Ga naar inhoud


Zijn er decoders, die alléén signaal op 23 graden accepteren?


Helena3

Aanbevolen berichten

Ik heb een Philips DSR8121, die tot nu prima functioneerde op 19 graden (behalve opnamefunctie).

De duo-LNB die werd bijgeleverd bij de decoder kan niet op mijn antenne geïnstalleerd worden (incompatibel), maar met de 19 satelliet en een enkele kop had ik geen problemen.

Aangezien alle nieuwe nederlandse HD zenders op de 23 satelliet zitten, heb ik de antenne door een professional opnieuw laten uitrichten naar de 23 satelliet. 

Bij het inladen van de nieuwe zenderlijst, krijg ik echter het bericht dat éérst de zenders van de Astra 1 (19) moeten worden ingeladen alvorens die van de 23 (Astra 3) kunnen worden ingeladen. Ik kan dus niet alléén zenders van de 23 satelliet inladen (ondanks alle pogingen Diseq volgorde te wijzigen etc) en blijf dus zonder nederlandse tv.

Ik heb 2 opties: een andere Duo LNB laten installeren, die wél compatibel is met mijn antenne, maar dan krijg ik een probleem met de kabels. Ik heb maar één coaxkabel connectie aan de muur zitten en op deze decoder moeten er 2 aparte coaxkabels aangesloten worden op de decoder om hem te laten functioneren.

Een andere oplossing, die ik bedacht had was een nieuwe decoder te kopen, die alléén signalen op de 23 satelliet kan ontvangen zonder dat deze de 19 satelliet moet inladen. Nu heb ik begrepen dat de nieuwste van Canaldigitaal echter hetzelfde probleem heeft: dat ze niet functioneren zonder DUO-LNB of dat je niet alleen zenders van de 23 satelliet kan inladen. Het gaat hier om een apparaat in Spanje.

Kan iemand mij advies geven hierover?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Helena3

Welkom op dit forum

De Philips DSR8121 kan inderdaad de zenderlijst niet via de Astra 23,5 inladen. De M7 SAT 801 kan dat wel.
Als je verder tevreden bent over je ontvanger, kun je het beste een duo-lnb monteren.
De kabels kunnen geen probleem zijn. Ik begrijp dat je 2 kabels van de schotel naar de ontvanger hebt lopen en dat blijft zo met een duo-lnb.
Geef eens even op in welke plaats de schotel staat en welke schotel je precies hebt, merk en maat.
Weet je dat niet, geef me dan "maat X" even op gemeten vanaf het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten.
Dat kan ik wel voor je uitrekenen welke duo-lnb je nodig hebt en hoe schuin dat je die moet zetten.
Je moet dus een duo-lnb hebben met twee aansluitingen zodat je beide coaxkabels aan kunt sluiten.
Als het goed is heeft de monteur de schotel goed uitgericht op de Astra 23,5, de Astra 19,2 ontvang je dan automatisch ook.
 

post-60869-0-04097400-1490536388_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Helena3

 

Je schotel staat dus nu afgesteld op 23,5E, die CDS-bakken hebben voor het automatisch inladen van de zenderlijst eerst signaal nodig van de 19,2E.

 

Probeer eens handmatig zoeken; hoe dat werkt op de Pace DSR 8121 weet ik niet, maar misschien kunnen andere members van dit board je dit uitleggen.

 

Hou er wel rekening mee dat de 23,5E een veel zwakker signaal heeft dan de 19,2E, dus, omdat je in Spanje bent, heb je misschien een grotere schotel nodig dan die je nu hebt; hoe groot is jouw schotel?; ik zou minimaal gaan voor een 80cm.

 

Een Duo-lnbf van CDS zou ik niet gebruiken omdat die is ontworpen voor Nederland; ik zou een enkele lnbf gebruiken (die je al hebt zoals je schreef).

 

Als dit alles werkt heb je het probleem met die DSR dat je geen EPG hebt omdat de EPG -volgens mij- vanaf de 19,2E getrokken wordt (members, correct me if im wrong).

