Ga naar inhoud


Dvb dx.


Erwinnaar

Aanbevolen berichten

Ik ga hier maar weer verder met de discussie over de vraag of DX'en nog loont.

 

Vanochtend waren er mooie tropo condities die ook weer iets op afstand opleverden: DVB-T mux RTBF Wavre kanaal 56 met 12% kwaliteit op een raster antenne onder de nok. Afstand 230 km. Ik vroeg mij al af wanneer deze zender onder de 700 MHz gaat verhuizen. Nu nog eventjes vrij op de band.

 

De andere optie die niet helemaal gerealiseerd werd was Luxemburg kanalen 24 en 27. Zoals Eduard07 al klaagde zit de band vol;

 

Ik had geljktijdig uit drie antennes de combinatie 24 en 27 vanuit 3 zenders:

 

Münster stad 73 kilometer, V pol. Antenneversterking 10 dB. Deze gaf beeld en neem ik als niveau referentie voor onderstaande.

Leusden 95 kilometer V pol. Antenneversterking <10 dB niveau -7 dB

Dudelange 319 kilometer H pol. Antenneversterking 13 dB niveau -10 dB. Storing van Münster onder dit signaal ca. 6 dB lager, dit was zichtbaar in het spectrum doordat T2 net iets breder is dan DVB-T. Uit deze kleine niveau verschillen en de gelijktijdige ontvangst van Wavre staat 95% vast dat het Luxemburg was ook al was nog geen beeld mogelijk.

 

Het is nu de spannende vraag of er ooit condities komen die zoveel beter zijn dat Luxemburg nog 10 dB kan winnen bij gelijkblijvend stoorniveau van Münster stad. Het lijkt mij dat Wavre ook nog een stuk sterker had gekund dus maximaal was het nog niet.

 

Wat mij verder nog opviel en dat gebeurt ook niet vaak: De signalen van Münster en Lingen waren allen minimaal 5 dB hoger. Al met al wel weer heel druk vanochtend.

 

 

Wavre.jpg

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Zoeken op extensie .lu levert betere info, in ieder geval zonder het oude kanaal 7:

 

http://www.bce.lu/transmitters/#1474472534761-71804b11-5463

 

TV:

  • MUX RTL TV Letzebuerg – C27 – 180 kW
  • MUX RTL TV BE & NL – C24 – 40 kW
  • MUX RTL NL 2 – C21 – 100kW

 

Er is sprake van een gericht diagram maar van die 180 kW zou bij een aximuth van 8 graden nog boven de 100 kW uitkomen.

Waarom ik 24 en 27 gelijk sterk ontving is me niet duidelijk. Volgens sender tabelle is het 64qam met 2/3 FEC.

 

Jaren geleden op vakantie in Luxemburg met een DVB-T ontvanger inderdaad de Nederlandse RTL 4, 5, 7 kunnen ontvangen. Het is echt een Luxemburgse omroep jahaa!

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hoewel de hobby bij anderen lijkt te zijn ingeslapen ervaar ik nog steeds leuke kanten aan de hobby. Zo ook afgelopen weekend.

 

Het begon met een tripje naar Lingen vrijdagavond. Al in Nederland was een bijzondere wolk te zien die helemaal alleen was en perfect op de plaats bleef. Na een half uur rijden werd mijn vermoeden bevestigd dat het de kerncentrale van Lingen was en maakte ik onderstaande foto vanuit de auto. Aangezien het een warme dag was en de lucht blijkbaar perfect windstil hoopte ik op mooie tropo condities.

 

Die avond bleek er inderdaad tegen middernacht al wat tropo gevormd richting Bremen/ Steinkimmen.

De aansluitende ochtend tegen 7 uur weer gecontroleerd en een mooie meting aan kunnen doen:

 

De zender Bremen op kanaal 48 haalde zo'n 29 dB SNR op de spectrum analyser.

De zender Lingen op kanaal 45 was toegenomen van de normale 30 dB SNR tot ca. 35 dB SNR.

