Ga naar inhoud


Schema van de AEG ÖKO LAVAMAT 6750 wasmachine gezocht


T90user

Aanbevolen berichten

Ondanks naarstig zoeken op het internet en ook het hebben ingevuld van een verzoek op de Electrolux website ben ik nog geen stap verder bij het zoeken naar een schema voor onze AEG ÖKO LAVAMAT 6750 wasmachine.

 

Toegegeven, het is een ouwetje maar mede door recentelijk vernieuwde koolborstels en veriligheidshalve een vervangen rubberen hals waar je de was erin stopt waren we juist zo blij dat alles weer in orde was.

 

Tijdens de spoelcyclus (dus na het wassen maar voor het centrifugeren) is de spanning er ineens afgegaan. Er komt stroom binnen (de twee plugs aan de "knol" aan de ingang van het toestel krijgen stroom) maar daarna is het zonder te weten waar je moet kijken een Doos van Pandora. Ik hoorde wel dat het te maken kan hebben met een defect aan het sluitmechanisme van de machine (ik moest hem met de mechanische noodknop openen maar dat is omdat geen enkele toets meer iets doet en geen enkele indicator meer brandt dus het wil niet automatisch zeggen dat daar iets mis is). Maar zonder schema lijken de kansen gering. De machine is rond 1995 gekocht, sommige onderdelen hebben een datum in 1993 erop gestempeld staan. Weet iemand misschien waar ik aan zo'n schema kan komen?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


Dag Steve,

dankjeel voor je hulp, ik maakte al eerder een foto van de sticker dus da's zo opgezocht. ik zal de gegevens hieronder zetten, mocht je de sticker zelf nodig hebben dan moet ik even uitvissen hoe ik dat hierheen gekopieerd krijg. Maar goed ik schrijf gewoon de volledige tekst. Hier kompt-ie:

 

AEG

Lavamat 6750

E-Nr. 605.636 472

F-Nr. 093729577

Typ 44 PAB 15

645.257 150 LP

Made in Germany

 

230V ~  50 Hz  3050W   16A   1400/Min

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super Steve, heel hartelijk bedankt!!!  En uiteraard ook mijn dank aan ad123. 

 

De machine is intussen hoogstwaarschijnlijk weer gemaakt, het is nog even wachten tot het moment dat er weer voldoende wasgoed is om het helemaal zeker te weten. Je went eigenlijk best gemakkelijk aan dat ouderwetse "de was even in de badkuip doen" uit onze jonge jaren als 20'ers, hahaha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was in mijn vorige bericht toch nog even te optimistisch, er bleken nog minimaal twee problemen over te zijn. Allereerst en allerbelangrijkst: de wasmachinekraan bleek kapot te zijn waardoor er soms nog wel maar meestal geen water uit kwam, de keer dat er wel nog water uitkwam was o.a. toen we het testten (hoe kan het anders?). Omdat het ding nog maar enkele jaren oud was heeft de Bouwmarkt met een * dat gratis voor me getest en vervangen.

 

Ook bleek dat de inlaat van het apparaat weliswaar water doorliet als je het aan de tuinslang probeerde maar toch maar een geknepen te klein waterdeel doorgaf in de machine. Eerst vastgesteld dat er wel de volle 220 V (in feite 231 Volt) zonder hapering naar de inlaat klep ging en dat was zo, Dus zojuist een andere gekocht en gemonteerd, het wachten is even op een nieuwe lading wasgoed om erin te kunnen stoppen maar ik heb goede hoop.

 

Nogmaals dank voor jullie hulp!

aangepast door ceesv
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met vreugde mag ik melden dat het probleem door de aanschaf van een andere waterkraan en een andere inlaatklep nu definitief is opgelost. Er mag dus een slotje op. Nogmaals dank, de schematische informatie blijft natuurlijk in mijn documentatie maar zal nu hopelijk niet meteen weer nodig zijn. Het apparaat is immers nog maar 24 jaar oud.... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, vandaar.

Uit de goeie ouwe tijd dat apparaten vaak nog lang meegingen. Ondanks dat een AEG-vriezer uit die tijd het hier nog geen 6 jaar uithield van perfect naar irreparabel.

Zuinig op zijn.

Hoewel m'n nieuwe Siemens wel erg leuk is. Een vrijwel lege tube tandpasta blijft keurig rechtop staan op dezelfde plek bij het centrifugeren, iets wat m'n AEG die het 9 jaar heeft volgehouden absoluut niet kon. Van die moest trouwens na een paar jaar de elektronica worden vervangen, dus dat was m'n laatste AEG na nog een andere slechte ervaring met het merk.

Kan toeval zijn geweest, n=1 zegt weinig.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier draait een Miele ook al meer dan 20 jaar en altijd wel met meerdere wasjes per week .

Wel al een keer  de trommellagers vervangen , 2 x de koolborstels en 2 x de afvoerpomp .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...