Ga naar inhoud


Broadlink A1 e-Air Wireless Air Detector


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder
Gearbest stuurde ons op ons verzoek een Broadlink A1 e-Air Wireless Air Detector / Multisensor . Dit geinige kleine ding kan luchtkwaliteit, temperatuur, luchtvochtigheid, licht en geluid meten. Deze waarden kunnen uitgelezen worden met een smartphone app of met een domoticasysteem.

Mij interesseert eerlijk gezegd de smartphone app helemaal niet, maar toen ik op de site van Home Assistant las dat je het ding kunt gebruiken in combinatie met Home Assistant (een domoticasysteem) was mijn interesse gewekt.

 

02-EN.jpg

 

Kenmerken:

• Detectie van luchtkwaliteit, temperatuur, luchtvochtigheid, licht en geluid.

• Andere detectiemethoden kunnen (volgens de fabrikant) met behulp van plugins (later) worden toegevoegd.

• Kan direct met een Wifi netwerk worden verbonden, geen aparte gateway nodig!

• Je kunt het apparaat op afstand uitlezen met een Smartphone app.

• Interactie met andere (Broadlink) smart devices mogelijk via app (of domotica systeem).

• Compact en 'elegant' ontwerp.

• Eenvoudig in te stellen met Android/iOS app.

• WiFi frequentie: 2.4GHz 802.11 b/g/n.

 

Voltage (V): DC 5V 

Energieverbruik: Minder dan 1.6W 

Frequentie: 50Hz 

Stroomverbruik (mA): 1A 

Meetlimiet temperatuur: 0 - 50 graden Celsius

Meetlimiet lichtvochtigheid:  Minder dan 85%

 

Het kleine apparaatje (ca.11x7x7cm) wordt geleverd in een net hardkartonnen doosje. In het doosje treft je verder een netvoedingsadapter (EU), een USB->MicroUSB kabel en een Engelstalige gebruiksaanwijzing aan.

 

overview.jpg

 

Het enige dat van belang is in die gebruiksaanwijzing is de link (QR code) naar de app. De rest wijst zich vanzelf. Even je smartphone met je Wifi netwerk verbinden, de app downloaden en starten, 'add device' klikken en klaar is Klara.

 

De hardware voelt degelijk aan en is ook daadwerkelijk slim ontworpen en goed in elkaar gezet. Warmetebronnen zijn goed van de sensoren gescheiden en metingen zijn ook constant (wel met even constante maar wel geringe afwijking).

 

dissambled.jpg

 

Aan de achterzijde tref je maar liefst 3 micro-USB aansluitingen aan. Eentje voor de toevoer van stroom en 2 'doorlusaansluitingen' waar je ook daadwerkelijk andere apparaten op kunt doorlussen. Hiervoor moet je dan wel een USB kabel met aan beide zijden een micro-USB stekker hebben. Hoe zinvol is dat?

 

back1.jpg

 

usb1.JPG

 

De app heb ik even snel bekeken. Deze werkt prima, je kunt er de data mee uitlezen, heel eenvoudig events mee programmeren die dan eventueel andere Broadlink devices aansturen. Werkt allemaal prima!

 

app1.jpg

app2.jpg

 

De app is leuk, maar ja...Ik gebruik Home Assistant en.... Home Assistant rulez!!!   ;)

Wat als je de lichtsterktemeting nu bijvoorbeeld eens je Philips Hue verlichting automatisch kunt laten aanschakelen en dimmen op het moment dat er iemand thuis, of zelfs in een bepaalde ruimte is. Bij een te hoge luchtvochtigheid je airco aansturen....Das vet! 

 

Het ding aan de gang krijgen in Home Assistant is op zich een fluitje van een cent. Even een sensor toevoegen en BOEM! Werken!