 

Ik persoonlijk zou die DSR in de kliko gooien (wel eerst je kaart eruit halen!) en een andere ontvanger kopen.

 

(het kan zijn dat je die DSR in Bruikleen hebt van CDS, dan moet je m gewoon ergens op zolder in een oude kartonnen doos bewaren).

 

Succes

D-box

 

EDIT: Ik zie dat Sprietje al heeft gereageerd terwijl ik aan het typen was.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje en D-box, enorm bedankt voor jullie reactie. Ik ben er echter nog niet helemaal uit.

Sprietje: het probleem met de kabels heb ik dus wél, omdat ik slecht één coax- ingang heb, die uit de muur komt en 2 kabels voor de satelliet moet aansluiten. Na het doorlezen van de handleiding van de decoder, krijg ik echter de twijfel of die 2e satellietkabel alleen voor de opnamefunctie geldt of elk voor één satelliet. Oftewel, heb ik die 2e kabel echt nodig voor ontvangst of geldt ie alleen voor de opnamefunctie?

Wat betreft de decoder: klopt het dat de nieuwe van CanalDigitaal (M7-102) óók eerst de zenderlijst van satelliet 19 moet inladen? Is de MP SAT 801 nog ergens verkrijgbaar en is dat de enige decoder die alléén signaal op Satelliet 23 kan ontvangen?

Werken overigens alleen nederlandse decoders met de nederlandse smartcard of kan een nederlandse smartcard  ook met een buitenlandse decoder werken?

Sprietje: Dank voor het aanbod uit te zoeken welke DUO-LNB ik nodig heb. In dat opzicht heb ik gelukkig wel deskundige hulp hier. Maar het probleem is óf als ik een andere duo-LNB laat installeren op mijn antenne, het probleem echt verholpen is of niet.. óf dat ik met een nieuwe decoder en enkele LNB kop (zoals ik deze nu heb en die nu op satelliet 23 staat afgestemd) het probleem van ontvangst kan verhelpen.

Adviezen welkom..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje: Dank voor het aanbod uit te zoeken welke DUO-LNB ik nodig heb. In dat opzicht heb ik gelukkig wel deskundige hulp hier.

 

Ik zou het aanbod van @Sprietje maar aannemen, als ik jou was. Hij heeft echt heeeeeel veel verstand van monoblock LNBs. :)

 

Een tweede kabel is inderdaad alleen nodig voor de opnamefunctie, als je een andere zender wilt opnemen dan je kijkt, en als die zender ook nog eens op een ander 'kwadrant' van frekwenties zit. Dus de tweede kabel is niet echt nodig voor alleen 'kijken'.

 

Met één kabel (en dan één of meer switches bij de schotel) kun je tot 64 'universele' LNBs bedienen.

In een monoblock/duo-LNB zit zo'n switch al ingebouwd.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De M7-102 bestaat niet. Het is de M7 SAT MZ-101 als enkele ontvanger en de M7 SAT MP-201 als dubbele ontvanger waarmee je ook kunt opnemen. Kost €270,-. In beide ontvangers zit een geïntegreerde smartcard. Je huidige kaart wordt dan vervangen. Die ben je dan kwijt zodat je die ook eventueel niet meer in een andere ontvanger kunt gebruiken.
Tja en als je met een satellietontvanger wilt kijken en opnemen tegelijk, dan zul je toch twee coaxkabels aan moeten sluiten.
Deze beide ontvangers kunnen de zenderlijst via de Astra 23,5 inladen.

Met het juiste monoblock of duo-lnb is het probleem opgelost dat je de zenderlijst niet kunt inladen.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima ontvanger toch die Philips DSR8121?

Zoals Sprietje al zei, beter dan die nieuwe ontvangers met geïntegreerd smartcard.

