Ga naar inhoud


voeding 10 amp AFX-2793


bellejt

Aanbevolen berichten

mijn voeding was defekt.Heb de transistor D213 vervangen door een BD901 maar kan niet meer regelen naar 13.8 volt uitgang die ik nodig heb voor mijn powerpacks te laden.Heeft iemand een schema of een idee wat ik kan aanpassen om terug de 13.8 volt uitgang te krijgen ?

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

D213 was een D313 .Vind echter nergens een schema en de uitgang is nu te hoog : + 15.5 volt en meer.Kan maar 2.3 volt verschil regelen naar boven toe.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via een website van een bedrijf uit amsterdam lees ik het volgende:

Kenmerken:

- lineair model

- beveiligingsmodus: stroombegrenzing 

- beveiligd door zekering 

- ingangsspanning: 230 VAC 50 Hz 1,6 A 260W pf: 0,75

- uitgangsspanning: 13.8 VDC

- uitgangsstroom: 10 A

- rimpelspanning: 120 mV 

- zekering: F3

 

Met andere woorden, er is bij deze voeding sprake van een vast ingestelde uitgangsspanning welke zal gaan dalen indien de

stroombegrenzing boven zijn ingestelde waarde komt.

Schema heb ik niet zo gauw kunnen vinden, maar wel een opmerking van iemand die binnenin een instelpotmeter heeft gebruikt

om de uitgangsspanning aan te passen. Dit is een beperkte range, maar misschien voldoende om je gewenste spanning te halen.

 

Bij dit soort voedingen zal de spanning van de trafo via gelijkrichting en condensator het regelcircuit in gaan.

De originele 2SD313 van Sanyo heeft een Ic max 3A, en een hfe van 40..320 en max 30W aan power.

Volgens de vergelijkingstabel die ik er op nasloeg zou een BD241A of BD243A een goede vervanger zijn waarbij de tweede een grotere stroom kan verwerken, maar beide hebben een lagere hfe waarde.

Een 2SD1912 komt ook in de buurt indien je die ergens kunt verkrijgen.

 

De transistor BD901 die je nu geplaatst heb is er een die een hogere Ic max heeft van 8A kan verwerken, dus ok.

de hfe is wel een stuk hoger >750, misschien zit hier je probleem, regelcircuit knijpt te veel terug ?

Qua max power is de waarde van 70W is de waarde zeker goed.

 

Gezien de maximale stroom die door de originele transistor mag lopen en de uitgangsstroom van de voeding is mijn conclusie dat

dit een stuurtransistor is voor een eindtransistor welke op een koelblok achterop de voeding zit.

Deze eindtransistor lijkt me ok gezien je wel spanning krijgt, maar de stabilisatie regeling is met je huidige transistor niet meer goed.

 

Het lijkt me dat er met enig meten en testen wel uit te komen moet zijn.

Mocht het niet lukken dan kun je via ***geen-reclame*** nog aan de originele 2SD313 komen heb ik net gecheckt.

 

Succes ermee.

 

Groeten J-W.

Link naar reactie
Delen op andere sites

thx.Heb inmiddels een transistor besteld bij de chinees.Voor amper 2 euro/10 stuks kan ik het moeilijk laten :).

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

transistor aangekomen en geplaatst.De uitgangsspanning blijft echter te hoog.De genoemde potmeter geeft maar een regeling van 1 volt verschil.Ik blijf minimum 15 volt houden en dat is te hoog.Moet nog zien 2 volt lager te komen.Zal zoeken worden tijdens verlof maar zonder schema eigenlijk onbegonnen.

Zal er eens 2 uurtjes aan besteden en indien geen resultaat zal het richting containerpark zijn

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal dat een proberen zodra ik tijd heb.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat haal ik niet.Mss zit er ergens een zener op ook die defekt is.De transistoren zijn ok.die heb ik gemeten.Als een condesator opgeblazen ook omdat ik in de reglcircuit van de potmeter weerstanden ging bijplaatsen maar bij een open circuit gaat de uitgangsspanning naar 27 volt en daardoor een C ontploft.Denk dathet er eentje was van 10 ùF of 100 ùF. Zal wel niet zo kritisch zijn.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

uiteraard.Zijn er allemaal van 16 V en dat is krap berekend.Ga die vervangen door eentje van 35 volt zoals je zegt en er meteen een 100ù in zetten.Zal wel dienst doen als een afvlakker.Zonder schema is het een beetje zoeken en de resten zijn spoorloos verdwenen in de living :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gevraagde afbeeldingen :

 

 

voeding2.jpg

 

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok

post-46441-0-23044400-1491727846_thumb.jpg

post-46441-0-26042900-1491727860_thumb.jpg

aangepast door bellejt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo snel even bekeken heb dan is er sprake van een dubbele trafo aansluiting.

3 draden die via de 6 grotere diodes gelijkgericht worden en met de twee grote condensatoren een gelijkspanning

geven op de rode en zwarte draad. Hierop is nog geen regeling van toepassing.

Waarschijnlijk gaat de rode draad naar een TO3 transistor die op een koelblok is gemonteerd.

Deze transistor zal sturing krijgen om de uitgangsspanning van de voeding te regelen.

 

Het stuurcircuit krijgt voedingsspanning met 2 aparte draden uit de trafo.

Hier ook weer diodes voor gelijkrichting en dan het regelcircuit waar zo te zien een zenerdiode links van de platliggende grote condensator de referentie spanning bepaald. Zo te zien is daar ook een condensator verdwenen, deze zal puur ter stabilisatie van de zenerspanning zijn.

Of de zenerdiode nog goed werkt kun je in een werkende voeding meten, over de diode moet dan ongeveer de opgegeven zenerspanning staan.

Dit is uit de opdruk van de diode te achterhalen.

 

Gezien de symptomen, te hoge uitgangsspanning ga ik denken aan een defecte eindtransistor op het koelblok (TO3)

of kortgesloten diodes in de gelijkrichter. De diodes zijn met een multimeter snel te meten. Een pootje lossolderen en dan meten.

In doorgang ongeveer 0.6 V en sper hoogohmig.

Indien een diode in beide richtingen op 0 of laagohmig zit dan is deze kapot.

 

Probeer ook even de stofrommel weg te halen, is op de foto's mooi te zien. ;-)

 

Ander probleem zou kunnen zijn dat de regelweerstand kapot is en daardoor niet de juiste spanning kan afgeven naar de rest van de schakeling.

 

Ik mis nog een totale overzichtsfoto waar te zien is welke draden waarnaar toe gaan, misschien kun je die nog toevoegen.

 

Misschien heb je aan deze info al voldoende, maar gezien de geringe hoeveelheid componenten moet er uit te komen zijn zou ik zeggen.

 

Succes ermee.

 

J-W

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...