# Broadlink A1 multisensor
- platform: broadlink
  host: 192.168.2.77
  mac: '34:EA:34:XX:XX:XX'
  update_interval: 10
  monitored_conditions:
    - temperature
    - humidity
    - air_quality
    - light
    - noise


In de States log van Home Assistant zie je direct de data binnenlopen:

 

ha_states1.jpg

 

Wat wel opvalt is dat de temperatuur en de luchtvochtigheid iets afwijken van mijn (niet gekalibreerde) goedkope meetstation. Ook mijn Nefit Easy vind dat het iets koeler is. Na diverse keren meten stel ik wel vast dat de afwijking constant is. Dat betekend in ieder geval dat de meetwaarden betrouwbaar, maar wel wat naar boven afwijkend zijn. Die afwijking kan in Home Assistant echter redelijk 'eenvoudig' gecorrigeerd worden, waarna je een behoorlijk betrouwbare meetwaarde hebt.



- platform: template
  sensors:
    broadlink_temp_corrected:
      value_template: '{{ states.sensor.broadlink_sensor_temperature.state | float - 1 }}'
    broadlink_humidity_corrected:
      value_template: '{{ states.sensor.broadlink_sensor_humidity.state | float + 3 }}'  


float - 1 corrigeert de temperatuur met -1 graden en float +3 corrigeert de luchtvochtigheid met 3%.

 

Zover zo goed.

 

Het volgende probleem is dat de meetwaarden van de luchtkwaliteit, licht en geluid uitgedrukt worden in getallen. Daar heb ik niet zo veel aan. Na wat zoekwerk ontdek ik waarvoor deze waarden staan en heb ik ook hiervoor een template gemaakt:



- platform: template
  sensors:
    broadlink_temp_corrected:
      value_template: '{{ states.sensor.broadlink_sensor_temperature.state | float - 1 }}'
    broadlink_humidity_corrected:
      value_template: '{{ states.sensor.broadlink_sensor_humidity.state | float + 3 }}'  
    broadlink_light_corrected:  
      value_template: "{%if states.sensor.broadlink_sensor_light.state == '0' %}Donker
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_light.state == '1' %}Schemer
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_light.state == '2' %}Normaal
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_light.state == '3' %}Helder
                       {% endif %}"
    broadlink_air_quality_corrected:  
      value_template: "{%if states.sensor.broadlink_sensor_air_quality.state == '0' %}Uitstekend
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_air_quality.state == '1' %}Goed
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_air_quality.state == '2' %}Normaal
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_air_quality.state == '3' %}Slecht
                       {% endif %}"
    broadlink_noise_corrected:  
      value_template: "{%if states.sensor.broadlink_sensor_noise.state == '0' %}Stil
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_noise.state == '1' %}Normaal
                       {%elif states.sensor.broadlink_sensor_noise.state == '2' %}Lawaai
                       {% endif %}"


Als ik nu in de Home Assistant states kijk, zie ik zowel de standaard data als de gecorrigeerde data. Die gecorrigeerde data ga ik dus gebruiken.

 

ha_states2.jpg

 

Nu is het alleen nog een kwestie van de weergave in Home Assistant bouwen. Voorlopig maak ik er een aparte pagina voor:



### In groups: ####
 
broadlink_view:
 view: yes
 name: Broadlink A1
 icon: mdi:chart-bar
 entities:
   - group.broadlink
   
broadlink:
 name: Broadlink A1 sensor
 entities:
   - sensor.broadlink_air_quality_corrected
   - sensor.broadlink_humidity_corrected
   - sensor.broadlink_light_corrected
   - sensor.broadlink_noise_corrected
   - sensor.broadlink_temp_corrected
   
### In customize: ###
 
##### Broadlink A1 #####
sensor.broadlink_air_quality_corrected:
 friendly_name: Luchtkwaliteit
 icon: mdi:image-filter-tilt-shift
sensor.broadlink_humidity_corrected:
 friendly_name: Luchtvochtigheid
 icon: mdi:weather-hail
sensor.broadlink_light_corrected:
 friendly_name: Lichtsterkte
 icon: mdi:white-balance-sunny
sensor.broadlink_noise_corrected:
 friendly_name: Geluidssterkte
 icon: mdi:volume-medium
sensor.broadlink_temp_corrected:
 friendly_name: Temperatuur
 icon: mdi:temperature-celsius


Dat ziet er dan zo uit in Home Assistant:

 

ha1.jpg

 

Voor het gemak heb ik deze configuratiewijzigingen in Home Assistant bijgevoegd als tekstdocument.

