Ga naar inhoud


Dvb dx.


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Nu kom ik toevallig op deze discussie vanuit Google. Ik heb veel ervaring met DVB-T DX, zie mijn Youtube kanaal DVB-T combiner. Toen ik 6 hoog woonde in een flat in Hengelo waren records, Engeland, België, Denemarken, Zweden en Duitsland tot aan Berlijn. Toen werd het drukker in de ether doordat Nederland digitaal werd en ik verhuisde naar een rijwoning. Daar heb ik een grote zolder antenne installatie staan en ondanks de gemiddeld 15 dB teruggang van signaal waren RTBF op kanaal 56 en Hamburg 1 op kanaal 46 toch nog ruim haalbaar. Daarnaast regionale zenders uit Nederland: Omrop Fryslan Leeuwarden, T V Drenthe van Smilde, Omroep Flevoland Lelystad, TV Gelderland vanaf Apeldoorn, TV Noord Holland van Amersfoort, TV Utrecht uit IJsselstein, TV West en tijdens het jaar dat Smilde plat lag ook omroep Zeeland uit Goes en Deense TV uit Tommerup. Helaas kon ik toen geen beeld zien want mijn decoder kon toen geen H.264! Wel kon de ontvanger de kanalen inlezen en was de signaal kwaliteit echt goed.

 

Nu in het DVB-T2 tijdperk zijn de kansen verder afgenomen doordat zenders minder kanalen hebben, meer op elkaar gedrukt. De gemiddelde afstand tot een zender die hetzelfde kanaal gebruikt is kleiner. Ook het combineren van regio's doet het effect een beetje teniet van een zender kunnen ontvangen. Zo is Smilde niet meer te onderscheiden van Hengelo en die zendt nu ook TV Drenthe uit. Straks heb ik Flevoland van de zender Apeldoorn in plaats van Lelystad. Er vervallen ook mogelijkheden zoals TV Noord Holland omdat Münster ook kanaal 34 gebruikt. Ik heb onlangs een nieuwe antenne opgehangen voor Leeuwarden op kanaal 40 en de kanaal filters omgeregeld. Nu is het wachten op tropo condities en kijken of het nog lukt. Grappig is wel dat RTV Noord er dan bijkomt want die was nooit te ontvangen door de ongunstige richting.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wil je met die veelheid aan zender locaties nog DX ontvangen kan je eens denken aan gestackte antennes, waardoor de openingshoek kleiner en de voor/achter verhouding beter wordt.

Eventueel kan je ook nog denken aan een parabolische antenne voor UHF.

 

Maar op zolder kan je richting gevoeligheid vergeten.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei ceesv:

Wil je met die veelheid aan zender locaties nog DX ontvangen kan je eens denken aan gestackte antennes, waardoor de openingshoek kleiner en de voor/achter verhouding beter wordt.

Eventueel kan je ook nog denken aan een parabolische antenne voor UHF.

 

Maar op zolder kan je richting gevoeligheid vergeten.

 

 

 

Dag Cees,

Vele jaren geleden heb ik een parabolische UHF antenne van Sonim op het dak gehad. Aanleiding was de toenmalige ontvangst van de AFN zender in Soesterberg op kanaal A70 (ongeveer kanaal 72 in ons systeem). Het was een geweldig groot ding, als ik me goed herinner rond de 180 cm in doorsnede en bestond uit rondgebogen onderling op vaste afstanden verbonden in schotelvorm gebogen horizontale spijlen.

 

Voor de ontvangst van Soesterberg werkte het hier in Nijmegen uitstekend (ik ben er zelfs nog op TV mee geweest in Veronica's programma "De Grote Verwarring") maar de voor-achter verhouding viel me tegen. Ik heb ooit nog eens geëxpirimenteerd met aluminium folie aan de achterzijde tegen die spijlen, zodoende een uiteraard heel tijdelijke solide afdichting van de refelector te maken maar dat haalde ook weinig uit. Behalve voor dat ene buiten-de-band kanaal leverden twee parallel opgestelde Fuba XC 391 D antennes een beter signaal op. En dan heb ik het nog niet eens over de wel heel forse windgevoeligheid van zo'n UHF parabool.