Ga voor die duo-LNB die Sprietje je perfect kan aanbevelen en als je beide coaxkabels op zowel de LNB als op de ontvanger kan aansluiten, dan een twin duo-LNB. Deze kan dan dus Astra 19.2 én Astra 23.5 ontvangen en heeft voor zowel kijken als opnemen een aparte aansluiting, dus dat kan gelijktijdig.

 

Edit: Even teruggelezen en ik denk te begrijpen dat er maar één coaxkabel tussen de schotel en de ontvanger ligt.

Een tweede kabel is alleen nodig voor opnemen (als je tegelijk naar een andere zender wilt kunnen kijken). Voor beide satellieten is één kabel genoeg.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Helena3

 

Je kan ook tuner1 en tuner2 doorlussen dmv een klein coaxkabeltje (achterop je ontvanger), je hebt dan wel het nadeel dat je dan alleen kan opnemen van de zenders die uitzenden op dezelfde frequentie van de zender waarnaar je kijkt.

 

In dat geval hoef je geen 2de coax te trekken.

 

Je moet kiezen in het menu van je DSR voor langzaam zoeken (of zoiets, ik ken die DSR 8121 machine niet), dan krijg je die Nederlandse zenders zenders binnen; ze staan dan wel op willekeurige volgorde.

 

De EPG zal niet werken omdat je schotel alleen staat afgericht op 23,5E.

 

Hoe je dan opnames kan maken -zonder EPG- weet ik niet, misschien kan je timer opnames programmeren; of dit mogelijk is met jouw DSR weet ik echter niet.

 

Omdat je geen EPG meer doorkrijgt, (èn als het mogelijk is om timer opnames te maken) kun je de app Supergui*e installeren op je mobile telefoon.

 

Vwb die app: ik heb een sterretje geplaatst in de naam van die app omdat hier geen reclame mag worden geplaatst, maar als je zoekt in de play store kom je m vanzelf tegen.

 

Hoe groot is je schotel?

 

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties! Het begint me iets duidelijker te worden.

Ik heb inderdaad maar één coaxkabel tussen schotel en ontvanger, maar 2 ingangen voor satellietontvangst bij mijn decoder. Tot nu toe voldeed één kabel dus, maar kon ik niet opnemen. Die opneem functie is voor mij echter niet belangrijk. Als ik het goed begrijp kan ik dus met een nieuwe LNB (moet het dus Duo zijn of een monoblock?) beide satellieten ontvangen en volstaat één coax-kabel voor mijn decoder? Mijn antenne staat nu afgericht op 23,5. Zoals gezegd, de decoder werkt in principe nog prima, dus als het niet hoeft, vervang ik hem niet. Ik hoef ook niet persé satelliet 19 te ontvangen.

 

Mijn keuze was (en is): óf een duo-LNB aan te sluiten en de programma´s in te laten lezen voor satelliet 19 (voorwaarde om mijn bestaande decoder te laten werken) en Controleren of één coax kabel voldoet of er 2 nodig zijn om mijn decoder te laten werken (optie 1).

Óf een nieuwe decoder kopen, die direct satelliet 23 kan inladen, zodat ik geen nieuwe zenderkop bij de schotel nodig heb en niemand hoef te laten komen (optie 2). In dat geval moet ik wel zeker weten dat ik bij een nieuwe decoder niet hetzelfde probleem tegen kom die ik nu heb (nl. dat je eerst de zenders van 19 moet inladen voordat je zenderlijst van 23 kan verkrijgen). op dit moment heb ik dus geen signaal meer op de 19 satelliet.

Ik kan helaas geen maten, afstanden en type schotel opgeven, want hij staat op een gevaarlijk deel van het dak waar ik niet bij kan. Een nieuwe duo LNB zou dan ook een installateur moeten doen. Dus bij optie 1 kost het mij materiaal en personeelskosten en optie 2 een nieuwe decoder. Maar neem aan dat tussen beide opties geen grote prijsverschillen zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een monoblock plaatsen en veel van de problemen zijn opgelost. Ik reken het wel voor je uit welke past.

