Ga naar inhoud


Ombouw Bisat G4 naar Triax88


alleyoop

Aanbevolen berichten

Een vriend van mij heeft een Bisat G4 met 4 Alps quattros (geen quads) voor HB,A1,A3 en A2.

Om wat meer signaal/regenreserve te krijgen zouden we alles willen behouden en enkel de schotel vervangen door een Triax 88 met multirail.

Ik maak me wel wat zorgen over het aanzienlijke gewicht van 4 quattros en 16 coaxkabels aan die alu arm van de Triax, ik dacht hier een paar jaar geleden een foto van een homemade constructie gezien te hebben met extra beugels links en rechts voor wat extra ondersteuning van de LNB-arm, maar ik dan dit bericht niet meer terugvinden... 

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste alleyoop

Hierbij wat foto's van schoren op een Triax 88.
Zelf zou ik aluminium buis nemen van rond 8 of 10mm en geen platte strip die recht gemonteerd worden.
Bij de gebogen buis moet die dikker zijn anders buigt hij te makkelijk door.
De kunst is om de schoren niet te hoog maar ook niet te laag aan de schotel te monteren.
Te hoog dan komt hij te veel in de signaalweg en te laag, dan worden te trekkrachten aan de schotel te groot waardoor de schotel kan gaan vervormen. Ook moeten de schoren niet te dicht bij de lnb's aan de arm worden vastgemaakt zoals je op de foto's ziet.
 

post-60869-0-46575500-1464503190.jpg

post-60869-0-39250800-1464503204_thumb.jpg

post-60869-0-12961300-1464503235_thumb.jpg

post-60869-0-36650700-1464503252_thumb.jpg

post-60869-0-26563400-1464503280_thumb.jpg

post-60869-0-89060100-1464503292.jpg

post-60869-0-17375000-1464503304_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom niet onmiddellijk een triax 110tds 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het opsnorren van de foto's Sprietje, de meest elegante oplossing lijkt me een alu buisje uit één stuk maar dan vraag ik me af hoe zo'n een alu buisje van 1cm te plooien zonder knik want zo'n formaat plooiveer heb ik niet, of doen ze dat met zand? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het probleem dat ik op een dag geen beeld had via Hot Bird en wat later Nilesat, beide 120 cm. schotels.

Bleek dat een van de ALUMINIUM draagarmpjes gebroken was en nog niet eens op de uiteinden die "gevouwen" zijn.

Ik heb het opgelost met twee strips, geen plastic!, die aan de onderkant van "Luxaflex" zitten.

En waarom die strips, omdat ik pal aan zee woon met veel luchtvochtigheid.

Dit vocht met ook zout er in is funest voor aluminium, dat zag je vroeger aan zee al met die Nederland 1 harken, toen nog kanaal 4,

die vielen binnen een paar jaar ook uit elkaar.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat er buigkrachten op die constructie komen, vraag ik me af of dan een buis van 10mm dik genoeg is. Ik zou voor 12mm gaan.
Het mooiste kun je deze buis buigen met een buigtang. 10mm en 12mm zijn standaard maten voor koperen buis die voor het sanitair worden gebruikt.
Misschien kun je die ergens even lenen. Je zult ze bij de bouwmarkt ook wel kunnen huren voor een paar centen, anders buigen over iets wat rond is bijv. een literblik.

De aluminium buis die je gewoon in de bouwmarkt kunt kopen in lengtes van 1 en 2 meter hebben een oppervlaktebehandeling zodat ze goed bestand zijn tegen weersinvloeden.


 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

uhm,

sorry maar waarom niet een oerdegelijke T90 voor die 4 posities

de totaalprijs is geloof ik niet hoger dan de triax 88 met hulpmiddelen

 

Voor minder dan 55€ heb je een Triax 88 met multirail, denk dat je voor het prijsverschil met de T90 wel een buisje kan plooien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat heb jij dan voor lnb's

hier op mijn t90 12 lnb's hangen 6keer  black inverto twin lnb  en 6 keer black inverto premium quad

en mijn subreflector zakt echt geen mm erdoor en hangt nu meer als 3 jaar

die 2 stangen naar  de sub zijn echt oerdegelijk

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

we willen enkel een alternatief naar voren brengen...

en niet kissebisse

al dat aluminium en dat zetten en buigen met een extra multifeed kost ook nogal...

 

mij lijkt overigens de 5e foto met die beugel uit 88a en 88b de meest overtuigende triax

Als je nog eens aan de trapeze wilt hangen Sjaak(k) :P

aangepast door Tonskidutch

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De vriend heeft alles klaar om de Triax88 dit weekend te monteren. De LNB's voor HB, A1 en A2 zijn de ALPS quattro (met smalle kop) die van de Bisat G4 komen en voor de Astra 3 werd een nieuwe Black Premium quattro aangekocht (installatie met multiswitch). Alhoewel ik een Satlook HD heb om alles optimaal af te regelen, zou ik al flink wat tijd kunnen besparen indien Sprietje met zijn toverformules de LNB-afstanden alsook de hoek van de multirail zou kunnen berekenen voor Wichelen (België).    

aangepast door alleyoop
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste alleyoop

Hier de afstellingen voor een Triax 88 in Wichelen:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Plaats de ALPS-lnb zodat de lnb-klem midden op de lengte van de hals staat.
Plaats de Inverto-lnb zodat de kop 5-6mm van de klem staat.
Zet de rail ongeveer 12 graden schuin.
Plaats de lnb-klem van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm
De overige lnb's moeten op de volgende afstanden geplaatst worden:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 81mm
tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 55mm
tussen de Astra 23,5 en 28,35 is 60mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Zet de rail 11,8 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 40mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35.
Plaats hiervoor een vulling van 40mm op de kop van de Hotbird en plaats een waterpas over de Hotbird en Astra 28,35 lnb.

Stel de skew van de lnb's a;s volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 5 graden
Astra 23,5 op 8 graden
Astra 28,35 op 11 graden
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Richt nu de schotel uit op de Astra 19,2.
Heb je die gevonden dan de schotel optimaal uitrichten op de Astra 23,5
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, ik zal vooraleer de G4 te demonteren met de Satlook de signaalsterkte en BER noteren van één specifieke transponder op elk van de 4 sats en na de ombouw dezelfde meting doen om een idee te krijgen van het verschil tussen beide schotels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...