 

Het is echter zo lang geleden dat ik me afvraag of jij het misschien over een hedendaags verkrijgbaar produkt hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de praktijk bleken parabolische UHF antennes slechter te presteren als gestackte yagis.

AFN heb ik ook nog naar gekeken, in die tijd veel tv's omgebouwd voor NTSC en tuners gemodificeerd.

Ik had een zelfgebouwde gestackte HB9CV voor AFN op het balkon hangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei ceesv:

Wil je met die veelheid aan zender locaties nog DX ontvangen kan je eens denken aan gestackte antennes, waardoor de openingshoek kleiner en de voor/achter verhouding beter wordt.

Eventueel kan je ook nog denken aan een parabolische antenne voor UHF.

 

Maar op zolder kan je richting gevoeligheid vergeten.

 

 

Ik heb voor Lelystad inderdaad twee antennes staan. Daardoor steeg de tijd dat er beeld mogelijk was aanzienlijk omdat het net een paar dB tekort kwam, met ruim 90 kilometer toch een leuke afstand. Voor nog langere afstand heeft het weinig zin omdat daar sowieso goede condities nodig zijn. De ervaring met Leeuwarden heeft laten zien dat als er condities komen het signaal snel oploopt tot een waarde waarbij het niets uitmaakt of je 13 dB of 16 dB antenne versterking hebt. Noord Holland gaf dat effect minder, die kon wel wat dB's extra gebruiken maar daarvoor ontbreekt me de ruimte en nut. Het is leuk als je af en toe een half uurtje beeld  hebt en als een grotere antenne dat verlengt met een kwartiertje is dat natuurlijk mooi maar beperkt zinvol.

 

De richtwerking op zolder is mij ontzettend meegevallen evenals de demping van het dak die minder dan 1 dB bedraagt! En dat voor een huis van 10 jaar met dikke dakisolatie. Ik had een kanaalgroep antenne voor de kanalen 52 en 55 van Wesel met 16 dB versterking, 3 meter lang. Die werkte ondanks de kleine hoek met het dak nog buitengewoon goed. Wel is het belangrijk voor iedere antenne richting de beste opstel positie te zoeken met meetapparatuur. Ook ten aanzien van interferentie uit andere richtingen.

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei ceesv:

In de praktijk bleken parabolische UHF antennes slechter te presteren als gestackte yagis.

AFN heb ik ook nog naar gekeken, in die tijd veel tv's omgebouwd voor NTSC en tuners gemodificeerd.

Ik had een zelfgebouwde gestackte HB9CV voor AFN op het balkon hangen.

Ik denk dat je voor duidelijk verschil met Yagi's echt aan een parabool van 10 meter of groter moet denken zoals ooit zijn toegepast voor de kabelnetten. In Rijswijk voor BBC en Duitsland maar ook in Apeldoorn voor België van Genk. Ik heb nog wel een specificatie blad van Siemens in de catalogus, dacht iets van 30 of 35 dB versterking.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine aanpassing op mijn voorgaande bericht. De Siemens UHF paraboolantenne CAP 20 was slechts 6 meter (en 350 Kg). Deze had een versterking van 28 dB.

 

Dat afgezet tegen de Yagi stack oplossingen die ze ook aanboden: Een 4 voudige antenne met Yagi's (individueel 16 dB) werd gespecificeerd op 22 dB.

Theoretisch zou je dus met 16 van deze antennes de parabool evenaren.

 

Die Sonim antenne heb ik waarschijnlijk wel eens gezien maar was niet echt groot, althans hiermee vergeleken. Ik denk ook dat een goede Yagi dat kon verbeteren.

