Ga naar inhoud


Dvb dx.


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei OFDM:

 

Maar goed, we gaan hier misschien ook teveel uit van de mensen die klagen want er zal ongetwijfeld een grote groep zijn die genoeg marge had om dit goed op te vangen. 

Allereerst dank voor je toelichting!

Ik heb uit ervaring toch het vermoeden dat het punt van "voldoende marge" in Duitsland "veel minder" aan de orde is. Ik vind dat de zendersterkte dit ook moet vermijden.

Daarnaast: in de "landelijke gebieden" van Nederland heb ik nogal eens uitval van de NPO themazenders. Als ik door (noord) Duitsland rijd, heb ik minder last van uitval, terwijl ik bovendien op mijn scherm ook veel meer info krijg naast het radiosignaal. 

 

De Duitse publieke omroep stuurt namelijk nogal wat mee met het signaal: programma-info, het laatste wereldnieuws en ook nog het weerbericht. En toch ongestoorde ontvangst van alles. Ze hebben het daar toch maar weer beter voor elkaar. En ga niet zeggen dat Duitsland meer geld beschikbaar heeft voor dit soort zaken, want in Nederland houdt Den Haag de hand stevig op een knip die bijna openscheurt van de bankbiljetten.  

 

Maar wat mij betreft mogen de dvb-t en dab zenders wel wat meer kracht hebben om onze huizen binnen te komen. En dan overal in Nederland, niet alleen in de Randstad.

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ah we spreken nu misschien voor een deel langs elkaar heen. Mijn toelichting van de situatie had betrekking op TV. Wat betreft DAB+ heb ik geen eigen ervaring maar ik weet uit de berichten dat het krap is en eigenlijk voor autoradio dus buitenontvangst lijkt te zijn ontworpen. Het viel mij vooral op dat de DAB antennes op de zendmasten een schim zijn van wat ooit de systemen voor TV in band 3 waren! Heel kleine stacks van 2 tot 4 antennes. Dan denk ik: Met een beetje meer antenne materiaal kan meer passieve versterking worden gebouwd zodat er dB's gewonnen worden.

 

Ik ben ergens afgehaakt de uitbouw van DAB te volgen toen er sprake was van een laatste fase waarmee ook de binnenshuis ontvangst verbeterd zou worden maar ik vraag mij echt af hoe ver dat is gekomen.

 

In Duitsland wordt door de publieke omroep zeker meer geld uitgegeven aan omroepzender infrastructuur. Dat zie je bijvoorbeeld aan de satellietuitzendingen. Het in eigen beheer hebben van een zendernetwerk van de ARD. De DAB situatie in Duitsland kan ik dan weer weinig over zeggen maar jouw bevinding lijkt me wel in lijn met de andere netwerken.

 

Het opvoeren van de DVB-T zendvermogens in Nederland lijkt mij een bijna onmogelijke oplossing. Een omschakeling terug naar 64qam levert veel meer winst op maar dan zal er een concessie moeten worden gedaan aan de compressie. Die is voor de NPO nu wel erg luxe want Duitsland kan 5 HD zenders in ca. 22 Mbit kwijt waar KPN 30 Mbit voor inzet. De overige muxen met 8 zenders zullen dan op een andere manier water bij de wijn moeten doen maar geen klant heeft gevraagd om alle zenders in HD kwaliteit. Zelfs volledige SD is nog een verbetering ten opzichte van de oude lagere resolutie SD. 

 

  

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tijd van analoge vhf/uhf tv zenders hadden we in limburg een redelijk netwerk

Roermond bij overgang naar dvb-t is mast flink ingekort waarom ?

Eijsden is er niet meer

Hulsberg is er niet meer

Maastricht weet niet of daar iets beperkt geworden is bij overgang dvb-t

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei luisteraar:

In de tijd van analoge vhf/uhf tv zenders hadden we in limburg een redelijk netwerk

Roermond bij overgang naar dvb-t is mast flink ingekort waarom ?

Eijsen is er niet meer

Hulsberg is er niet meer

Maastricht weet niet of daar iets beperkt geworden is bij overgang dvb-t

 

De kleine steunzenders Sint Pietersberg, Noorbeek, Slenaken zijn ook allemaal weg. Eys heeft net als Markelo nog tijdelijk dienst gedaan na de omschakeling met een mux van NPO en regiozender op het oude analoge kanaal, het switchover network.