 

De zender Bremen ligt precies in het verlengde van de zender Lingen (200 meter bij de zender Lingen). Dit betekent dat de verzwakking ter plaatse van mijn ontvangst locatie voor beide zenders exact gelijk is. Ik ontvang beide zenders met een rasterantenne onder het dak die tussen een rij huizen aan de overkant doorkijkt.

 

De afstand huis- Lingen is 48 kilometer en huis- Bremen is 163 kilometer:

Het verschil in afstand zou 20log(163/48)= 10,6 dB minder signaal op moeten leveren.

 

De zender Lingen heeft 20 kW ERP en Bremen heeft 50 kW ERP.

Het verschil in vermogen zou 10log(50/20) = 4 dB meer signaal op moeten leveren.

 

Netto zou Bremen onder ideale tropo omstandigheden dus ruim 6 dB lager uitpakken t.o.v. van Lingen wat overeenkomt met het gemeten verschil: 35-29 dB.

Er kan best een dB afwijking inzitten maar veel zal het niet zijn.

 

Conclusie in dit geval is dat de tropo propagatie een ideale buiging gelijk aan de kromming van de aarde bereikte en een verzwakking die overeenkomt met de afstand.

Lingen2.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb je dit jaar al Engeland of Denemarken ontvangen? 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Engeland heb ik voor het laatst in de flat ontvangen, ruim 10 jaar geleden. Dat was nog wel toen in Engeland ook analoog werd uitgezonden en digitaal met een lager vermogen dan na de switchover. Ik heb een tijdje geleden gekeken naar de optionele kanalen en dat is nu wel "gunstig" voor Tacolneston. Die staat het meest dichtbij en had destijds ook de beste kans.

 

Denemarken was hier in dik 10 jaar tijd ook maar twee keer goed: 1x Analoog met veel sneeuw maar wel kleur en 1x digitaal in het jaar dat Smilde plat lag. Ik wacht nu op wintercondities voor kanaal 50 Aabenraa. Heb in deze zomer wel spectraal vaag iets gezien op kanaal 50 maar nog ver onder het punt dat er ontvangst mogelijk zou worden.

 

Het probleem voor beide landen is dat ik dergelijke vrij zicht condities nodig heb over het hele pad om de benodigde signaalsterkte te bereiken. De statistische kans daarop is ongeveer 1 event per jaar.

 

Uit Engeland zelf kwam deze zomer wel een bericht dat iemand Duitsland en Denemarken had ontvangen! Dit zelfs met de antenne verkeerd gepolariseerd dus een behoorlijk signaal!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-9-2019 om 11:33 zei Zunigkyk:

Ben niet zo thuis in dx... Maar misschien is dit een alternatief, zeker als je ook wat met satellieten hebt.

 

 

Es'hail2 - erster geosationärer Amateurfunk-Satellit

Op mikrocontroller.net zijn ze er nogal enthousiast op gesprongen.

 

(Sorry als dit oud nieuws is.)

Voor mij is het nieuw en inderdaad redelijk spectaculair. Zowel om technische reden als de kosten die daarmee worden gemaakt voor de hobby! Maar er zal zoals vaker wel wat worden gesponsord door een of meerdere bedrijven die al dergelijke systemen bouwen.

 

Nu zijn via een satelliet gewoon stabiele vrij zicht verbindingen mogelijk en daarmee is het geen DX. Nu hoeft dat ook niet voor iedereen en zijn er legio mogelijkheden iets te doen met hoogfrequent techniek.

 

Zelf ben ik fan van troposferische propagatie en UHF maar er zijn in DX land talloze andere frequenties en mogelijkheden van meteoor scatter t/m moon bouncing.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb momenteel ontvangst van drie kanalen die ik normaal niet ontvang

 

Kanaal 32 : uit Munster (ruim 100 km hier vandaan) met o.a. Phoenix HD en Tagesschau24 HD 

Kanaal 34 uit Munster met o.a. Arte HD en One HD

Kanaal 40 : uit Groningen met o.a. RTV Noord en Omrop Fryslan. 