 

Voor kanaal 40 van Leeuwarden heb ik nu de beroemde Füba XC391 opgehangen, nieuw uit de doos. Helaas wel een beetje in moeten korten dus ik lever iets in. De ontvangst situatie is door de kanalen wissel wel slechter geworden: Op de zij achterkant komt Wesel binnen op hetzelfde kanaal, altijd te ontvangen. Hierdoor is er zonder condities al +/- 4 dB grondstoring op dat kanaal aanwezig. Dit zal met goede condities nog tot 15 dB kunnen toenemen dus dat moet Leeuwarden ook overwinnen. Het beste is alleen de condities richting het noorden hebben maar die kans is klein.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik zit hier in Twente nog even te genieten van de laatste kansen op leuke DVB-T DX. Op dit moment ontvang ik de PO met TV Utrecht op kanaal 50 dat met een minimaal signaal boven de ruis nog net lukt.

 

Tegelijk zie ik ook het kanaal 39 van Noord Holland, op het spectrum met voldoende signaalniveau, maar geen beeld omdat op kanaal 39 uit Münster via de achterkant van de antenne net teveel storing binnenkomt. Dit is een nieuw in gebruik genomen kanaal, het probleem van een overvolle UHF band die DX heel moeilijk maakt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk net weer op het TV scherm en zie een bijzonder plaatje: Een paar cm brede verticale balk vol kleurtjes die niet verdwijnt met bedienen. De TF5300 was dus vastgelopen op het inzakkende signaal vol bitfouten. Na resetten blijken de condities te zwak geworden en misschien wel de laatste keer DVB-T voor de Topfield. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn reacties en het ontbreken van antwoorden illustreren heel goed de huidige situatie van de TV DX hobby. Er zijn in Engeland, Nederland en Duitsland nog een handvol hobbyisten die zich hiermee ermee bezig houden en ik dat is ook begrijpelijk.

 

De eerste afname kwam door het geleidelijk verdwijnen van de testbeelden die zenders 's nachts lieten zien voor het uitschakelen. Daarmee had je immers bewijs van de zender die je ontving. Bij de overgang van analoge TV naar DVB-T werd het al fors minder. Testbeelden zijn weg en het zoeken van zenders is al een stukje lastiger omdat je niets ziet opdoemen uit de ruis. Ik heb in korte tijd twee voor mij belangrijke zenders terug ontvangen: Leeuwarden en Bremen. Beide zenders had ik zonder spectrum analyser waarop ik meekijk op het kanaal niet kunnen scannen.

 

Het grote probleem is het feit dat de ontvanger geen sterkte aangeeft voordat een kanaal ingescand kan worden. Er is dus geen voorspelling mogelijk dat er misschien een kans ontstaat. Je moet de antenne installatie dus al helemaal goed hebben staan en wachten of de ontvanger uit het niets ineens een balkje signaal aangeeft. Dat is gewoon niet te doen.

 

Vanochtend zag ik toevallig een restje condities op de spectrum analyser kanaal 42 van Bremen. Diep in de ruis een variërend signaal. Dit duidt op fading en dat is een goede indicatie dat het van een grote(re) afstand komt. Daarop heb ik het speciaal daarvoor afgestemde bandfilter voor kanaal 46 aangesloten. Nu ingezoomd op kanaal 46 meekijken en wachten tot het signaal voldoende niveau bereikt.

 

Een aantal maal kwam er op de ontvanger een balkje van niveau maar het was iedere keer te kortdurend om in te scannen. Tot ik dus precies aan het begin van een opgaande stijging (op spectrum) het knopje zoeken drukte. Toen was het juist lang genoeg om in te lezen! Het resultaat mag er zijn want ik heb misschien wel de meest exotische DVB-T2 zender binnengehaald:

 

Radio Bremen zendt als enig programma uit in DVB-T2 kanaal 46 waardoor ze slechts 6 Mbit/s Transport stream hebben. Hierdoor kunnen ze in QPSK uitzenden met een een FEC van 1/2. Dit signaal is daardoor het meest robuuste van alle DVB-T2 mogelijkheden en kan theoretisch al vanaf 2 dB signaal ruis verhouding beeld geven. Ter vergelijk: Digitenne heeft nu 17 dB nodig. Helaas is het zendvermogen hierop aangepast want ze zenden uit met "slechts" 10 kW.