 

Roermond is pas later toegevoegd aan het nieuwe netwerk. Venlo, Maastricht en Heerlen zijn de vervangende locaties geworden. Weinig mensen weten dat voor de ontvangst van de publieke omroep (buiten KPN om) nog steeds de dakantenne norm geldt van 10 meter boven het maaiveld en passieve versterking door middel van een Yagi antenne! Die kwestie is lang geleden in het nieuws geweest in Zeeland waar veel ontvangstklachten waren. Dan denken mensen dat ze met de KPN antenne recht op ontvangst hebben maar dat is niet zo. Of Limburg met die antenne norm 100% dekking bereikt weet ik niet maar dat was in de analoge tijd ook niet volledig 100% maar misschien werden voor deze gevallen destijds kleine centrale antenne oplossingen aangedragen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei luisteraar:

Mag ik concluderen dat de steunzenders voor de buitengebieden verdwenen zijn

en de dvb-t zenders hoofdzakelijk gericht zijn op dicht bevolkt gebied ?

Ergens niet logisch

Die conclusie is 100% correct. KPN heeft een commercieel TV netwerk gebouwd en werkt alleen met zenderlocaties die voldoende klanten bedienen. Voor de FTA uitzendingen van de NPO geldt een dekking met genoemde Yagi antenne op 10 meter hoogte.

 

Ik herinner mij staatsecretaris Medy van der Laan nog die voorstander was van ook de NPO achter de decoder: Iedere TV kijker betaalt voor zijn gekozen ontvangstweg.. Dan vielen de kosten van het uitzenden voor de staat helemaal weg.

Toen viel het kabinet en was dat onzalige idee een tijdje weg. Het is later uit bezuinigingsmotief nog een keer geprobeerd. Dat lukte wel met satelliet maar niet met Digitenne omdat het contract nog te lang liep...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje offtopic maar hier is iets te vinden over wat er toen gebeurde:

 

https://www.radio-tv-nederland.nl/historie/smilde/ombouw/foto/hoogersmilde_1.html

 

Citaat:

 

De Tweede Kamer stelt de eis dat de publieke zenders free-to-air moeten zijn, zoals dat in de meeste buurlanden het geval is. Free-to-air betekent dat het signaal niet versleuteld is en dus door elke decoder ontvangen kan worden, bijvoorbeeld door toeristen die met hun eigen DVB-T ontvanger in Nederland televisie kijken, maar ook door notebook-bezitters die met een goedkoop ontvangertje onderweg tv willen kijken.

KPN gaat het publiek pakket echter coderen, net zoals dat nu met het commerciële Digitenne-pakket gebeurt. Straks zullen Nederland 1, 2 en 3 dus alleen met een smartcard te ontvangen zijn, die twintig euro kost. Een maandelijks abonnement is niet nodig, want de programma’s van de publieke omroep blijven wel free-to-view.

PvdA’er Martijn van Dam vindt de smartcard onacceptabel: „KPN heeft louter commerciële motieven om gebruikers te registreren. Je bent verplicht om klant te worden. Zo kunnen ze kijkers makkelijker naar een betaald pakket laten overschakelen. ”

De KPN-woordvoerster wil er „niet geheimzinnig over doen” dat adresgegevens van kijkers waardevol zijn. „Maar we maken ook kosten om de distributie van het gratis pakket te verzorgen. Daarnaast voorkomen we op deze manier ook dat er ongecertificeerde decoders op de markt komen die niet goed werken.”

Het is niet duidelijk of KPN alleen free-to-air wil uitzenden als het kabinet met geld over de brug komt. Martijn van Dam zou het onlogisch vinden: „KPN heeft de beelden van de publieke omroep hard nodig voor zijn commerciële tv-pakket. Free-to-air doorgifte via DVB-T lijkt me dan een logische tegenprestatie.” Volgens KPN-projectmanager Redert Steens zijn er in ieder geval geen technologische beperkingen: „Als je me nu zou vragen om het gecodeerde signaal uit te schakelen, is het over een uurtje geregeld. ”

Op dit moment onderhandelt minister Van der Hoeven (CDA) met KPN, onder meer over de prijs van de decoder. Die gaat kijkers van publieke pakket honderd euro kosten, maar klanten van het uitgebreide Digitenne-pakket betalen slechts tien euro. Dit forse prijsverschil ontstaat doordat KPN de betalende abonnees sponsort. De werkelijke inkoopprijs van een decoder is 50 tot 60 euro, zegt de KPN-woordvoerster. Maar volgens Erik Doedens van webshop digitaletvkijken.nl is de prijs van een gesponsorde decoder om een andere reden zo laag: „Die decoders zijn allang afgeschreven en kunnen daarom nu voor een tientje weg.” Ook PvdA’er Martijn van Dam vindt honderd euro te duur: „In het buitenland kost een decoder maar 30 of 40 euro.”