 

Al met al is dit echt een heel leuk ding. Het enige nadeel vind ik de vorm. Die is...tja.... nogal...smaakgevoelig.

Er is niet veel vergelijkbaars te vinden. Dan moet je toch al minimaal naar een Aeotec Multisensor 6 en die kost al snel 55 euri + eventueel een Z-Wave Plus USB stick van 40 euri (als je die nog niet hebt. Dan is dit ding met +/- 35 euri toch wel erg interessant...en...volledig standalone!

 

Tijdelijk met een speciale couponcode en deze link voor maar €23,78!!!!*


en in je winkelwagentje deze couponcode invoeren: NLHomeAir   *Vervalt na 30-09-2017 (Maximaal 20 aankopen) 

Met dank aan Gearbest voor de medewerking aan deze review!

 

** Als er interesse in een (video) workshop over hoe je Home Assistant inricht en hoe je met deze sensor andere apparatuur kunt aansturen, hoor ik dat graag! Bij voldoende animo maak ik graag een video.

ha.config.txt

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit apparaat lijkt me geen nuttige toevoeging aan mijn dagelijkse bestaan. Het doet me een beetje denken aan de aardstralenkastjes uit de jaren zeventig.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij opvalt is dat er nergens wordt gesproken over het begrip luchtkwaliteit. Je zult toch eerst moeten weten wat er wordt gemeten voordat je het überhaupt kunt kwantificeren en een status geven.

 

Zonder dat er een ventilatortje in zit is het absoluut vitaal dat je het ergens op de tocht hangt want veel gassen die gemeten zouden moeten worden (ik heb daar zo mijn twijfels over) zullen niet zomaar naar de sensors kruipen. Zelfs met de ventilatiegaatjes zal er bijzonder weinig verversing van de lucht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas verspreid zich door diffusie. Is geen ventilator voor nodig.

 

en lucht kwaliteit wordt gemeten met een VOC sensor. En dus denk ik dat ze met lucht kwaliteit bedoelen: weinig schadelijke gassen (wel die gassen die de VOC sensor kan meten. weet niet welke sensor het is) en geen stank. tevens zal de VOC bepalen dat de CO2 waarde laag is (hoewel er genoeg discussies zijn hoe goed je CO2 waarde kan bepalen met een VOC sensor). En omdat het een chemische sensor is, is de vraag hoe nauwkeurig hij blijft meten. Hangt dus af van de kwaliteit van de VOC sensor. 

aangepast door lemoi

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

 

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat "interessant" zou zijn is inderdaad de Luchtkwaliteit...  temperatuur en luchtvochtigheid heb je meestal wel op de aanwezige weerstations zitten... 

De vraag wat er precies gemeten wordt bij die luchtkwaliteit is van groot belang... en dan de nauwkeurigheid daarvan... en zoals er ook al geschreven werd, je zou de lucht dan door het apparaatje moeten zuigen...

Een op het eerste gezicht leuke gadget...  maar ik heb mijn twijfels wat het toevoegt.

Mijn ervaring met weerstations is ook dat de kwaliteit toch best wel afhankelijk is van het bedrag wat je er voor neertelt (bij de goedkoopste aanbieder)...  en als ik dus al hoor dat iets zo eenvoudigs als temperatuurmeting al niet correct gebeurt, ga ik er vanuit dat het niet meer dan een leuke gadget is voor in een hippe woonkamer...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

... en zoals er ook al geschreven werd, je zou de lucht dan door het apparaatje moeten zuigen...

 

dat hoeft dus niet. Het heet diffusie (lees even op internet wat dit is, dan weet je het.)

 

En de temperatuur, er zal wel geen compensatie gemaakt zijn voor eigen opwarming van het product. hetzelfde met de vochtsensor

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

 

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diffusie is inderdaad de wijze waarop het gas de sensor bereikt, en het gas verspreidt zich ten gevolge van de verschillen in partiaaldruk van de aanwezige gassen. Maar het is niet zo dat zwaardere gassen de hoger geplaatste sensor kunnen bereiken. Maar voor ons als mens is de ademhoogte het belangrijkst en dat is verschillend in bv. een keuken of een woonkamer. Maar het blijft vreemd dat je niet weet wat je gaat meten en dan is de toepassing ook zinloos.