De score waarmee hier seconden lang beeld te zien was: 4,5 dB.

 

Ondertussen is de term DX allang niet meer geldig bij zoveel voorspelbaarheid welke zender er wordt ontvangen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

DX-en op de UHF-band is inderdaad vrijwel verdwenen. Zeker als er volgend jaar nog maar 28 kanalen in gebruik zijn, zodat deze kanalen nog vaker gebruikt gaan worden. De kans op ontvangst van een verre zender wordt dan wel heel klein. 

 

Tegenwoordig ligt de uitdaging meer bij de gewone consument. Deze moet soms best veel moeite doen om de landelijke TV te kunnen ontvangen. Steeds vaker is daarvoor weer een buitenantenne nodig. 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval in Nederland, want in bijv. het grote Duitsland worden dvb-t en dab zenders nog steeds hier en daar versterkt.

Ik vraag me de laatste tijd vaker af of de zwakke ontvangst in Nederland opgelegd wordt door de omringende landen of dat het gewoon weer die zuinigheid is om met minimale ontvangst de bal bij de ontvanger te leggen. Met dab in de auto merk ik ook regelmatig zwakke plekken in de dekking.  

Dvb-t in huis is net zo'n ramp, vooral op de begane grond. Ook al zit je maar een 15 km van een zender verwijderd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Eduard07:

In ieder geval in Nederland, want in bijv. het grote Duitsland worden dvb-t en dab zenders nog steeds hier en daar versterkt.

Ik vraag me de laatste tijd vaker af of de zwakke ontvangst in Nederland opgelegd wordt door de omringende landen of dat het gewoon weer die zuinigheid is om met minimale ontvangst de bal bij de ontvanger te leggen. Met dab in de auto merk ik ook regelmatig zwakke plekken in de dekking.  

Dvb-t in huis is net zo'n ramp, vooral op de begane grond. Ook al zit je maar een 15 km van een zender verwijderd.

Nederland en Duitsland zijn heel verschillend in netwerkarchitectuur. Er zijn hier ontzettend veel nieuwe zendmasten gebouwd dichtbij of in de grote stad. Soms zelfs meerdere zoals in Amsterdam 3 stuks. De zendvermogens liggen tussen een paar kW en 40 kW afhankelijk van de oppervlakte. Een bestaande toren zoals Markelo is weggestreept als opstelpunt omdat er te weinig bevolking dichtbij woont. De zendmast van Irnsum is ook verlaten omdat deze te ver van Leeuwarden afstaat.

 

In Duitsland is de hele ombouw met bestaande torens en masten gerealiseerd i.c.m. een veilige modulatie en veelal 50 kW vermogen voor maximaal bereik. Duitsland heeft overigens ook nog het geluk dat een fors aantal zéér hoge TV torens al in of vlakbij de stad zijn gebouwd in de tijd dat dit architectonisch mogelijk was. Bij DVB-T gebruikte Duitsland gemengd 16qam en 64qam, in DVB-T2 zendt alles nu in 64qam uit (muv Radio Bremen).

 

Door het royale zenderpakket werd in Nederland via DVB-T alles al in 64qam uitgezonden en nu in 256qam. Dat leidt inderdaad tot meer moeite moeten doen als het bij DVB-T juist aan de rand was.

 

Maar goed, we gaan hier misschien ook teveel uit van de mensen die klagen want er zal ongetwijfeld een grote groep zijn die genoeg marge had om dit goed op te vangen. 

 

1 minuut geleden zei OFDM:

 

 

 

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...