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei OFDM:

Ik herinner mij staatssecretaris Medy van der Laan nog die voorstander was van ook de NPO achter de decoder: Iedere TV kijker betaalt voor zijn gekozen ontvangstweg.
Dan vielen de kosten van het uitzenden voor de staat helemaal weg.

 

De oplossing lijkt mij hier iedere pakketaanbieder die via een draadje levert (kabel, iptv) te verplichten de publieke zenders zonder kosten door te geven. Als tegenprestatie zouden die dan geen doorgiftevergoeding meer te hoeven te betalen. Pakketdwang voor de consument kan op die manier wegvallen.

Voor onvoldoende bekabelde gebieden is satellietontvangst met een publieke transponder en FTV systeem zoals Oostenrijk, Zweden en Zwitserland hebben de oplossing.

DVB-T2 blijft er dan voor de mobiele gebruiker (auto, boot, camping). En KPN kan op eigen kosten met Digitenne verder gaan (en niet ook nog eens aan de belastingbetalers een vergoeding vragen).

In de toekomst is er dan geen publieke investering in een uitgebreid antennepark met UHD mogelijkheid nodig (dat hadden ze uiteraard ook al vóór de HD uitbreiding kunnen bedenken) aangezien de mobiele gebruiker neem ik aan niet op grote schermen gaat kijken. 

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

DVB-T(T2) DX-en is in beperkte mate nog steeds mogelijk, pas als alles voor 4G ingezet gaat worden wordt het echt lastig.   Het is enerzijds jammer dat ze die 28 kanalen die overblijven nu meer effectief inzetten en dus op meerdere plekken gebruiken. Aan de andere kant de vermogens zijn vrij laag en als er condities zijn komen die buitenlandse signalen er toch wel overheen.  Dus DX-en blijft altijd mogelijk, hetzij met een SDR dongle zodat je een spectrum view of waterval hebt.

 

Wat KPN nu doet,  alles opwaarderen naar 1080p vind ik een beetje onzin eerlijk gezegd.  De HD kanalen in HD uitstralen is super maar waarom SD kanalen opwaarderen naar HD ? Kost alleen maar extra bitjes... die beter hadden kunnen worden gebruikt om extra TV kanalen toe te voegen. Verder weten ze als een hoger modulatie schema inzetten dat de ontvangst kwaliteit ook beter moet zijn en dus het vermogens omhoog moeten.

 

Dat blijft toch wel het grootste probleem in Nederland. Hetzelfde verhaal met DAB+   Je wilt dat ze op een roestige spijker nog perfecte ontvangst hebben en niet enorm moeilijk moeten gaan doen om signaal binnen te halen.  Alle voordelen van digitaal worden te niet gedaan als de ontvangst slecht uitpakt of men niet in fatsoenlijke kwaliteit durft uit te zenden.  Met analoog had je tenminste nog beeld/geluid met digitaal heb je niks.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Codx:

 

 

Wat KPN nu doet,  alles opwaarderen naar 1080p vind ik een beetje onzin eerlijk gezegd.  De HD kanalen in HD uitstralen is super maar waarom SD kanalen opwaarderen naar HD ? Kost alleen maar extra bitjes... die beter hadden kunnen worden gebruikt om extra TV kanalen toe te voegen. Verder weten ze als een hoger modulatie schema inzetten dat de ontvangst kwaliteit ook beter moet zijn en dus het vermogens omhoog moeten.

Als je een groot tv scherm aan de wand hangt en je hebt Digitenne, piep je wel anders over ontvangstkwaliteit.

En welke kanalen zouden er dan moeten worden toegevoegd waar een beetje redelijke vraag naar is? Denk je dat daar geen extra kosten aan verbonden zijn? Digitenne is nu al geen goudmijntje.