 

De zenders uit Lingen komen veel minder sterk (of niet) binnen terwijl de afstand hiervandaan half zo groot is.  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twee Duitsers zijn van Münster. Ik heb net even gekeken hier maar er is slechts een heel lichte toename. Zondagavond had ik na 23 uur kanaal 40 mooi, hele docu opgenomen. Later werd het signaal nog sterker maar de storing uit het Rührgebied nog véél sterker, is jammer.

 

Misschien wordt Lingen nu ook gestoord door verder gelegen zender(s) of neemt echt de sterkte af?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...
Op 7-9-2019 om 21:51, Noordzee zei:

Heb je dit jaar al Engeland of Denemarken ontvangen?

Update hierover in 2024. Engeland is er niet beter op geworden maar ik geef de moed niet op.

 

Denemarken heb ik in mijn huidige woning sinds 2008 een paar keer ontvangen. In dat jaar 1x analoog van Aabenraa (345 km). Daarna nog een keer keihard digitaal van Tommerup (405 km) op kanaal 25 toen Smilde nog plat lag. Helaas geen beeld omdat Denemarken al MPEG4 gebruikte en mijn ontvanger dat niet weergaf..

Net vóór de 700 MHz ruiming had ik opnieuw Tommerup digitaal maar dat was een gescrambelde mux op kanaal 49 of 50 dat toen niet meer gestoord werd omdat Duitsland daar al was vertrokken. Meer recent Vordingborg (460 km) op het vrije radio astronomie kanaal 38 met eveneens een gescrambelde TV 2 mux maar wel leesbare teletekst!

 

Gisteren las ik echter een onwaarschijnlijk bericht op een Duits forum. Hamburg (257 km) gaat op 1 maart kanaal 40 t.b.v. NDR uitschakelen. Door verbeterde encoder technieken is het mogelijk geworden deze zender te verhuizen naar de bestaande multiplex op kanaal 41 en daarmee het kanaal 40 overbodig te maken. Dit kanaal 40 wordt tot op heden slechts gebruikt voor 1 zender dus in QPSK gemoduleerd met slechts 10 kW ERP vermogen. De dekking is hierdoor vergelijkbaar met kanaal 41 dat in 64QAM uitzendt met 50 kW ERP.

 

Het fantastische nieuws is dat Aabenraa (345 km) op kanaal 40 uitzendt met de FTA mux waarin DR 1, 2 en TV 2 uitzenden. Er is vanaf maart dus kans deze te ontvangen omdat de storende zender dan is uitgeschakeld. Hiermee een totaal onverwachte nieuwe kans om vóór 2030 eindelijk nog een keer Deense TV te kunnen ontvangen én zien. Ik moet wel hopen dat de verticale storing vanuit het Ruhrgebied op de horizontaal gepolariseerde antenne erg laag is maar kanaal 40 van Hamburg lukte een paar keer wel dus het ziet er goed uit!

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand of het mogelijk is DVB-T(2) te doen met een airspy?  Is daar software voor ?

 

BBC Radio One  FM komt hier zomers wel eens door op 99,3 (Mhz) FM (Tacolnestion) en op DAB+ heb ik een britse mux wel eens kunnen inlezen maar was er geen geluid.  Denemarken is wel ooit gelukt met geluid een aantal jaar geleden.   En Duitsland lukt bijna altijd (Kleve) en Vlaanderen ook als je wat hoger gaan staan (op een dijk) of met condities.

 

Analoog heb ik wel het nodige DX gedaan vroeger maar met DVB-T(2) nog niet veel gelukt.. ook geen speciale antenne meer voor. 

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, OFDM zei:

 

Gisteren las ik echter een onwaarschijnlijk bericht op een Duits forum. Hamburg (257 km) gaat op 1 maart kanaal 40 t.b.v. NDR uitschakelen. Door verbeterde encoder technieken is het mogelijk geworden deze zender te verhuizen naar de bestaande multiplex op kanaal 41 en daarmee het kanaal 40 overbodig te maken. Dit kanaal 40 wordt tot op heden slechts gebruikt voor 1 zender dus in QPSK gemoduleerd met slechts 10 kW ERP vermogen. De dekking is hierdoor vergelijkbaar met kanaal 41 dat in 64QAM uitzendt met 50 kW ERP.

