Ga naar inhoud


Rotor loopt soms vast


urnammu

Aanbevolen berichten

Ik heb een Moteck 2100 rotor en een Linux pc met DvbSky T9580 tuner card. Meestal werkt dit prima en kan ik zonder problemen de hele baan afzappen, maar er zijn momenten dat de software (tvheadend, maar ook command line scriptjes) geen beweging meer in de rotor krijgt.

 

Vaak gaat het probleem na een tijdje weer over.

 

Heeft iemand gelijkaardige ervaringen? Software probleem? Hardware defect?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien een dip in de spanning van +36v, actuator smeren, reed contactjes nalopen. Bedrading nalooen?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hoort ook nog bij mijn vorige posting .

 

Het gaat over een SG 2100 diseqc motor dus 36 v en actuator niet van toepassing .

Word die satkaart een externe gevoed of uit de PC ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Moteck ontvangt zijn spanning rechtstreeks uit de ontvanger .

Maar niet bij urnammu , die werkt met een satkaart in zijn linux PC !

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

mss eens een reset van de moteck doen ? Ook eens de kabel nakijken of er geen breukje in gekomen is dat af en toe slecht kontakt geeft.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dergelijke setup heb ik geen ervaring mee .

Kan zijn dat de voeding het niet bij beent .

op posities dichtbij 4.8 gr E trekt de motor de minste stroom , kijk eens of je er daar minder last hebt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel terug moet van een wat verre oostelijke of westelijke positie , trekt de motor meer stroom ,

Ook is de schotel afmeting van belang tevens de schotel/motor bevestiging .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, uiteindelijk bleek het toch een software probleem te zijn. Tvheadend heeft een setting 'Turn off LNB when idle'. Lijkt op het eerste zicht niets met rotors te maken te hebben, maar als je met de muis erover zweeft zegt de tooltip 'may cause interference with other devices when the LNB is powered back up'. Waarschijnlijk is dat wat er mis gegaan is, want sinds ik die setting af heb staan, lijkt het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de lnb spanning uitgezet wordt tijdens draaien win je daar ongeveer 175-200mA aan lnb stroom mee dat kun je dan mooi gebruiken voor je rotor die al gauw 2.5Amp gebruikt als hij er goed aan moet trekken, en die zal dan wel goed draaien. ;)

Als je die lnb spanning uitzet , waarmee moet de rotor dan draaien ?

Geen enkele receiver kan op de lnb aansluiting 2.5 Amp leveren .

max 350 mA word op diseqc rotors vaak aan gegeven .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...