Ga naar inhoud


Drive letters (netwerk mapping) verdwijnen


Kabeltje87

Aanbevolen berichten

Dit is een probleem dat ik al heb vanaf WindowsXP.

 

Bij het opstarten van de PC (windows 8.1) staan er altijd in Verkenner verschillende gemapte drives met een rood kruis door.

De drives zijn er wel, want als je erop klikt openen ze normaal.

Tot daar geen probleem.

 

Maar, als je ze probeert te benaderen vanuit een programma (vooraleer je ze eens geopend hebt in Verkenner) krijg je als melding dat de drive niet beschikbaar is. En dit is wel een probleem.

 

Herkent iemand dit probleem?  En vooral weet iemand een oplossing hiervoor?

 

Ik heb het web al afgespeurd naar oplossingen.  Veel threads tegengekomen die dit probleem beschrijven, en alle oplossingen geprobeerd die aangedragen worden, maar niets dat blijvend helpt.

Behalve dan een batch file in Uw startup zetten waarin m.b.v netuse eerst alle mappings gewist worden en dan opnieuw aangemaakt worden.  Dit hielp.  Maar er moet toch een betere oplossing bestaan.

 

Willy

 

PS: Ben momenteel niet bereid om Windows 10 te installeren, na enkele catastrofale pogingen.

 

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zijn dan drive mappings naar een NAS of zo. Ik heb dat ook wel eens. Voor mij niet zo'n probleem.

 

Maar als je het probleem wil oplossen dan moet je geen driveletters gebruiken maar \\servername\folder

 

Je probleem zit in het feit dat de netwerk verbinding nog niet gemaakt is als de driveletter toegekend wordt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

driveletters worden vooral met die oude XP versie door USB media readers gestoord en vooral als men ook nog multicardreaders toepast

krijg je conflicten als de media er is en bij de volgende maal opstarten als die er niet meer is

EN

zoals Psychosammie schrijft server benoemen die je aankoppelt.

 

maar de aanbinding / aankoppelen van devices is absoluut netjes geregeld in windows10 {en erg aan te bevelen gezien uw veiligheid met xp}

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

driveletters worden vooral met die oude XP versie door USB media readers gestoord en vooral als men ook nog multicardreaders toepast

krijg je conflicten als de media er is en bij de volgende maal opstarten als die er niet meer is

EN

zoals Psychosammie schrijft server benoemen die je aankoppelt.

 

maar de aanbinding / aankoppelen van devices is absoluut netjes geregeld in windows10 {en erg aan te bevelen gezien uw veiligheid met xp}

 

Ik heb het probleem sinds XP.

Nu gebruik ik geen XP meer maar Windows 8.1!!!!!!   Zeur dus niet meer over XP AUB.

 

De workaround die nu gebruik is een batch bestandje met dit in:

net use R: /Delete
net use T: /Delete
net use V: /Delete
net use W: /Delete
net use X: /Delete
net use Y: /Delete
net use Z: /Delete

net use R: \\192.168.178.30\Backup /user:xxxx yyyyy
net use T: "\\UBUNTU\Home Folder" /user:xxxx  yyyyy
net use V: \\UBUNTU\EPG 
net use W: \\ET6X00\Root
net use X: \\Fritz-nas\fritz.nas
net use Y: \\ET9X00\Root
net use Z: \\192.168.178.30\Movie /user:xxxxx  yyyyy

Werkt perfect, maar er moet toch iets beter te vinden zijn.  En kom nu niet meer aan met Windows 10 AUB.

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste probleem is het Back-up programma dat ik gebruik.

Hoewel ik daar een back-up kan configureren naar \\192.168.178.30\Backup\  (met inlog gegevens) blijft ie mij vragen naar de inloggegevens op het moment dat een back-up uitgevoerd wordt.  Zal wel een foutje zijn in dat programma.

Dit heeft tot gevolg dat een automatische back-up uitgesloten is.

