Ga naar inhoud


Technistar S5 / Technistar S5 HD+


Mimisiku

Aanbevolen berichten

Ik ben de Enigma2 ontvangers gewoon (veel getest ook). Wilde dit keer eens ‘iets anders’ testen. Met het oog op de aanstaande uitfasering van Seca en de noodgedwongen overstap naar CI+ heb ik een (goedkope) Technisat Technistar S5 gekocht. Deze ontvanger bestaat in 2 uitvoeringen:

 

- Technistar S5 (Conax interne kaartlezer. Géén MultiCAS!)

- Technistar S5 HD+ (Nagra Merlin interne kaartlezer. Géén MultiCAS!)

 

Verder zijn de versies technisch gelijk..

 

247F28D6-35CF-4B4A-AD8B-6C3B021D852C.jpeg.b1ff2e5b3d50af17bd01d20c424e9981.jpeg

 

68988FDF-058A-4A84-AB5D-3612328D3298.jpeg.f627ba71024b28701f77b085c682c939.jpeg

 

Het betreft een Single Tuner ontvanger met DVB-S2 tuner. Dus geschikt voor HD (H.264). De ontvanger heeft géén HEVC aan boord!

 

De ontvanger is echter CI+ gecertificeerd en moet dus alle CI+ modules accepteren (niet alleen Neotion). Feitelijk de reden voor deze test. Het apparaat draait op (uiteraard) een gesloten firmware maar heeft wél een FastScan voor M7 aan boord.

 

Direct na het aanzetten start de ‘Auto-Install’ waarmee je heel eenvoudig zonder enige kennis gehinderd je box kunt instellen voor je provider. Je kiest de menutaal én het land waar je het toestel gaat gebruiken. Al naar gelang de landskeuze verschijnt een Providerlijst waaruit je kunt kiezen. Bij M7 ondersteunde landen wordt na de keuze een FastScan uitgevoerd. De software is reuze doordacht: zaken als Satelliet en DiseqC worden voor de gekozen provider automatisch ingevuld. Bij Canal Digitaal/TVV kiest de software:

 

DiseqC A - Astra 19.2°

DiseqC B - Astra 23.5°

DiseqC C - Astra / Eurobird 28.5°

DiseqC D - HotBird 13°

 

De HotBird geeft echter -.- dB omdat een ‘oude’ transponder gebruikt wordt voor de signaalmeting. De FastScan gaat echter prima. Ook de HotBird kanalen werken prima.

 

Na de FastScan wordt de Technisat SFI programmainfo geladen van hun server. Hiervoor dient de box WEL op internet aangesloten te worden! Hier komt dan meteen het grootste minus punt van deze ontvanger. Het inlezen duurt 30 minuten!! Dit wordt ook aangegeven en het zoeken mag worden onderbroken. Echter…. Zonder SFI géén langdurige EPG (alleen Now/Next).

 

Nu is het tijd om een CI+ module te plaatsen. Grappige is dat de ‘oude’ CI+ modules M7-CAM701 en de witte CI+ 3.5 ook ‘geautoriseerd’ worden terwijl ze ook in een gewone CI werken. Bewijs dat het CI+ modules waarvan de ‘+’ functionaliteit is uitgeschakelt. Alleen bij de CAM803 wordt een complete autorisatie doorgevoerd (idem bij de HD+ CI+ module).

 

Na een succesvolle autorisatie worden de geabonneerde zenders zichtbaar.. Nadeel: de officieuse CI+ licentie activeert óók de beperkingen die door de provider worden opgedrongen. Inclusief de CI meldingen! Schakelen naar een niet-geabonneerd kanaal geeft een keurige melding op het scherm.

 

Het apparaat reageert netjes op de afstandsbediening en is niet te traag. Voor een gewone TV kijker is het zeker een alternatief..

 

Technisat heeft een App waarmee je op afstand van kanaal kunt wisselen en/of een timer kunt instellen. Uiteraard is hier wel een internet verbinding noodzakelijk. De App werkt óók in Standby modus. De App toont ook programma iconen in de kanaallijst alleen kloppen die voor geen meter! Je ziet hier duidelijk dat de ontvanger voor de Duitse regio voorzien is.

 

Voordelen

 

- Eenvoudige installatie

- Prima beeld / geluid

- CI+ compatibel

- Klein

- externe +12v voeding (geschikt voor camper/camping)

 

Nadelen:

 

- SFI download duurt laaaaaaaaaaaaang

- Afstandsbediening moet redelijk nauwkeurig gericht worden

- Erg rudimentaire GUI

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Mimisiku,

 

Allereerst hartelijk dank voor je review! Ik waardeer het van harte ik was al nieuwschierig naar de werking van een Technisat!

Alleen als je ook technische gegevens wilt delen zal erg fijn zijn, zoals welke Tunerchip heeft deze Technisat . Zit een gevoelige Si2166 Tuner chipset in deze box? En 2e vraag, puur uit nieuwschierigheid waarom heb je de S6 niet gekocht? De S6 is volgens mij een nieuwere aparatuur dan de S5. De S6 komt is in 2021 gebouwd. Dat is wat ik van Duitse review sites heb gelezen en volgens mij ook op de NL review sites.. En de kosten liggen op de zelfde prijsklasse als bijvoorbeeld de Octagon SF8008

 

Dan wil ik je iets vragen ,uitgaand van je kennis over CI/CI+ Modules en/of Smartcards.

Ik weet dat Digitürk smartcard in Technisat aparaturen zal werken daar hoeven we niet over te discuceren. Maar zal de zelfde Digitürk smartcard met of zonder CI+ Module werken in andere merk aparaturen, zowel hardware matig of als software matig met een plugin zoals ciplus helper dat via extencties in E2 receivers te downloaden is.

 

Digitürk smartcard is een @smit   Irdetto kaart. Ik denk dat jij deze kaart wel herkent en wel kan raden in welke sat receivers kan werken. Op dit moment werkt het met de plugin ciplus helper in mijn oude Mutant HD2400.

Ik voeg de foto's toe zodat je het kan bekijken. 🙂

 

Groetjes Gökhan Tasgin vanuit Enschede 🙂

20220513_130054.jpg

20220513_130117.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekostig de testontvanger zelf en dit was simpelweg de goedkoopste met CI+. TechniSat deelt geen technische info. Het is een gesloten systeem waar dus ook geen OScam op draait... Geen idee wat voor chips zij gebruiken...  In principe doen alle CI+ modules het vanwege de officiële certificering.

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...