Ga naar inhoud


Ombouw Bisat G4 naar Triax88


alleyoop

Aanbevolen berichten


Ombouw perfect verlopen, ziehier de winst t.o.v. de Bisat (steeds een 8psk transponder genomen en met de Satlook HD gemeten):

HB: +1.3dB BER: 3,3.10-3 naar 1,5.10-3

A1: +0.8dB BER: 4,2.10-3 naar 1,4.10-3

A2: +1.3dB BER: 6,8.10-3 naar 5,4.10-4

A3: +0.4dB BER: 4,2.10-3 naar 1,4.10-3

 

Wel eigenaardig dat de signaalwinst het minst is bij A3 waar de ALPS vervangen werd door een Inverto, de BER is wel een factor 3 kleiner geworden.
Op de VU+ lijkt het verschil een stuk groter, daar haal ik 3 tot 4dB meer.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het perfect verlopen is. Nu nog even afwachten totdat er een flinke regenbui komt en kijken hoeveel langer het beeld behouden blijft dan bij de Visiosat Bisat.

Heb je nog veel moeten afwijken van wat ik berekend had t.o.v. de uiteindelijke lnb-positie die je met de Satlook gemeten had? Misschien een beetje moeilijk meten de afstanden van de lnb omdat je een Inverto tussen de ALPS in had staan. Bij vier gelijke lnb's meet het makkelijker.

En hoe was de schuinte van de rail?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een schuifmaat meegenomen en daarmee was het eenvoudig om de juiste afstanden tussen de LNB's met een tolerantie van minder dan een mm in te stellen. Om de afstand tussen de ALPS en de Inverto correct te kunnen meten had ik de Inverto eerst door een ALPS vervangen, dan de juiste afstand ingesteld en daarna de Inverto terug in houder geplaatst. Ik dacht eerst nog om wat te experimenteren met de afstanden om zo te kijken of het punt van beste signaal overeenkwam met de berekende waarde maar dat viel tegen omdat de LNB-klemmen zo verschrikkelijk hard klemden op de multirail dat het onbegonnen werk was om ze even per halve mm te verschuiven, ofwel krijg je er geen beweging is ofwel schieten ze gelijk een halve cm door. Om de rail schuin te zetten hebben we gewoon een gratis waterpas-appje op de smartphone gebruikt, na calibratie met een echte waterpas haal je toch een nauwkeurigheid van 0,1° en je leest de hoek dan digitaal af tot 0,1° dus dit kan ook snel en nauwkeurig ingesteld worden.

Het enige probleem waar we niet op gerekend hadden, was dat de Triax net tegen de dakgoot kwam, dit hebben we dan opgelost door de L-beugel los te maken en 180° te draaien zodat de verticale buis ongeveer 12cm lager kwam te staan zonder nieuwe gaten te moeten boren. Tijdens de montage hebben we wel eerst een paar dikke tiewraps onderaan de buis vastgemaakt om te verhinderen dat het hele zaakje naar beneden donderde :grin:      

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat heb ik ook al diverse malen meegemaakt dat als je een kleinere schotel gaat vervangen door een een grotere, dat de schotel dan tegen de dakgoot aan komt. Inderdaad is het dan het handigste om de hoekmuurbeugel 180 graden te draaien, dan komt de opstaande pijp van 15-20cm gewoon omlaag te staan. Dat geeft altijd voldoende ruimte en je hoeft geen nieuwe gaten te boren.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...