Ga naar inhoud


Is een visiosat schotel alleen voor meerdere lnb's?


Camper670

Aanbevolen berichten

Ja, ik ben nieuw hier. En ik heb misschien een beginnersvraag.

Ik wil een Viosatschotel kopen van 86cm voor ombouw van mijn automatisch schotel Oyster 65cm.

Mechanisch zal ik er wel uitkomen, denk ik. Maar mijn vraag is of deze langwerpige visiosatschotels wel een echte offset vorm hebben? Zodat ik gewoon met één lnb wel de maximale opbrengst vsn de gehele schotel in mijn lnb geconcentreerd krijg. Of, zijn deze schotels zo gemaakt dat het brandpunt over een grotere afstand wordt geprojecteerd. Dit ivm met meerdere lnb's. Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is én dat er iemand is die er een antwoord op heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet het niet precies. Het betreft hier een schotel van een advertentie op marktplaats. Daarin schrijven ze dat hij 86cm is. Op de fot staat een schotel die afgekpare hoeken heeft een meer breed is als hoog.
Dat komt me heel goed uit inv met windvang boven op mijn csmper.. Ik probeer een foto mee te sturen. Hoe moet dat trouwens?
Dit is de link naar ****
Bedankt voor de reactie!

aangepast door ceesv
link naar verkoop site verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het de normale bisat is. Diagonaal gemeten (tussen de hoeken) is die inderdaad 86 cm.

Deze schotel werkt uitstekend met één LNB.

Beste signaal is met de LNB in het midden t.o.v. de arm, net als bij een normale schotel.

Zie foto. Ik heb mijn visiosat op z'n kant gemonteerd, kwam hier beter uit (ontvangst 70.5° oost).

Maar verder qua plaatsing van de LNB houder, maakt dat niet uit.

post-32296-0-32174700-1464961647_thumb.jpg

aangepast door hvdh
  • Like 1

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste forumleden,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Het is inderdaad degene die op de foto staat.

Het stelt me gerust dat ik hem als een normale, een-lmb goed grbruiken kan.

Ik ga er vanuit dat hij net zoveel, of weinig, hopelijk meer, signaal geeft als een 85 cm offset schotel vsnTriac?

Link naar reactie
Delen op andere sites

O.k., als je daar maar rekening mee houdt. Het is namelijk heel belangrijk dat de voorzijde van de lnb in de gewijzigde situatie zich precies op dezelfde plaats bevindt als van de originele Visiosat (Cahors)-schotel.
Je kunt dit behoorlijk nauwkeurig bepalen met een touwtje zoals in de bijlage te zien is.
Je legt drie knoopje in een touwtje. Eén precies op de bovenrand van de schotel waar je het touwtje met een plakbandje vast plakt, dan een tweede knoopje precies midden voor de lnb, en een derde knoopje aan de onderrand van de schotel waar je het touwtje ook weer met een plakbandje vast plakt.
Je moet proberen die knoopjes tot ongeveer op 1-2mm nauwkeurig in het touwtje aan te bregen bij de originele schotel. Zo kun je de arm van de nieuwe situatie aanpassen dat de lnb op dezelfde plaats komt te staan.
Belangrijk hierbij is dat de richting waarin de lnb kijkt hetzelfde blijft. Als het goed is, zal dit punt op ongeveer 40% van de hoogte van de schotel liggen.
Het makkelijkste is dit te bepalen door bij de originele schotel een pvc-buis (afvoerbuis) van 40mm in de lnb-klem te zetten en dan te kijken waar het raakpunt tegen de schotel komt. Dat moet in de nieuwe situatie hetzelfde zijn.
Stel dat de afstand van de lnb-klem tot aan de schotel 70cm is, dan moet je een stuk pvc-pijp nemen van 140cm zodat de zaak mooi in balans is en je een juiste meting krijgt.

Verder moet je er rekening mee houden dat die Visiosat-schotel vier vaste bevestigingspunten heeft die je niet zomaar kunt verplaatsen omdat het een polyester schotel is. Bij een plaatstalen schotel kun je nieuwe gaten boren zodat die op de bestaande beugel te bevestigen is. Bij de Visiosat zul je de beugel aan moeten passen.
Als met al een hele klus en niet zo eenvoudig.
 

post-60869-0-24644700-1465024465_thumb.jpg

post-60869-0-92428000-1465024488.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje, voor deze uitgebreide, zeer nuttige informatie.

Ik ben nu nog onderweg met de camper en zal pas eind deze maand weer in Holland zijn. Eerder kan ik dus geen aktie ondernemen. Behalve misschien de schotel van een advertentie vast te reserveren.

Denk je ook niet dat dit type schotel beter is om op het dak te hebben dan een normale? Ik heb begrepen uit de diverse links dat dit type een goed vormvastigheid hebben en dat de breedte van een schotel het meest doet voor het signaal.

Het gatprobleem kan ik wel oplossen door eventueel andere gaten te maken in mijn Oyster-arm. Anders zit er niets anders op dan een passepartout te maken om het gatverloop te compenseren.

Kortom denk ik dat dit een kwalitatief goede schotel is, signaalsterkte ongeveer gelijk aan een normale en dat het in mijn geval beter is ivm sterke wind aan de Spaanse kusten.

O, ja, ik heb deze nodig ivm CD alles op astra 3! De tekenen wijzen erop dat wij als camperaars minstens ( en meteen maximaal) een 85 cm schotel moeten hebben om de meeste kans te maken om in de Algarve en het zuiden van Spanje op ontvangst.

Bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Visiosat-schotel is volgens fabrieksopgave 64cm hoog en 75cm breed.
De Oystervision 65 is 65cm breed en 70cm hoog
Ik kan je verzekeren dat de Visiosat zeker niet beter gaat presteren. Wil je een betere ontvangst, dan kun je beter het schotelblad van een Oyster 85 monteren.
 

post-60869-0-57108500-1465038642_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...