Het apparaat is gewoon een gadget en voegt niets toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het enige wat "interessant" zou zijn is inderdaad de Luchtkwaliteit...  temperatuur en luchtvochtigheid heb je meestal wel op de aanwezige weerstations zitten... 

De vraag wat er precies gemeten wordt bij die luchtkwaliteit is van groot belang... en dan de nauwkeurigheid daarvan... en zoals er ook al geschreven werd, je zou de lucht dan door het apparaatje moeten zuigen...

Een op het eerste gezicht leuke gadget...  maar ik heb mijn twijfels wat het toevoegt.

Mijn ervaring met weerstations is ook dat de kwaliteit toch best wel afhankelijk is van het bedrag wat je er voor neertelt (bij de goedkoopste aanbieder)...  en als ik dus al hoor dat iets zo eenvoudigs als temperatuurmeting al niet correct gebeurt, ga ik er vanuit dat het niet meer dan een leuke gadget is voor in een hippe woonkamer...

Dan begrijp je het begrip domotica niet helemaal of je hebt de review niet goed gelezen. Misschien voegt het voor jou niets toe, maar mensen die huisautomatisering toepassen zitten vaak echt wel te wachten op dit soort sensoren.

 

Temperatuur. luchtvochtigheid, lichtsterkte en in mindere mate geluidsproductie en luchtkwaliteit zijn wel degelijk interessant voor domoticaschakelingen.

 

Voorbeelden:

 

- Lichtsterkte Philips hue regelen op basis van gemeten omgevingslicht.

- Licht aanschakelen bij schemer / licht uitschakelen bij daglicht.

- Luchtbevochtiger aanschakelen bij lage luchtvochtigheidsgraad

- Airco inschakelen op 'ontvochtigen' bij hoge luchtvochtigheidsgraad

- Airco inschakelen op 'koelstand' bij temperatuur hoger dan XX / uitschakelen bij temperatuur lager dan XX

- Aanwezigheidsdetectie op basis van geluid.

- Aanwezigheidsdetectie op basis van bewegingsdetectie (na toekomstige firmware update)

- Waarschuwing (door bijvoorbeeld rood licht knipperend aan) bij te hoog CO2 gehalte.

- enzovoorts enzovoorts.....

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

In ieder geval kan je er prima mee leren wat domotica inhoud. Want dat begrip is bij jou nog nét niet helemaal duidelijk ;)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp het begrip Domotica wel... of ik dat interessant vind, is wat anders, en is niet relevant wat dat betreft.

 

De meeste, wat duurdere airco's schakelen zelf aan, uit en wisselen van mode al naargelang de instellingen die je gemaakt hebt.  Jij stelt je binnenhuisklimaat in, het apparaat zorgt dat dit zo goed mogelijk behouden wordt...

Het is niet zo dat dit apparaatje een basis-airco zodanig zal kunnen sturen dat die een high tech apparaat wordt.

 

Dat Philips hue ken ik niet, en heb het ook niet gezocht op internet...  maar om het erg plat te zeggen.... als het voor mij aangenaam wordt om een lichtje aan te doen, druk ik wel op de goede knoppen...   om je huis er bewoonbaar uit te laten zien als je er niet bent, OK, dat is dan weer wat anders...

 

Maar, goed, het was slechts mijn mening, dat het volgens mij niet echt iets toevoegt...  Ik denk als je echt de domotica in wil gaan, je "betere" apparatuur moet kopen... maar misschien is het wel goed om wat te experimenteren.

Blijft dat je niet precies weet wat er gemeten wordt, en de nauwkeurigheid daarvan weet je ook niet...  Volgens mij moet je in het geval van CO/CO2 op strategische plaatsen, goede meetinstrumenten plaatsen, die ook geen vals alarm geven, of valse veiligheid voorspiegelen.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Het spijt me te zeggen, maar dan begrijp je het begrip domotica dus toch niet. :P 

Het doel van Domotica is diverse apparatuur op een zodanige wijze te laten samenwerken dat het als een geheel zaken in je huis automatiseert en deze zaken extern toegankelijk maakt:

Wikipedia: "De integratie van technologie en diensten, ten behoeve van een betere kwaliteit van wonen en leven. Bij domotica draait het dus niet alleen om integratie van techniek en bediening in de woning, maar ook om de dienstverlening van buitenaf naar de woning."