 

Het fantastische nieuws is dat Aabenraa (345 km) op kanaal 40 uitzendt met de FTA mux waarin DR 1, 2 en TV 2 uitzenden. Er is vanaf maart dus kans deze te ontvangen omdat de storende zender dan is uitgeschakeld. Hiermee een totaal onverwachte nieuwe kans om vóór 2030 eindelijk nog een keer Deense TV te kunnen ontvangen én zien. Ik moet wel hopen dat de verticale storing vanuit het Ruhrgebied op de horizontaal gepolariseerde antenne erg laag is maar kanaal 40 van Hamburg lukte een paar keer wel dus het ziet er goed uit!

 

 

 

Ik wil jouw bijzonder goede humeur niet verpesten. Maar kanaal 40 wordt in Nederland gebruikt in Groningen en Friesland voor de NPO-zenders.Gaat dat jouw DX-plannen niet in de war schoppen? Of kun je de antenne dusdanig uitrichten dat je geen last hebt van de Nederlandse zendmasten?  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Noordzee zei:

 

Ik wil jouw bijzonder goede humeur niet verpesten. Maar kanaal 40 wordt in Nederland gebruikt in Groningen en Friesland voor de NPO-zenders.Gaat dat jouw DX-plannen niet in de war schoppen? Of kun je de antenne dusdanig uitrichten dat je geen last hebt van de Nederlandse zendmasten?  

Dat is zeker een relevant detail! Kanaal 40 van Groningen komt onder het dak niet binnen omdat het precies in de richting van het huizenblok valt. Leeuwarden wel maar onder een bijzondere hoek via de zijmuur. De grote winst zit denk ik in polarisatiescheiding want Nederland is verticaal en Denemarken horizontaal. Dat kan wel wat draaien door het dak maar ik heb eerder die Hamburg zender ook kunnen ontvangen met zijn 10 kW. Een groter probleem kan het Ruhrgebied zijn. Dit komt op de achterkant binnen en daar heeft Fryslan wel veel last van maar die zijn beide verticaal gepolariseerd.

 

Ik heb zojuist een test gedaan met de antenne in positie, kanaal 40 bandfilter tussen versterker 1 en 2. Brandschoon op de spectrum analyser. Zo leeg is het kanaal 40 uit de Leeuwarden antenne nooit. De storing die ik daar zie loopt met condities tot + 10 dB op. Dit ziet er dus beter uit maar het is natuurlijk afwachten wat condities gaan doen. Buiten deze zenders is er ook nog Hannover en omgeving maar dat is 200 km en ver buiten de richting.

 

Net even gecheckt dat ik in de ochtend van 2-6-2009 de laatste keer ontvangst had met beeld. Ook de zender Aabenraa maar dat was nog analoog kanaal 27. Net in kleur dus niet al te beste signaalsterkte.

aangepast door OFDM
Toevoeging laatste ontvangst met beeld
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie het interessant vindt mijn ontvangst overzicht in het T2 tijdperk. Ik heb het bijgewerkt naar de nieuwste situatie vanaf maart.

De lichtblauwe balken zijn mijn lokale zenders die altijd draaien. Wit is bucket list, grijs is ongebruikt, geel is ontvangen: Iets t/m marginaal. Groen is een overtuigend signaal van 25 dB signaal ruis of hoger. De hoek is van onder het dak gezien, dat wijkt 10 graden af van noord.

 

 

DVB-T2 DX.png

aangepast door OFDM
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi hoor! 

Wat een leuke hobby! 

 

Hier heb ik sinds dat ik een abonnement heb op Digitenne mijn antenne vervangen door eentje die strak uitgericht staat op Smilde. 

Dat moet ook wel, want anders heb ik niet op alle commerciële zenders een goede ontvangst.

 

Het gevolg is wel dat de Duitse zenders en bv TV Noord hier nu nooit meer ontvangen worden via DVB-T2. Met de oude haaienvin-antenne lukte dat nog wel eens.  

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...