 

Als ik de back-up configureer via de drive letter dan loopt alles wel goed.  Totdat de drive letter weer eens ontbreekt.

 

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou Windows 10 ........   oké  zal niet zeuren..

 

 

Het is sowieso al vreemd dat je steeds drive letters kwijt raakt. Het zijn allemaal netwerk shares dus precies wat Psychosammie aangeeft er lijkt een probleem in je netwerk te zitten. Ik denk dan aan netwerk discovery, sharing instellingen, eventueel Firewall, verkeerde SMB settings.

 

 

Heb je geupdate van XP naar 8.1 of was het een verse installatie? Als je een upgrade hebt uitgevoerd ben ik bang dat een ingeslopen fout is meegekomen

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik denk niet echt aan een probleem. Je kent het probleem vast wel dat in je verkenner de NAS niet te zien is. Echt een Windows probleem (ook W-10). Ik heb dat al eens opgelost door oa. mijn HOSTS bestand aan te passen.

 

Maar ik heb evengoed soms dat de H drive naar mijn Home op de Synology niet gekoppeld is. Precies zoals Kabeltje zegt. Dan was blijkbaar de verbinding met de Synology er nog niet als je al een drive-letter probeert aan te koppelen.

 

Maar goed, drive-letters sucks. En als je steeds moet inloggen dan moet je Credentials gebruiken.

 

http://www.megabite.nl/kb/referentiebeheer-credential-manager-beheren--uitschakelen-windows-7

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. De installatie was een verse op een nieuwe PC. indertijd.  Is ondertussen wel al tig maal geupdatet.

 

2. Aanpassen van de HOSTS file was ook één van de dingen die ik geprobeerd heb.

 

3. De NAS is Synology.  (dat is het 192.168.178.30 IP adres)

 

Zoals gezegd het batch filetje werkt.  Maar ik vind dit een niet elegante oplossing.

 

Op mijn Ubuntu machine werken alle mounts zonder fout.

Trouwens ook op Windows werken ze, alleen geraken de drive letters niet gemapt.  Ook niet allemaal en niet altijd dezelfde.

En even aanklikken en ze werken weer.  Maar dat is een manuele job.

 

 

PS:  De Windows versie is 8.1 Home Premium

 

Willy

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in ieder geval dat inloggen probleem met de Credentials manager oplossen. En proberen om zonder driveletters te werken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

enable netbios over tcp al es aangezet?

 

rechtsklikken op je netwerk ikoontje in de systemtray en dan "open network and sharing center" kiezen:

 

2016-10-20 16_33_43-ShellView.png

 

 

rechtsklikken op je netwerkkaart:

 

 

2016-10-20 16_34_51-Ethernet Properties.png

 

Selecteer Internet Protocol version 4 en klik op properties:

 

2016-10-20 16_35_52-Internet Protocol Version 4 (TCP_IPv4) Properties.png

 

Klik op advanced:

 

2016-10-20 16_36_50-Advanced TCP_IP Settings.png

 

tabblad WINS selecteren:

 

2016-10-20 16_37_35-Advanced TCP_IP Settings.png

 

set het bolletje bij "enable netbios over tcp/ip" :

 

Zo heb ik het staan en bij elke keer dat ik windows start heb ik gewoon al me shares en drivemaps er staan. Als ik de default instelling "use netbios setting from dhcp server" selecteer heb ik ze ook vaak niet staan, en ik heb eigenlijk nooit uitgezocht hoe ik dat in de dhcp options kan zetten.

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik in bureau vroeger deed was de hosts in een LMhosts tabel zetten op de server

en elke machine die LMhosts-lookup te laten importeren dan waren alle machines zichtbaar en bleven zichtbaar

ook voor backup routines bruikbaar maar dan moet U hostnamen intikken in plaats van ip-adressen en gedeelde mappen

 

(overigens je scriptje is me niet onbekend als u het soms vergeten was uit het verre verleden)

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het ook een optie is die eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Maar helpt het?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...