Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Een 40 cm schotel zou dan een te grote openingshoek hebben?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat is dan met een kleine of niet optimaal uitgerichte schotel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei Sprietje:

Beste Boogje

 

Even voor de duidelijkheid.
De ontvangsthoek tussen de 9e en 13e is 4,47° in Evoramonte
De ontvangsthoek tussen de 23,5e en de 26e is 2,74°

 

Hoi Sprietje,

Bedankt voor je constructieve bijdrage.

BTW: 154,43 (Eurobird) - 148,92 (Hotbird) = 5,51

en 135,98 (Astra 3B- 133,22 Badr 4/5/6/7 = 2,76

Maar misschien klopt de rekenmethode van Satlex niet......

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn schotel is niet klein 1 meter maar lnb 9 graden staat ver uit de focus. 

alle zenders van 9 graden kon ik ontvangen behalve 11747.

Heb met crew gespeeld en mij viel op die heel gevoelig was. 

Dit betekent dat goede verticaal horizontaal scheiding op die transponder belangrijk is. 

Dit kan alleen de oorzaak vinden in storing van 13

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat wordt dan nog een heel gedoe met al die kleine schotels die ze naar het zuiden hebben verscheept.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Boogje

 

Het verschil in azimuth wat je vind bij Satlex klopt inderdaad niet omdat daar geen rekening mee gehouden wordt het de elevatie. Als je naar de railwaardes kijkt, dan kom je wel een eind in de goede richting. Daar is waarschijnlijk wel rekening gehouden met de elevatie maar ja, die waardes zijn erg grof en afgerond.
Ik gebruik mijn eigen methode om dit uit te rekenen tot twee cijfers achter de komma.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De openingshoek van een schotel is de halveringswaarde van de ontvangst, dus -3dB. Voor een schotel van 65cm breed is dat 2,6°.
Als iemand beweert dat als je de schotel op de 9 oost richt, je last hebt van de 13 oost, dan kan dat absoluut niet en wel on de volgende reden.

Ik heb net geschreven dat de ontvangsthoek tussen de 9e en 13e in Evoramonte 4,47° is.
Als je last hebt van een naburige satelliet, dan heb je niet met de volle openingshoek te maken maar met de halve openingshoek. Bij een schotel van 65cm breed heb je al 9dB verlies als de signalen van 2,25° uit het midden vallen. Dat is bij lange na nog geen 4,47° maar als de signalen schuiner op de schotel vallen, is geen betrouwbaar resultaat meer weer te geven.


Als iemand beweert dan toch last te hebben van de naburige satelliet, dan staat die schotel gewoon niet goed uitgericht.

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als die naburige satelliet veel sterker is, want dan wordt het verschil in dB's ook minder.

Bij de ontvangst van de Astra 23,5 kun je wel last hebben van de Badr 26e want die ontvang je maar op 2,74 uit het midden.
Hier zal het verschil in ontvangststerkte een grote rol spelen maar in Portugal is de Badr zwakker dan de Astra 23,5.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Als je mijn bijdrage goed hebt gelezen dan kun je daaruit vaststellen dat het niet gaat om de uiteindelijke ontvangstkwaliteit maar om het probleem dat de nabuursatellieten veroorzaken bij het uitrichten van de schotelantenne. Helaas bleek dat uitgangspunt niet duidelijk te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Sprietje:

Beste Boogje

 

Het verschil in azimuth wat je vind bij Satlex klopt inderdaad niet omdat daar geen rekening mee gehouden wordt het de elevatie. Als je naar de railwaardes kijkt, dan kom je wel een eind in de goede richting. Daar is waarschijnlijk wel rekening gehouden met de elevatie maar ja, die waardes zijn erg grof en afgerond.
Ik gebruik mijn eigen methode om dit uit te rekenen tot twee cijfers achter de komma.

 

Sprietje,

Nog even op Dishpointer gekeken. Azimuth gegevens komen overeen met Satlex.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...