 

En dat DX-en lijkt bij T2 nog moeilijker dan T1 al was. Ik heb vastgesteld dat de Duitse T2 zenders in noord Nederland minder ver komen dan de T1 signalen. Wat dat betreft kunnen de Nederlandse opstelpunten het signaal veilig opschroeven. Behalve in Limburg misschien.

 

Nee, Dx-en kan altijd natuurlijk, maar de gouden tijden zijn echt voorbij.  AM bijna weg, DAB en DVB-T2 met kort bereik. Alleen analoge FM is nog DX-gevoelig, ware het niet dat de Nederlandse FM zo propvol zit dat daar ook niet veel lol meer aan te beleven valt. Geluk als je het buitenland een keer hebt. (Grensstreken daargelaten.)   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-5-2019 om 13:03 zei Prawo:

 

De oplossing lijkt mij hier iedere pakketaanbieder die via een draadje levert (kabel, iptv) te verplichten de publieke zenders zonder kosten door te geven. Als tegenprestatie zouden die dan geen doorgiftevergoeding meer te hoeven te betalen. Pakketdwang voor de consument kan op die manier wegvallen.

Voor onvoldoende bekabelde gebieden is satellietontvangst met een publieke transponder en FTV systeem zoals Oostenrijk, Zweden en Zwitserland hebben de oplossing.

DVB-T2 blijft er dan voor de mobiele gebruiker (auto, boot, camping). En KPN kan op eigen kosten met Digitenne verder gaan (en niet ook nog eens aan de belastingbetalers een vergoeding vragen).

In de toekomst is er dan geen publieke investering in een uitgebreid antennepark met UHD mogelijkheid nodig (dat hadden ze uiteraard ook al vóór de HD uitbreiding kunnen bedenken) aangezien de mobiele gebruiker neem ik aan niet op grote schermen gaat kijken. 

Dat is bij satelliet niet gelukt want daarop is de publieke omroep niet meer free to view te ontvangen. Van Zwitserland lees ik toevallig dat ze daar wel hebben maar die stoppen begin juni met DVB-T, de stekker gaat eruit.

 

Ik geloof wel dat de NPO thans betaalt aan KPN om via Digitenne uit te zenden. Het is ook een NPO eigen MUX maar ik heb geen idee of er compensatie geldt voor het feit dat ze daarvoor content krijgen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het zie de belasting betaler betaald voor de npo´s producties.

Dan moet het gratis voor iedereen beschikbaar zijn op een centraal punt (bv media highway)

Iedereen mag dat signaal gratis oppikken en verder geven en niet nog eens betalen voor

voor de inhoud die is alreeds betaald.

Digitenne/kpn hebben die zenders nodig omdat iedere Nederlander ze wil zien en voor

die doorgifte betalen we.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat zie je verkeerd.

De volksvertegenwoordigers hebben bepaald dat de publieke omroepen alleen gratis te bekijken zijn via DVB-T(2).

Verder bestaat er nog zoiets als het CAI Amstelveen arrest wat het begrip heruitzending behandelt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-5-2019 om 18:51 zei ceesv:

Dat zie je verkeerd.

De volksvertegenwoordigers hebben bepaald dat de publieke omroepen alleen gratis te bekijken zijn via DVB-T(2).

Verder bestaat er nog zoiets als het CAI Amstelveen arrest wat het begrip heruitzending behandelt.

 

Dat arrest is weer van jaren geleden. Zo'n Hoge Raad kan omgaan. De wetgever kan de regels veranderen.
Er zijn overigens wel meer uitspraken: http://www.ie-onderwijs.nl/nl/ie-woordenboek/kabel-arresten Die gaan vooral over het betalen van auteursrechten en dateren uit de jaren '80 van de vorige eeuw. Sindsdien is er ook Europees gezien wel wat veranderd in de gedachtevorming.

De volksvertegenwoordigers zouden als ze beter worden geïnformeerd hun standpunt kunnen herzien. Dat gebeurt wel vaker.
Je kunt met tarieven gaan spelen ook zonder bestaande regels te veranderen. Voor wat hoort wat.

Ook hier is het : niet kijken waarom het niet kan maar juist hoe het wel zou kunnen. En dan met dat laatste aan de slag gaan.
Waar een wil is is een weg.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...