..........robtopf............

Technidsat Digit ISIO STC  4K  UHD

2 stuks Wavefield T55 (NED. en Frankrijk), LNB's : 4 X Twin Inverto. 2 X DiseqC switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het nadeel is dat je dan maar een kabel per satelliet beschikbaar hebt, en wanneer je dan bijvoorbeeld Nederland 1opneemt, je niet meer tegelijk naar Nederland 2 kan kijken.

Heb je op elke tuner de 4 satellieten ter beschikking, zorgt je ontvanger er zelf voor dat de tuners zo verdeeld worden dat je tegelijk meerdere zenders kunt opnemen/streamen/bekijken.

De diseqc schakelaars zijn ontworpen voor een ongestoorde schakeling tussen de verschillende lnb's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, nu snap er helemaal niets van.  Ik heb het niet over 4 ontvangers, maar 1 ontvanger met 4 tuners.. een tv met 4 hdmi aansluiting is dus niet aan de orde.

 

gr.......robtopf..............

Technidsat Digit ISIO STC  4K  UHD

2 stuks Wavefield T55 (NED. en Frankrijk), LNB's : 4 X Twin Inverto. 2 X DiseqC switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de uitleg van Ceesv begrijp ik dat een satellietontvanger wel goed een keuze kan maken indien zijn tuners de beschikking hebben ,via diseqc switches,van meerdere satelieten en niet in staat is een keuze te maken uit meerdere tuners welke slechts 1 satellietsignaal leveren. Als satellietontvangers zo in elkaar steken is míjn idee van 4 LNB'S met een directe verbinding naar 4 separate tuners dus niet werkbaar.

gr.................robtopf....................

Technidsat Digit ISIO STC  4K  UHD

2 stuks Wavefield T55 (NED. en Frankrijk), LNB's : 4 X Twin Inverto. 2 X DiseqC switches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet al een verschrikkelijk oude satellietontvanger hebben wil die niet met diseqc-1.0 om kunnen gaan. Natuurlijk kun je op elke tuner een aparte lnb aansluiten die op een andere satelliet gericht is maar het heeft geen enkel kwalitatief voordeel alleen maar praktische nadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...