En als je een zelfregelende airco hebt is dat prachtig, maar dat is dan nog steeds een opzichzelfstaand 'dom' apparaat. Heb je dan ook nog een bestaande CV installatie kunnen die elkaar flink tegenwerken als je het altijd maar op 'automagisch' laat staan.

Met sensoren als deze Broalink A1 of bijvoorbeeld de duurdere Aeotec Multisensor in combinatie met een Airco interface of IR zender kan je bijvoorbeeld de airco aanschakelen en 'dom' of 'zelfregelend' zijn werk laten doen en ook extern weten dat die zijn werk gedaan heeft.

Dat is maar een van de vele voorbeelden. Ik respecteer het als je domotica niet interessant vind, maar loze opmerkingen plaatsen over zaken waar je geen interesse in hebt en klaarblijkelijk ook niet heel veel kennis over hebt, is jammer.

 

Met domotica kan je heel erg veel zaken zinvol en natuurlijk ook op basis van pure luxe automatiseren. Niet iedereen heeft geld voor een heel erg duur op KNX gebaseerd systeem in je nieuwbouw huis aan te laten leggen maar willen wel graag zaken automatiseren en dan is het fijn als er producten als Home Assistant, Philips Hue, OSRAM Lightify, Broadlink, Aeotec en het vele z-wave en zigbee spul zijn waarmee je relatief goedkoop en behoorlijk betrouwbaar, ook in bestaande bouw, enorm ver kunt komen met huisautomatisering.

 

Ik noem even een paar specifieke voorbeelden:

 

Ik heb thuis meerdere beveiligingscamera's hangen. Eén daarvan hangt bij de voordeur. Buiten bij de ingang hangen 2 Philips hue GU10's in inbouwspots die de entree verlichten. Dat gebeurt op basis van zonsondergang en zonsopgang, met een door mij ingestelde offset. Die tijden veranderen dus dynamisch iedere dag mee met de zonsopgang/ondergang tijden.

In de hal hangen 4 GU10 Philips Hue spots.

In de camera's heb ik diverse motion detection en line crossing fields ingesteld. Dat wil zeggen als iemand een virtuele lijn net voor de voordeur kruist van buiten naar binnen (en dus niet van binnen naar buiten) en het is na zonsondergang, gaat het licht in de gang aan. In de hal hangt tevens een Aeotec Multisensor 6. Als het na zonsondergang is of als de Aeotec te weinig licht detecteert, gaat als je de hal in loopt automatisch het licht aan.

 

Slaat iemand de ruit in krijg ik een pushnotificatie van (hard) geluid in die ruimte.

 

Op helloween wordt het licht voor de deur automatisch oranje. Met kerstmis wordt automatisch het een beetje groenig.

 

Als iemand achter het huis rond loopt, wordt dat door de camera's en een radar sensor opgemerkt. Is die persoon of dier zwaarder dan +/- 20 kilogram, gaat het licht volle bak aan en krijg ik een pushbericht op mijn telefoon.

 

Als ik van huis ben meldt Home Assistant mij altijd hoe lang ik moet reizen vanaf dat punt naar huis. Ben ik thuis verdwijnt die informatie uit Home Assistant. Als ik een afspraak in mijn agenda heb staan met daarin een adres, meldt Home Assistant mij op basis van accurate file-informatie hoe laat ik moet vertrekken om op tijd op mijn afspraak te zijn.

 

Als ik thuis ben vraag ik Alexa hoe het verkeer er voor staat op de route naar mijn werk. Zij leest het netjes voor.

 

Als ik van mijn werk naar huis toe rijd en het erg warm is, zet home assistant kort voor aankomst de airco aan, zodat het thuis lekker koel is als ik aankom en de airco niet de hele dag voor niets staat te loeien.

