Ga naar inhoud


1 van de 5 luidsprekers stopt met spelen... tot


TiVe

Aanbevolen berichten

Ik heb een 5.1 surround systeem (Bose), aangesloten op een receiver (Yamaha). De 5 luidsprekers zijn op de bas-module aangesloten en van daaruit vertrekken de kabels naar de receiver.

Sinds kort valt 1 van de 5 luidsprekers uit. Als ik dan het volume even (stevig) verhoog, of als ik de receiver uit- en weer aanschakel, dan werkt de luidspreker weer. Als ik een tijdje later terug ga luisteren komt er weer geen klank meer uit?

Waar ligt het probleem: kabel(aansluiting), receiver, luidspreker zelf,...?

 

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites


heeft die YAMAHA (niet de motor maar receiver) Audyssey?

of per losse microfoon een speakersetup

 

dat geeft aan bij het testen welke kabel verkeerd om is of verkeerd gepoold

de kabels zijn meestal met een tekstprint per ader gekenmerkt opdat je weet wat gebruikt kan worden voor plus of min C.Q. rood of zwart

 

p.s.

 

dergelijke setup en analyse programma's (in de receivers firmware opgenomen) weten zelfs of er gecombineerd 8 Ohm en 4 Ohm speakers worden gebruikt zoals mijn oude B&O's naast de Teufels

aangepast door Tonskidutch

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

QTiVE: Toevallig hetzelfde gehad ook een Yamaha Receiver, kabel en luidspreker vervangen en probleem was over. De tip om 2 luidsprekers te verwisselen is een goede.

 

@Tonskidutch: Yamaha kent geen Audyssey, dat is van oa Marantz. Bij Yamaha heet het YPAO... Werkt ongeveer hetzelfde.

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft inderdaad YPAO (Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer) om met een speciale meegeleverde microfoon de luidsprekers automatisch af te stellen.

 

'k Heb ondertussen nog wat research gedaan en denk dat het een speaker-relais probleem is in de receiver.Toen de luidspreker dit weekend weer uitviel heb ik eens een +/- stevige tik gegeven op de receiver... en de luidspreker begon terug te spelen.

Luidsprekers verwisselen kan ik ook nog eens proberen.

Verkeerd gepoold zal niet het geval zijn ... is goed aangegven (rood/zwart) en aangesloten ... ze zijn al 10 jaar zo aangesloten en hebben altijd goed gespeeld.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...