Als je toch graag onafhankelijk wilt kijken en opnemen, dan is er ook nog de mogelijkheid om een Stacker/DeStacker te plaatsen. De twee verschillende signalen gaan dan door één coaxkabel. Kost ongeveer €120,-.
Als je de mogelijkheid hebt kun je nog beter twee dunne coaxkabels van 5,4mm trekken. Dat is normaal geen probleem in een 5/8-elektriciteitsbuis.
 

post-60869-0-99074500-1490613467_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Helena3

 

Probeer eens "langzaam zoeken"of hoe het ook heet in jouw ontvanger, iets dergelijks zal staan in je menu bij zenders zoeken.

 

Hou er rekening mee dat je huidige zenderlijst TOTAAL veranderd wordt, zowel radio als TV.

 

Als je schotel groot genoeg is krijg je de Nederlandse zenders binnen, maar ze staan niet meer op volgorde.

 

Tsja, nu heb je ook geen ontvangst van de Nederlandse zenders, dus je kunt niks verpesten.

Nooit geschoten is altijd mis.

 

Misschien kun je een favorietenlijst aanmaken in je DSR, en dan zet je daar je Nederlandse zenders in op de door jou gewenste volgorde.

 

Ik vind dit wel een nood-oplossing, maar je hebt wel beeld (als je schotel groot genoeg is); persoonlijk zou ik -in jouw geval- een schotel aanschaffen van minimaal 80cm, een ontvanger aanschaffen die met USALS overweg kan, daaronder een Stab Itali* rotor HH100 plaatsen, een 0.1 ruisgetal lnbf.

 

Dan ben je klaar en ontvang je zoveel zenders....man je weet niet wat je overkomt.

 

En het leuke is: het kost allemaal niet veel geld.

 

Groetjes,

D-box

 

EDIT: Sprietje was me weer voor, hij schreef terwijl ik aan het typen was.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb geprobeerd kanalen ´langzaam´ in te laden, maar het probleem blijft: ik kan geen enkel kanaal inladen als de ASTRA1 niet kan worden bereikt.

Kreeg overigens ook geen signaal op de Astra3, terwijl die volgens de installateur te zien moest zijn. Na het doorlezen van verschillende berichtjes op het forum hier, heb ik de gegevens van ASTRA23 verzet naar transponder 11914, H, 29.900 en 2/3. Ik had die laatste 2 op een andere frequentie staan. Nu geeft ie wel aan dat ik signaal op 23 heb, maar nogmaals hij doet niets. Zijn deze waarden van Astra 3 overigens correct? en zijn die van Astra 1 (19) ook veranderd?

Neem aan dat ik voor de Duo of monoblock ga en daarmee hopelijk nederlandse zenders kan ontvangen. Die verbinding tussen tuner 1 en 2 met een klein coaxkabeltje is wellicht ook de moeite waard.

Sommige tips gaan mijn technische pet een beetje te boven, maar hartelijk bedankt voor alle adviezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het verschil tussen een duo-lnb en een monoblock, Sprietje en welke raad je me in mijn geval aan?

De nederlandse duo-lnb past niet op mijn antenne, dus kennelijk heb ik een ander formaat nodig. Sorry, ik heb verder geen gegevens over mijn schotel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iemand anders in de buurt kent met een 19-23oost installatie, kan je ook daar de nieuwe zenderlijst etc inladen voor de 19 en 23 oost satellieten door jouw ontvanger (tijdelijk) aan diens schotel te verbinden.

 

Zodra die actuele lijst in je ontvanger zit, kan je er waarschijnlijk probleemloos op je eigen schotel met alleen een 23oost-LNB naar 23oost kijken (en opnemen, met het extra kabeltje).

Dan moet je alleen bij belangrijke zenderwijzigingen en/of receiver-updates steeds bij die kennis aankloppen.

Maar daar is wellicht mee te leven, als dat een optie voor je is (en je alleen waarde hecht aan ontvangst van 23oost).

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...