Ga naar inhoud


Sony, Bravia TV onrustige opstart


ROMAN

Aanbevolen berichten

Sony, Bravia KD46HX920,
bijna 5 jaar oud, verbonden via HDMI met VU+Duo.

Het viel me afgelopen dagen op dat ons TV toestel onrustig opstart: het opstartscherm van OpenPli vertoont vertikale lichtere strepen en wanneer de VU+Duo opgestart is bibbert het beeld nog even. Daarna is er de hele avond geen probleem.
Ook als je de TV enkele minuten uit zet en dan weer aan is er geen probleem. Maar zet je hem ca. 15 minuten uit en dan aan dan zie je terug het fenomeen.
Zet je enkel de TV aan (en laat je dus de satellietontvanger uit) dan ziet het scherm er achtereenvolgens zo uit:

post-52341-0-37452300-1478628355_thumb.jpg

 

post-52341-0-75004800-1478628410_thumb.jpg

 

post-52341-0-81636100-1478628463_thumb.jpg

 

post-52341-0-40415300-1478628507_thumb.jpg

 

post-52341-0-39762300-1478628562_thumb.jpg

 

Tussen het eerste en laatste beeld zit ongeveer 1.5 minuut.
Het contrast dat maximaal stond heb ik verminderd maar het fenomeen blijft, zij het minder uitgesproken.
Kan iemand een hint geven hoe ik het zou kunnen oplossen (Ik heb het toestel voorlopig nog niet open gemaakt.)

Groetjes,
Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Steve: je hebt gelijk het typenummer moet zijn KDL-46HX920.

 

Ik heb inmiddels gevonden dat het vermoedelijk om dit bord gaat:

 

post-52341-0-25782900-1478956609_thumb.jpg

 

We zullen binnen enkele dagen (ik heb nu geen tijd) de flat cable reinigen en als dat geen oplossing biedt, de elco's vervangen. Dat zijn er wel 15 maar lijkt me makkelijker dan een gericht onderzoek naar de foute component(en),. Als de vervangingen niet helpen dan hebben we natuurlijk een probleem ...  Maar laten we niet vooruit lopen.

Binnen enkele dagen bericht ik.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de flex cable tussen T-con en Main board eens los gemaakt  en terug ingeplugd. Met de pluggen van de overige flex cables heb ik geen ervaring dus die heb ik laten zitten om beschadiging te voorkomen. Dat gaf geen verandering.

 

De laatste 2 dagen is de situatie verslechterd: het begin blijft zowat hetzelfde maar daar waar voorheen het beeld snel normaal werd zie ik nu een evolutie.

Ik heb een aantal opnamen gemaakt:

 

1) onmiddelijk na opstart:

post-52341-0-99089400-1479565679_thumb.jpg

Je ziet de vertikale strepen (op de weerspiegeling van de fotograaf moet je niet letten ;) )

 

2) een detail  van de rechter kant onmiddellijk daarna:

post-52341-0-19555400-1479566009_thumb.jpg

 

3) een minuut later verschijnen er vertikale gekleurde strepen, vooral aan de linker kant:

post-52341-0-87312900-1479566262_thumb.jpg

 

4) weer een minuut later zijn die strepen zo goed als verdwenen:

post-52341-0-98538100-1479566489_thumb.jpg

 

5) weer een minuutje later  begint het beeld te bibberen (maar die tijdspanne kan verschillen):

post-52341-0-23430900-1479566785_thumb.jpg

 

6) twee minuten later stopt het bibberen maar aan de randen verschijnt een lichtere band:

post-52341-0-20064900-1479567054_thumb.jpg

 

7) een klein uur later bibbert het beeld heel fel:

post-52341-0-41043800-1479567741_thumb.jpg

 

8) Dat bibberen heeft enkele minuten geduurd en dan is het beeld stabiel gebleven. Het is aanvaardbaar op de lichtere randen na:

post-52341-0-76546000-1479568199_thumb.jpg

 

Sorry dat ik de laatste 2 opnamen 180° gedraaid heb  :mad:

 

Ik heb nieuwe elco's van het voedingsbord beschikbaar maar ik denk dat het een voedingsprobleem is.

Ik ga de technische dienst van mijn leverancier contacteren in de  hoop dat hij kan bepalen welk bord precies defect is en hij het bord in kwestie in voorraad heeft ((ijdele hoop?)

 

 

Groetjes,

Roman

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen voorstander van kwakkeloos condensatoren vervangen zoals hier vaak op het board gesuggereerd wordt.

En veel voorkomende (goed bedoelde) raad is: "alle condensatoren vervangen met 105° typen".

Dat is absolute onzin en niet nodig.

Je kunt eventueel in jouw geval een spuitbus met freeze/Kälte spray kopen en als de TV goed werkt, hiermee de verschillende componenten afkoelen totdat het beeld weer gaat bibberen. Daarna met een Föhn weer opwarmen om zo een component te localizeren.

Dat werkt veel beter dan lukraak maar wat gaan zitten te vervangen en daarmee andere problemen naar binnen te halen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Je kunt eventueel in jouw geval een spuitbus met freeze/Kälte spray kopen en als de TV goed werkt, hiermee de verschillende componenten afkoelen totdat het beeld weer gaat bibberen. Daarna met een Föhn weer opwarmen om zo een component te localizeren.

 

Daar ben ik het volledig mee eens.

Het is in dit geval alleen niet practisch haalbaar: het is een 46" scherm, te groot om door 1 persoon te behandelen. Bovendien staat het op een steun met ingebouwde audio versterker:

post-52341-0-17612700-1479724499_thumb.jpg

Het onderdeel dat de 2 mannen vasthouden is met 3 schroeven op het rear cover geschroefd in de 3 gaten die niet omcirkeld zijn op de tekening hieronder:

post-52341-0-57845300-1479724721.jpg

Dat moet er, nadat het scherm van zijn steun is afgehaald, eerst afgeschroefd worden en dan kunnen alle omcirkelde schroeven losgedraaid worden waarna het cover kan worden weggenomen. Dat is nog te doen maar dan heb ik nog iemand nodig om het scherm rechtop te houden terwijl het toestel onder spanning staat  (of een constructie maken die hetzelfde doet) om dan de verschillende componenten achtereenvolgens af te koelen / warm te blazen en tegelijkertijd het beeld in 't oog te houden. Dat gaat mij niet lukken :(

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Toestel is naar de dealer gegaan. Heb een vervangtoestel gekregen 37" LG toestel. En als je 46" gewend bent is dit maar pover.

 

Diagnose: scherm defect en niet meer te verkrijgen  :mad:  (toestel is op enkele weken na, 5 jaar oud).

Toestel gaat naar Sony in de hoop dat ze wat euro's krediteren bij aankoop van nieuw toestel (dixit dealer ... :whistle: ) (Dit emoticon verwijst er naar dat ik naar die kredietering  waarschijnlijk zal kunnen fluiten).

 

Hoe dan ook zal ik moeten uitkijken naar een ander toestel :(

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...