 

Gewoon omdat het kan :)

 

Dus interesseert domotica je niet? Prima... helemaal jouw ding, maar laat de opmerkingen over zinloos, overbodig etc. dan ook gewoon achterwege. Da's namelijk een beetje flauw. ;)

 

Het is voor mij gewoon een beetje gemak, een beetje beveiliging, een beetje luxe en heel veel hobby. Ik zeg toch over jouw hobby ook niet dat het zinloos en overbodig is?

 

Mvg,

 

Michel
 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik heb hem begrepen, en weet nu dat dit totaal niets voor mij is...  

 

Ik hoef echt niet van buitenaf de verwarming of de koeling te bedienen en dat soort dingen, en hoef al helemaal geen oranje voordeurverlichting te hebben...  Maar ik begrijp uiteraard wel dat dit maar voorbeelden waren om duidelijk te maken wat het allemaal inhoudt, en wat er mogelijk is.  Ik weet nu weer wat meer...

Daarvoor mijn dank, ik heb me nooit in domotica verdiept, had er een aantal jaar geleden wel eens iets over gezien op de tv... maar intussen zal er dus best meer kunnen dan 10 jaar geleden.

 

Of het jammer is dat iemand die de finesses van die technologie niet kent, misschien incorrecte dingen zegt, vindt ik niet... maar  goed, als je alleen mensen wil die met kennis van zaken reageren, moet je het onderwerp verschuiven naar de domotica afdeling van dit forum... daar lees ik niet mee, omdat het onderwerp mij niet echt interesseert... de nieuwsberichten lees ik wel, omdat daar soms wel interessante dingen bijstaan.

De een kan uiteraard meer zeggen dan de ander...  ik weet dat veel van wat ik schrijf met een vergrootglas uitgelezen wordt, en al heel snel als flauw, onzinnig, gierig belachelijk etc etc bestempeld wordt...  als je niet netjes ja knikt op alles, en vol lof over alles meepraat, ben je uiteraard niet populair en ben je een buitenbeentje.

Ik zeg niet dan de hobby van iemand overbodig is, dat staat nergens. Jij had overigens niet eens gezegd dat domotica je hobby is.  Ik bekeek de toegevoegde waarde van het apparaat, uiteraard vanuit mijn eigen perspectief. En daardoor schreef ik dat het wat mij betreft dus niets toevoegt waar ik iets aan heb. Maar een ander kan dit wel vinden.

Dat hebben we met satellietreceivers, schotels, computers, telefoons etc toch ook?  de een zal zegen dat een bepaalde optie overbodig is, terwijl de ander het onontbeerlijk vindt, en precies daarvoor het toestel koopt.  Maar ieder mag zijn mening hebben, zolang je die maar op een beschaafde manier naar voor brengt...   en dat doet lang niet iedereen. Ik zal hoogstwaarschijnlijk ook wel eens zondigen tegen die regel, maar ik probeer meestal te onderbouwen waarom ik iets zeg.

 

Tot slot nog de opmerking, maar dat is niet specifiek voor dit apparaat...  als je dingen kan sturen van buiten je huis, wil dat zeggen dat "anderen" ook in je sturing kunnen komen.  Daarover is een poosje geleden eens iets geweest op de Duitse televisie...  ondanks 'goede beveiliging' volgens het bedrijf die de installatie verzorgde, was het voor de ingehuurde hacker niet echt moeilijk om de rolluiken op en neer te bewegen, en de verwarming op 28 graden te zetten...   en dit waren dan 'onschuldige' dingen... dit zou dus alleen daardoor voor mij duidelijk een "nee, niet doen" zijn...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Haal dan ook meteen de stekker uit het internet en gebruik geen smartphone, tablet en dergelijke. Ook daarmee stel je jezelf in principe bloot aan de buitenwereld.

 

Ik heb dat allemaal behoorlijk goed beveiligd, vergelijkbaar met goed hang en sluitwerk op de deur. Maar ook dan komen criminelen je huis binnen als ze dat graag willen. ;)

 

Verder kan ik mij niet aan de gedachte onttrekken dat we hier allemaal zitten omdat we met hobbies bezig zijn. Dat hoeven we elkaar echt niet specifiek te vertellen.

 

Het is duidelijk. Domotica interesseerde je niet en het staat je dan ook vrij topics die buiten je interesseveld liggen gewoon over te slaan

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...